Ursprungligen postat av Anders (Team Lilla My)
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Uppdrag Granskning!
Collapse
X
-
Programmet framställer ju inte sportfiskare som ett stort hot mot torskbeståndet. Det handlar ju om det oetiska i att ryckfiska på lekande torsk. Sen tror jag också att det är omöjligt att flytta fokus i torskdebatten från yrkesfiskarna. Alla med en någorlunda normal intelligensnivå vet och förstår att det är yrkesfisket som är anledningen till att torskbestånden ser ut som de gör idag. Istället tror jag allt som fokuserar på torskens situation är bra för beståndens framtid.
-
Oförsvarbart att fiska på lekfisk säger endel här på forumet.
Gäller det all lekfisk eller bara torsken? För såvitt jag vet så är nuvarande svenska rekordet på Gädda en romstinn hona från vättern som var så svårt krokad att den behövde avlivas...
Brax, Sutare m.fl är vär arter som fiskas som aktivast efter under lekperioden...
Finns en heldel hycklare här på tråden tror jag.
Lämna en kommentar:
-
Nu är det intressant! Först anklagar Tumlaren mig för att vara ryckfiskare och sedan tycker Jonas37 att det är väl magstarkt att jag kan tänka mig ett torskstop under leken. Fårgan är vem som inte läst igenom vad jag skrivit (visserligen är det ju en del men det är väl en fråga om att vilja sätta sig in i debatten innan man uttalar sig). Ska vi säga som så att det är Tumlaren som har fel på navigatorn och kört på grund. Läs igenom först, skriv sedan!
Jonas37> Jag ställer upp på ett torskstop under leken om det omfattar yrkesfisket. Finns det inget annat sätt att komma åt trålarna i Kilen i norra Sundet som drar hundratals ton lekfisk, eller de nätfiskande idioterna nere vid Ven som har stora maskor i garnen för att att bara fånga stor torsk så köper jag det.
Lämna en kommentar:
-
Varför försvarar du, Anders (Team Lilla My) bulefisket i sundet hela tiden, sysslar du själv med detta såkallade fisk. Själv tycker jag att det är oförsvartbart att fiska på lekfisk, så som många andra fiskar är fredade under lektiden skulle även lektorsken vara fredad. Kan inte förstå tjusningen att få felkrokad fisk (ryckfiskad) på kroken, tänk efter om vi skulle stå med stora trekrokar på tunga pilkar uppe i Mörrum när laxen och öringen leker. Vilket ramaskri det skulle bli, men detta får pågå ostört i havet.
Tumlaren
Lämna en kommentar:
-
Suck!!! Bespara oss sånt tack.Ursprungligen postat av ZanderAngler Visa inläggTorskfiskare är inte sportfiskare!
Lämna en kommentar:
-
Men herregud... håll debatten från sandlådan!Ursprungligen postat av ZanderAngler Visa inläggTorskfiskare är inte sportfiskare!
Locatus > Torsken i Sundet är ett eget bestånd.
Lämna en kommentar:
-
Sportfisket fick sig en rejäl känga det kan jag hålla med om, men tror ni inte att det kan vara värt det om detta reportage kan pusha ansvarstagarna till ett förbud av ett idiotiskt "fiske"? Självklart är det tråkigt att programledaren ständigt upprepar att det är sportfiske som bedrivs på dom här turbåtarna, men vi som verkligen inte vill annat än att ett hållbart torskbestånd ska vara möjligt i framtiden så ser jag ingen nackdel med reportaget. Think outside the box
Lämna en kommentar:
-
Det är förmodligen väldigt få sportfiskaren här nere som inte skulle ställa upp på ett torskstop under jan-mars och definivt ställer nog de flesta upp på ett förbud mot ryckfiske i saltvatten också. Det har jag diskuterat med länsfiskedirektör Johan Wagnström.
Jag säger det igen: Problemet med programet är inte den etiska diskussion. Problemet är att det framställer sportfiskarna som ett stort hot mot torsken och att fokus flyttas från yrkesfisket.
Lämna en kommentar:
-
inget kul att se
Felet med hela detta programmet enligt mig att order "sportfiskare" används. Sen må så vara att programmet klipps och vinklas hit eller dit, antalet felkrokad fisk måste varit högt.
Hur dum får någon vara när debatten går så hög i ämnet sedan en lång tid tillbaka och åka ut och utföra detta fiske? Snacka om att hugga av den gren man sitter på och ge förespråkare för all annan form av fiske efter torsk all luft under vingarna de behöver för tillfället.
Men samtidigt, de jag såg är inget sportfiske utan rent ut djurplågeri.
Om det som visades i detta inslag i var mans ögon är sportfiske så är jag härmed inte detta utan får kalla mig något annat.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 252 visningar