Uppdrag Granskning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppdrag Granskning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Väldigt vad tyst det var här. Förväntade mig mer liv..

    Kommentera


    • Elanen!

      Vad är det jag ska be om ursäkt för?
      Att jag hatar ryckfiske i alla dess former oavsett om det är förbjudet eller inte.
      Jagsjälv bedriver inte ryckfiske.

      Jag försvarar inte felkrokning av fisk, den förekommer. Den tur som filmades var från Vandias däck och där fanns felkokade fiskar, ja det stämmer. Och det fanns de som använde diskutabel teknik, instämmer. Det fanns flera båtar med fiskare som jagade på bulor, ja. Vilka slet mest i spöna? Svårt att avgöra på dessa bilder, men som sagt det fanns de som hade en teknik som jag direkt ogillar.

      Jag saxar från det första inlägget av Anders LillaMy:
      På turen fångades 30 torskar varav 5 var felkrokade. Gissa vilka som visas i reportaget.

      Och det var väl ungefär vad vi fick se. Samma fiskar om och om och om igen.
      Men jag hävdar fortfarande att de som försöker rycka fast fisk får färre fiskar än de som fiskar med sportfiske teknik där man lockar fisken till hugg. Att dömma Vandia efter detta vinklade reportage är helt fel.
      Åtta båtar fiskade på Norr. Hur många yrkesfiskebåtar var det? Vi fick se en, men hur många finns det. Hundratals och åter hudratals meter av drivgarn även dessa på Norr, trots vad yrkesfiskaren säger.

      Om jag nu sk avara ett svin Elanen så låt mig då få välja vilket svin jag ska vara. .... Jag väljer i s f tryffelsvin. Det verkar vara en behaglig tillvaro. *skratt*
      Den gamle och navet
      (han som e ute å cyklar)

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
        Lex, du har visst inte förstått ett smack. Låt bli överhuvudtaget att fiska torsk.
        Ni ger ju bara yrkesfiskar lobbyn kött på benen.
        Lex, är du också för att man skall meta ål.
        Lex, att försvara ett oetiskt fiske borde utesluta dig själv som sportfiskare.
        Det är uppenbarligen du som har svårt att förstå eller om det är problem med läsförståelsen. Jag försvarar inte ryckfiske eller bulefisket. Jag påpekar bara att du generaliserade alla som fiskar torsk som ryckfiskare, vilket är fel. Finns åtskilliga personer som fångar torsk på sommarkvällarna på bottenmete, knappast ryckfiske men de kan definieras som torskfiskare. Ja fiska ål på de ställen som är tillåtna av fiskeriverket ser jag inte som något fel. Som sagt ryckfiske på lektorsk är oetiskt och oförsvarbart, men fiske på torsk i sundet som själv hugger (exempelvis sommartorsken) ser jag inte som något problem. ALLTSÅ, så försvarar jag inte oetiskt fiske.
        Senast ändrad av lex; 2008-04-09, 20:21.
        KNÆK OG BRÆK

        http://trosansfiske.blogspot.se/

        Kommentera


        • Citat från chatten på SVT:

          Vi har varit hos skepparen, ringt honom och mejlat honom. Vi har verkligen bett honom att komma med sina bästa argument för den här verksamheten. Han ha rinte velat kommentera saken. Han säger på internet att fem torskar var felkrokade den här turen. Av dom 50 torskar som drogs upp dokumenterade vi med kamera 18 torskar som var felkrokade. I tre torskar satt kroken rätt.

          Kommentera


          • Det var precis detta jag förväntade mig. Felkrokade torskar är en sak, det är inget att eftertrakta. Huruvida 5 eller fler torskar felkrokades får vi nog aldrig veta, då ord står mot ord och det är mycket lätt att redigera filmat material så att man får det reslutat man vill ha. Jag vet det själv då jag sysslar en del med semiprofesionel videoredigering. Men att de kör samma felkrokade torsk flera gånger ser man.
            Men det var inte därför jag startade denna tråden. Den handlade inte om bulefiske. Den handlade om att jag trodde att programmet ville svartmåla sportfiskarna och utse oss som bovar i dramat med de hotade torskbestånden. Och det är ju precis vad det gör. Det är sportfiskarna som framstår som miljösvin i programmet medan den stackars yrkesfiskaren bedriver ett miljöriktigt torskfiske. Han får ju bara 50 kg torsk medan sportfiskarna på Vandia skulle få 250 kg. (Vilket det knappast var. 30 torskar måste väga 8,5 kg/st för att nå upp i den vikten och det såg ni ju själva att fiskarna inte vägde)Yrkesfiskaren är dessutom så duktig att han inte sätter garn där torsken leker. Någon mer än jag som ser yrkesfiskarintressena bakom programet? Därför väljer man en liten kutter i södra Sundet att filma ifrån. Varför inte åka med en stortrålare istället då och få en objektiv bild av det. Låt tittarna se en stortrålare dra upp 5 -10 ton torsk i trålen. Men nej, då framstår ju yrkesfisket i dålig dager. Föresten så var det ju resnt skitsnack från den miljömedvetne yrkesfiskaren i programet. Så han fiskade inte på lektorsk. Må vara att torskarna han fick var små men de hade rom i sig och den sparade han i en speciellt balja, det såg man när han rensade.

