Uppdrag Granskning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppdrag Granskning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av abbarn Visa inlägg
    Hemi, för många år sen så försökte vi (Fk Strömstarana) att få ryckfiskeförbud utanför det skrivna om Mälaren som går en bit ut in Strömmen utökat till Djurgårsbrunnskanalen. Detta nekades av Fiskeriverket med motiveringen att det redan är ryckfiskeförbud enligt fiskelagen - dvs att det är förbjudet att spetsa fisk med ex.vis ljuster och att ryckfiske då kan beskrvas som spetsning fast underifrån eller från sidan. Ryckfiske ÄR således förbjudet enligt Förordning (1994:1716) om fisket, vattenbruket och fiskerinäringen 6 §.
    Är själv stare, har även diskuterat med vissa tillsynsmän angående var gränsen går nerströms strömbron.Som du vet är felkrokad fisk totalt oacceptabelt i strömmen..och förbjudet. Däremot rent juridiskt var går gränsen för strömmen? Bra att fiskeriverket tolkar att ryckfiske utanför strömmen är likvärdigt med fiske med stickande eller spetsande redskap typ ljuster...Själv anser jag det vara likvärdigt..men håller det rent juridiskt? Felkrokad av "misstag" ? Skulle själv önska ett absolut förbud att ta upp felkrokad fisk ur svenska vatten.Det tvingar fram ett fiske som minskar risken för felkrokningar..eller skador av dessa. Ett mer anpassat fiske vad det gäller utrustning och metoder..Tex att inte köra med trekrok eller "ryckigt" fiske där fisken står tätt...Totaltförbud ger inget utrymme för tjavs. All felkrokad fisk ska tillbaks. Den som oftare felkrokar torsk vid tex fiske i sundet får anpassa utrustning eller metoder. Eller skämmas...inför andra..Tycker jag..

    Kommentera


    • Drygt 20 minuter kvar nu! Ska bli intressant att se om denna tråden tar en annan vändning eller om våra farhågor besannas!? 21.01 lär det dra igång här i alla fall. Låt oss hoppas att den allmänna debatten om yrkesfiskarna som boven i torskdramat kvarstår oavsett Jannes lilla "TV-show"......
      [FONT="Arial Black"]Team Beast Bloggen[/FONT]

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
        Uttern, du behöver inte gå i svarsmål hela tiden.
        Nej, du har rätt. Jag ska sluta gå i svaromål. Du tar ju inte argument så detta är meingslöst.


        Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
        Sen att skylla på danskar är ju ett bra argument att fly debatten.
        En annan kultur säger du. Ja den finns alltså. Förnekelse var ordet.
        Tidigare fanns det inga som du hört talas om. Nu fanns det helt plötligt. .
        Jag har bara utalat mig om vad jag sett på de båtar jag har varit ute och fiskat. Jag har räknat upp båtarna. Ingen av dem är dansk. Jag ägnar mig åt mitt fiske och kollar sällan på de danska båtarna.

        Hur mycket har du fiskat på svenska turbåtar på Sundet?

        Förnekelse.... du är ju bara för mycket.

        Nä, detta får bli end of story. Jag lägger ner. Din verklighet stämmer inte med den faktiska och det är meningslöst att fortsätta att käbbla om detta.


        Uttern_
        Den gamle och navet
        (han som e ute å cyklar)

        Kommentera


        • Fiska torsk under lek???

          Ja va fan tycker man om fisket och bryr sig om beståndet så låter man dom leka ifred! Inte fan står man och ryker gäddan eller skjuter dom med gevär i vikarna!!!

          Var det nån som tänkte mord................

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av andreas9 Visa inlägg
            Går väl att se på svt.se direkt efter skulle jag gissa.
            Det löste sig Jag tar nålen efter programmet

            Kommentera


            • Fyfan....

              Kommentera


              • Säger bara vilket svineri. Att som vissa herrar här försvarar griseriet borde be om ursäkt för sitt svinande.

                Att sen en fisketidnings redaktör var med och svinade var ju ännu värre.
                Girigbukar var ordet.
                Senast ändrad av Könberg; 2008-04-09, 20:02. Anledning: ot
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

                Kommentera


                • Som seriös sportfiskare vill inte jag bli förknippad med ryckfisket som bedrevs i inslaget. Visst, förmodligen så klippte de bort en del rätt-krokade torskar som fångades men, det såg verkligen ut som om felkrokning var hela grejen med fisket... Shit vad de slet i spöna när klockan ringde!

                  Tycker dock att det kom fram mycket klart i programmet att ryckfiske inte är sportfiske. Tror att fredningsområden skulle vara bra under lektiden... på all utrotningshotad fisk

                  Kommentera


                  • Nån som vill åka med Vandia o rycka lite romstinna torskar? Fy fan vilka jävla idioter!!
                    Den där Pedersen från Sportfiskarna har ju oxå gjort bort sig kraftigt!

                    Kommentera


                    • Tycker istället att vi bör fokusera på att debattera programmet ifråga och lägga gräddtårtorna åt sidan, det är inte heller första gånget detta nämns i tråden.
                      Är det blåål eller vralåk?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 587 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 636 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 467 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 337 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 580 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X