Uppdrag Granskning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppdrag Granskning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • http://www.namninsamling.com/ryckfiske
    RODDAN

    Kommentera


    • Tycker iaf det är fel att fiska på Lekfisk.... OM man inte kör C&R

      Kommentera


      • Ærligt talat? Var det så farligt? Pirkar man, så hør det ju liksom till att røra på spøt. Om det stæmmer att fem av trettio satt fel, så ær det i mesta laget men ingen katastrof?
        Utpræglat ryckfiske ær betydligt aggresivare, dom som sett det kænner igen det!

        Dramatik!! 250kg utrotningshotad torsk per dag!! Det ær væl vad en trålare blåser av dæcket med spolslangen efter ett lyft?

        "Varning starka bilder".. Dramatiskt skæmt.. Dom skulle placera en kamera nere i en trål dær fisken packas.. Att lyftas i en krok ær nog nærmast en hælsokur i jæmnførelse..

        Dock bra att torskfisket kommer upp till debatt, sanneligen på tiden!
        Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
          Enigma, oj vad dom pimplade sina torskar.
          Uttern, var det dina vänner i båten. Jäklar vad spöna åkte upp och ned.
          Nåt torskpimpel var det väl knappast tal om.
          Liknande mer strömmingsryck en nåt annat.
          usäkta mig men en erfaren öresundsfiskare som du vet väll att det heter att man pilkar torsk

          antingen så kan man drivfiska vilket betyder att båten driver på vattnet med strömmen eller vinden ibland både ström och vind
          då brukar det vara effektivt att stå på kast sidan. dvs man kastar motströmmen och jiggfiskar in pilken.
          viket kan kräva att man lyfter spöet rejält högt för att få en bra gång i pilken när strömmen är hård
          annars så kan man stå på släpsidan dvs man fiskar med strömmen
          då är det bara att släppa ner pilken mot botten för att sedan börja pilka

          eller så kan man bule fiska vilket betyder att man stannar båten på ett ställe där man tror att fisken står och släpper ner pilken o och pilkar !
          man rycker aldrig fast fisken med vilje ibland så blir fisken felkrokad men det kan den även bli vid andra typer av fiske

          vissa dagar då inte fisken äter utan bara står på botten vid dom tillfällena så kan det bli felkrokningar vid drivfiske bulefiske och jiggfiske
          men som seriös sprtfiskare så åker man vidare och letar efter ett ställe med huggvillig fisk om det blir flera felkrokningar

          för vem blir glad av att kanske få en felkrokad fisk istället för 25 som huggt ordentligt
          för det är eorhört mycket lättare att få en torsk att hugga än det är att leta upp den med ekolod för att sedan "pricka" den med en ryckpilk?
          säger man så ryckpilk ? har personligen aldrig hört talas om ffenomenet rycka torsk

          att öresunds fiskare har ett oförtjänt dåligt ryckte verkar enligt mig komma från personer utan erfarenhet från fiske i sundet
          som drar egna slutsatser för att dom "har hört att man ryckfiskar torsk i sundet"

          Kommentera


          • Min dator är fan hopplös jag kan inte se klippet.

            David L> Du har fullständigt rätt!

            Elanen> Lägg ned pajerna. Det hjälper inte att vi kastar skit på varandra härinne. Vill du inte bli missförståd så utryck dig klarare och skriv inte på något udda versmått så är det både enklare att läsa och lättare att förstå vad du vill ha sagt.

            Gotefunk> Som Uttern säger så blir det säkert jättebra. Dessutom är det väl antagligen en drivfisketur du ska ned på. Men jag har haft barn med på bulefiske under sommaren. Senast i sommras då en flicka och hennes pappa från mitt jobb var med. Vi fångade ca. 40 torskar och om jag inte minns fel så var det inte en enda felkrokad. När man ser smilet på en nioåring som just kämpat upp en 3 kilostorsk själv då är turen räddad. Vill du ha tips om vad för utrustning ni ska ha så maila mig och berätta med vilken båt ni ska ut med och när ni ska fiska.
            storfiskaren999@hotmail .com
            Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
              Uttern, var det dina vänner i båten.
              Haha *skrattar gott*.. Nej, faktiskt inte. Jag såg bara danskar. Känner bara en dansk sprotfiskare och han rycker inte....

              Sedan var det alldeles för stora ryck för att vara strömmingsryck.

              Behöver väl inte påpeka att de man fick se fiska i den röda båten var ombord på en av de danska båtarna som antingen var Svärde eller Sköld om jag såg rätt i hastigheten. De kör dessutom betydligt oftare med jättepilkar och enorma krokar.
              Det råder en helt annan kultur på de båtarna. Fan vad det låter tillrättalagt, *asg* men det är likväl faktum. De har inte de reglerna ombord som de svenska båtarna har.

              Ogillar också bilderna på de felkrokade torskarna. Och det kommer jag att göra ikväll när jag tittar på programmet också.

