Uppdrag Granskning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppdrag Granskning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
    Kollade precis på programmet med Falklind osv. Tycker nog faktiskt att dom skötte det ganska bra. Det framgick rätt tydligt att de tog avstånd från ryckfiske och att förbund under lek var ett bra alternativ mm.
    Desvärre förtydligade de inte skillnaden mellan ryckfiske och bulefiske...

    Kommentera


    • såg ug igår och reagerade på att två herrar står och pratar om att man ryckfiskar i öresund och att det på det hela är förskräkligt .varav den ena säger att han endast fiskat i öresund två ggr för tjugo årsedan
      och att han nu eftersom torsken är utrotningshotad endast fiskar efter den i norge !

      där man för övrigt haft ett otroligt fint bulefiske dom senaste åren

      skulle varit att föredra att läsa lite om den sortens fiske innan man uttalar sig om det i tv
      och ta tillfället i akt att berätta att inte all sorts bulefiske riktar in sig på att ryckfiska upp lekfisk

      Kommentera


      • För att slippa allt bråk om torsken.
        Är det väl bättre att sluta fiska torsk helt.
        Då har vi ju åtminstone rent framför egen dörr.
        Eftersom dom flesta svenskar avstår att äta torsk.
        Då speciellt den typen av torsk som fiskas i Öresund.
        Sen att det tjafsas att det kryllar av torsk i Öresund
        Har ju inte med saken att göra.
        Det handlar om ett ställningstagande om torsken vara eller icke vara.
        Vad skulle dessa herrar som inte vill avstå säga.
        Om det visar sig att torsken även i Öresund minskar.
        Ska det då helt skyllas på yrkesfisket som åter ansvariga.
        Finns alltid vissa bulor (stim) av fisk i alla vatten.
        Abborrar samlar ihop sig vissa perioder per år.
        Exempelvis vid lek och även gös.
        Ska vi då också ohämmat fiska på dom.
        Eller när gös eller abborre på vintern ställer sig för vinterstånd i massor.
        Klart att det gör skillnad att man plockar upp dessa romstinna fiskar.
        Har själv sett bevis för att det blir en stor minskning av fisk på dom platserna.







        Då har vi ett bättre utgångsläge att bemöta yrkesfiskare överlag.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av lex Visa inlägg
          Jag släppte tillbaka fisken och kände mig missnöjd, dels för felkrokningen men också på grund av de kommentarer och blickar man fick av vissa personer (utan att vara diskriminerande var dessa uteslutande över 60 år). Dessa tyckte att det var ett jävla sätt att släppa en fisk som inte var för liten. Jag påpekade varför jag gjorde så och att jag även ofta gör det med rättkrokad fisk, dessa herrar tyckte då att man inte skulle fiska. Det jag menar är att, precis som nämndes av sportfisket representanter i UG, det känns som att det till viss del känns som att det är en generationsfråga om hur man ser på fisken och den resurs den utgör. Jag tror och hoppas att det dels genom lagstiftningen (vilket har en normerande verkan) och genom den forskning som gett oss en massa svar har lett till och kommer ytterligare leda till att folk känner att fisken är en resurs som kräver och fodrar den respekt som djur ovan vatten oftast erhåller (vilda då, då respekten för slakt- och pälsdjur ibland kan disskuteras).
          Jag har precis som du stött på väldigt få som har inställning att medveten felkrokning är OK. Faktiskt har det bara hänt en enda gång. Jag reflekterade över detta möte i en tidigare tråd.
          Min erfarenhet är precis som din vad gäller dessa personer ålder.
          Däremot delar jag inte alls dina erfarenheter av reaktioner på att man sätter tillbaka fisk när man tycker att man fått vad man behöver men ändå gärna vill fortsätta att fiska. Framförällt från skepparna har jag mått väldigt positiva reaktioner. Jag har aldrig känt att jag måst försvara mitt betende för andra fiskare.
          Om det nu mot förmodan inte skulle bli ett ryckfiske förbud kan förhoppningsvis ändå turbåtarna driva självsanering och vara mer noga med att påtala om de ser otillbörliga redskap och teknik som avser att kroka fisk som inte är på hugget.
          Vi som sportfiskar från turbåtarna får inte heller vara för flata. Det måste vara en självklarhet att visa missnöje över otillbörligt fiske.

          Fisket från småbåtar blir som flera redan påpekat här i tråden betydligt mer svårkontrollerat. Hur kommer man åt det?

          Därför, ett ryckfiske i alla vatten kanske kan hjälpa till lite men framförallt inför fredningszoner eller totalförbud mot alla typer fiske efter torsk januari till mars i Sundet.

          Förslaget från någon här i tråden att låta Sundet bli ett sportfiskereservat vore toppen. Vi behöver en egen lobbygrupp.....

          Uttern_
          Den gamle och navet
          (han som e ute å cyklar)

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av snickarn Visa inlägg
            såg ug igår och reagerade på att två herrar står och pratar om att man ryckfiskar i öresund och att det på det hela är förskräkligt .varav den ena säger att han endast fiskat i öresund två ggr för tjugo årsedan
            och att han nu eftersom torsken är utrotningshotad endast fiskar efter den i norge !

            där man för övrigt haft ett otroligt fint bulefiske dom senaste åren

            skulle varit att föredra att läsa lite om den sortens fiske innan man uttalar sig om det i tv
            och ta tillfället i akt att berätta att inte all sorts bulefiske riktar in sig på att ryckfiska upp lekfisk
            Han sa la inte att han haft ett bra bulefiske i norge? Han sa att han hade haft bra fiske i norge. Inte att det var Bulefiske. Vad jag hörde iallaf.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
              För att slippa allt bråk om torsken.

              Eftersom dom flesta svenskar avstår att äta torsk.

              .
              Där tror jag du har fel. Tror det är de som avstår att äta som vi ser. Gemene man tror jag fortfarande skiter fullständigt i det. I "bästa" fall äter de fiskpinnar ist och låtsas att de hjälper till.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                Han sa la inte att han haft ett bra bulefiske i norge? Han sa att han hade haft bra fiske i norge. Inte att det var Bulefiske. Vad jag hörde iallaf.
                Nej det var ju Snickarns egen reflektion
                Den gamle och navet
                (han som e ute å cyklar)

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                  Han sa la inte att han haft ett bra bulefiske i norge? Han sa att han hade haft bra fiske i norge. Inte att det var Bulefiske. Vad jag hörde iallaf.
                  nej det sa han inte för 99 procent av allmänheten tror att bulefiske betyder att rycka fast lekmogen torsk i öresund
                  men man bedriver samma fiske i norge med storframgång vad du använnder för spö eller pilk har inte någon betydelse
                  det enda som menas med bulefiske är att man letar fisk med ekolod sedan fiskar man

                  Kommentera


                  • SG, vet inte något varumärke som har torsk fångad från Östersjön i sina fiskpinnar.
                    Och sen är det mest slarvor av torskfisk i pinnarna.
                    Är mest fångade utanför Sveriges gränser.
                    Torsk äter vi ju men inte mycket av den mer sällsynta svenska torsken.
                    Inte så konstigt heller när den kostar en sådan massa slantar också.
                    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

                    Kommentera


                    • Att ni orkar hålla på. Det är väl bara att inse att alla kan inte tycka och tänka samma och det är bara till att acceptera.
                      Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 587 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 636 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 467 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 337 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 579 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X