            Jag menar inte att folk ska försvara bulefisket om man inte vill det. Jag menar att programmet får sportfiskare som grupp att framstå i dålig dager till förmån för yrkesfiskarna. Detta måste vi som grupp motsätta oss. Det är inte vårt fel att torskstammen är svag. Om det kan ni läsa i mina tidigare inlägg och i tråden om Torsken i Östersjön.
            Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

            Kommentera


            • Det dom visar i reportaget är precis det dom flesta av oss här på tråden har velat få sagt. Att det finns endel tomtar ibland oss sportfiskare som bevisligen tycker att det är sport att använda dubbla 12/0 trekrokar och 500 g rörpilk för att rycka fast sina torskar, men det betyder inte som vissa antyder i tråden att alla använder sig av den metoden.
              Så varför denna pajkastning när vi alla förmodligen tycker lika illa om metoden?
              Sen att dom låter en yrkesfiskare uttala sig om fritidsfiskets påverkan på torskbeståndet bevisar bara hur totalt oinsatta dom är och vilka som ligger bakom reportaget.
              Vandias kapten sägs ha sagt att han inte fick en ärlig chans att uttala sig men jag hoppas dom har vinklat det han säger för i reportaget så verkar han inte speciellt intreserad av att ge sin version av det hela.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Locutus Visa inlägg
                Av dom 50 torskar som drogs upp dokumenterade vi med kamera 18 torskar som var felkrokade. I tre torskar satt kroken rätt.
                Nån mer än jag som inte får ihop matematiken?
                Är det blåål eller vralåk?

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av andreas9 Visa inlägg
                  Nån mer än jag som inte får ihop matematiken?
                  Dom tjatade upp resten! Eller filmade de inte de andra resterande 29.
                  KNÆK OG BRÆK

                  http://trosansfiske.blogspot.se/

                  Kommentera


                  • Ojojoj

                    Ojojoj!

                    Låter som att farbror Elanen är lite irriterad, tyngden på dalskidan
                    Fabrikör Stava rules...

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
                      Ja om andra kan sluta göra det. Men gnäll då också på dom.
                      Blir bara ett patetiskt påpekande från dig då.
                      Säger också att dubbelmoralen verkar stå stark hos vissa här.
                      Gnäller på yrkesfiskarna men fiskar själv torsk.
                      Och än värre så verkar bulegänget inte vara nån liten skara.
                      Det här inslaget om "bulefiske" kl. 20.00 på TV1 ikväll väckte nog hela Sveriges spösvingande befolkning. Ett totalförbud i Öresund januari-april vid ryckfiske efter lektorsk ligger inte långt borta i tiden!

                      Själv har jag fiskat efter torsk i Öresund en gång i mitt fiskeliv. Jag var nere och pimpelfiskade i Öresund i januari 1973 tillsammans med Sven Ström och Egon Andersson, journalister hos kvällstidningen Expressen. Jag var inbjuden för att hålla föredrag inför drygt 850 åhörare (medlemmar i Malmös sportfiskeklubbar) om ekolodets framtida betydelse för sportfisket. Jag var så nervös att jag darrade i hela kroppen. Det jag minns bäst var att mer än hälften av klubbmedlemmarna reste sig upp och buade ut mig när jag gjorde gällande att ekolod skulle sitta i många sportfiskebåtar i framtiden. Däremot minns jag inte att torsken rycktes fast när vi fiskade med 45 grams Elbe torsk med Nr 2/0 galvad enkelkrok. Vi fick inte några stora torskar då. Den största låg på drygt 5 kilo.
                      Nothing is for ever!
                      Old Firehand
                      www.trumman.com

                      Ps. Den här debatten kommer att räcka länge! Ds.
                      Senast ändrad av Old Firehand; 2008-04-10, 04:06.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 587 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 636 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 467 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 337 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 577 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X