              Elanen:
              Du skriver "Felet med torskfiskare, strömmingfiskare är att dom tror att fisken ska ryckas fast." Och att "turbåtsfiskarna i gemen är rena amatörer".

              Det finns inget att misstolka. Det är ju svart på vitt. Så vem är dömmande???? Kan bara tolka det som att det är du.

              Sedan är det ju moget att kalla in Dr Phil när arggumenten tryter.

              Men vi är överens om två saker Elanen.
              Vi avskyr ryckfiske, nätfiske och trålfiske!
              Och vi är överens om att våra verklighetsbilder ser olika ut, din och min. Och du har inte svarat en gång hur mycket du befunnit dig på turbåtarna på Sundet. Men där har ju bevisligen jag varit. Så vems verklighet är ger den rätta bilden?

              Jag skulle kunna skriva så här:
              Problemet med trollingfiskare är att de fiskar med för många spö och i trollar fredade zoner dessutom förekommer att de felkrokar fisk.
              Jag har sett det i verkligheten, jag har sett det på film och jag har läst det på många ställen på nätet.
              Jag har sett gäddor som brutalhugger, men totalmissar jerkbaiten och river sig illa.

              Men mitt förnuft räcker till, så jag begriper att det inte gäller alla trollingfiskare bara för att några få tas av kustbevakningen eller blir filmade. Jag skulle inte få för mig att dömma alla jerkbaitfiskare eller ens de flesta trollare för sådana incidenter. Och sedan säga att de som sköter sig och inte krokar fel är undantagen......

              Därför skriver jag heller inget generaliserande om dessa sätt att fiska.

              Naturligtvis är det skit med folk som håller på med ryckfiske och naturligtvis har även jag skrivit på listan.
              Ett annat problem är lektorsken. Inte bra att man fiskar på den. Men torsken i Sundet nöjer sig inte med att leka på vintern. Den är rombärande även mitt i sommaren.

              Skulle det bli totalt torskfiske förbud. Jomänvisst. Jag skulle inte ha några problem med det.
              Äter ändå helst nystekt makrill eller flundra. ;o)
              Senast ändrad av Uttern_; 2008-04-09, 17:57. Anledning: rättat
              Den gamle och navet
              (han som e ute å cyklar)

              Kommentera


              • Hmmm, får väl lägga in ett ord här också. Håller med DavidL om att det är bra att detta kommer upp till debatt men jag gissar att detta reportage kommer vara vinklat på ett sätt som inte hjälper debatten särskilt mycket. Utan att ha sett programmet gissar man att man tänker som så att det idag finns en stor sympati med torskens problem och om man bara kan göra ett inslag som kombinerar detta med tjuriga fiskare och båtägare så kan man lite göra en lax av ett sillfjäll.

                1. Diskussionen om man på grund av detta fiske tar död på den hårt ansatta torskstammen.

                Är inte tokinsatt i detta men som det ser ut idag så är väl detta fisket relativt hållbart och ingen av de som debatterar detta verkar sitta inne med den absoluta sanningen, detta bör debatteras enskilt.

                2. Fisk landas med huggkrok.

                Detta är väl inget nytt och bilderna på detta bara komplicerar saker och ting.

                3. Fisk felkrokas.

                Enligt min egen erfarenhet så förekommer ingen avsiktlig felkrokning i större utsträckning men jag kan ha fel, att dra ner ett kraftigt tackel med många grova krokar i en bula borde ju fungera bra men fungerar det verkligen så i detta fiske idag? Återigen bilder vars signifikans kommer förstoras och försvåra debatten.

                4. Fisk ligger och självdör på däck

                Jämför med yrkesfisket
                Senast ändrad av Könberg; 2008-04-09, 18:09.
                Är det blåål eller vralåk?

                Kommentera


                • Hade egentligen velat se detta. Fan. Ska fylla i en tatuering ikväll. Får se om jag kan vänta med det till efter programmet.

                  Kommentera


                  • Går väl att se på svt.se direkt efter skulle jag gissa.
                    Är det blåål eller vralåk?

                    Kommentera


                    • Uttern, du behöver inte gå i svarsmål hela tiden.
                      Inse att det inte duger att fiska torsk bara.
                      Och märka ord (pilka eller pimpla) bygger på samma princip det förstår en snorunge.
                      Sen att skylla på danskar är ju ett bra argument att fly debatten.
                      En annan kultur säger du.
                      Ja den finns alltså.
                      Förnekelse var ordet.
                      Tidigare fanns det inga som du hört talas om.
                      Nu fanns det helt plötligt.
                      Pilkar man rakt upp och ner från en båt på det viset som sker.
                      Kan det inte annat bli massa felkrokningar som filmen kommer att visa.
                      Ett gott råd lägg ner torskfisket. För det gynnar bara yrkesfiskets lobby.
                      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 587 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 624 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 467 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 337 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 577 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X