Uppdrag Granskning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppdrag Granskning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
    SG, vet inte något varumärke som har torsk fångad från Östersjön i sina fiskpinnar.
    Och sen är det mest slarvor av torskfisk i pinnarna.
    Är mest fångade utanför Sveriges gränser.
    Torsk äter vi ju men inte mycket av den mer sällsynta svenska torsken.
    Inte så konstigt heller när den kostar en sådan massa slantar också.
    Vilka är det då som äter den yrkesfiskade torsken ifrån östersjön?

    Fast den kanske används för att föda upp grisar som den danskfångade laxen?
    Ola

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
      Vilka är det då som äter den yrkesfiskade torsken ifrån östersjön?

      Fast den kanske används för att föda upp grisar som den danskfångade laxen?
      Ja, det vore ju tyvärr inte ett dugg förvånande...

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Ambjörn Visa inlägg
        Mycket bra skrivet foxdanne..
        100% medhåll.

        Du tar upp en intressant asspekt och det är just mervärdet av sportfiskad fisk. Alla undersökningar som gjort både i Sverige och i andra länder visar just på detta.
        Värdet på fisken och vad den innebär för turistnäring och alla andra närliggande näringar är så ofantligt mycket större än som frysta fiskblock i frysdiskarna.

        Gör Örsund till ett marint reservat och satsa på sportfisket och turismen.

        I USA har man t.o.m. rivet vattenkraftverk för att den allmännyttiga vinsten av vattenkraften varit till nackdel för fiskarterna och sportfisket efter dem. Snacka om råg i ryggen

        MVH Ambjörn
        Ja det är ju helt och hållet som du skriver... Varför skall skattebetalare år efter år vara med och betala yrkesfiskarnas båtar och nät mm när det enda de gör är att fuska med fångster, ta fångster långt utöver deras kvoter mm...
        De på fiskeriverket känner ju sig pressade att ha kvar de sista yrkesfiskarna annars försvinner ju deras jobb oxå och det är fiskbestånden som får betala priset.

        Sportfisket på ål förbjöds nedom 2 vandringshinder till havet men de som tar upp över 400 kg/år får fortsätta för de stackars j***na är det ju synd om så de får fortsätta..

        Dåligt med Röding i vättern skriker en urbota dum fiskerikonsulent, vadför åtgärd kommer då tror ni?
        Just det sätt fångstbegränsning på röding till 2 st rödingar om dagen och godtyckligt utsatt förbudzon för sportfiskare men låt de stackars yrkesfiskarna fortsätta med sin plundring med fällor och nät.
        Det är totalt omöjligt att påverka ett fiskbestånd i en så stor sjö med sportfiskemetoder, dessutom är den så svåråtkomlig som den är så det är väl bara ett 20 tal som fiskar aktivt i södra vättern.

        Det är ju samma princip i Havet, hela helsingborg kunde ju åkt ut på turbåtar och fiskat (Vilket man gjorde förr i tiden). Men nu ligger ju västkusttrålarna runtom å fiskar på det sista sen har du Jalle som fiskar nere vid bron å plockar småtorsk för glatta livet med sina finmaskiga garn.

        Natttrålning i sundet någon !?
        Det är en populär aktivitet bland mindre nogräknade yrkesfiskare!
        Jag kan ju säga det att när vi trålade i sundet med UF Argos i forskningsyfte trålade vi i 15 min och fick cirkus 3 ton stor och fin Torsk.

        Tror ni fortfarande att ni kan påverka Torskbeståndet med era pilkar ?
        Mina kära fiskekamrater får ni upp en felkrokad fisk och vill äta den så gör det för guds skull, ni har betalat för den och har mycket större rätt till den än någon yrkesfiskare har.

        Jag vill bara klargöra att det är inget för mig att stå nere i sundet med en pilk med en trekrok i båda ändar på pilken å rycka fisk. När Torskdebatten och Torskens situation är som den är.
        Det vill jag inte bjuda på...

        Mvh//D.Thornberg

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
          SG, vet inte något varumärke som har torsk fångad från Östersjön i sina fiskpinnar.
          Och sen är det mest slarvor av torskfisk i pinnarna.
          Är mest fångade utanför Sveriges gränser.
          Torsk äter vi ju men inte mycket av den mer sällsynta svenska torsken.
          Inte så konstigt heller när den kostar en sådan massa slantar också.


          Åfan! ?

          För egen del räcker det jag vänder på att paket, konstaterar att det innehåller torsk. Och lägger tillbaka den igen. För jag äter inte torsk överhuvudtaget när den är så illa åtgången som den är. Det är mitt strå till stacken.

          Kan inte du förklara vart de mängder den sällsynta svenska torsken kommer? För någon äter väl den?

          Att påstå att inte svenskar äter torsk funkar ju inte riktigt. Hade det varit så hade inte fiskebåtarna fiskat efter dom. (möjligen skickat fisken utomlands)

          Sen spelar det la ingen roll om det är "slarvor" i pinnarna eller inte. Torsken dör inte mindre för att man tar slarvor från den.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av FoXDanne Visa inlägg
            Tror ni fortfarande att ni kan påverka Torskbeståndet med era pilkar ?
            Mina kära fiskekamrater får ni upp en felkrokad fisk och vill äta den så gör det för guds skull, ni har betalat för den och har mycket större rätt till den än någon yrkesfiskare har.
            Det övriga var bra skrivet me det där köper jag faktiskt inte...

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
              Det övriga var bra skrivet me det där köper jag faktiskt inte...

              Sg: Vad är du ute efter? att fylla tråden med så många onödiga inlägg som möjligt?

              Och du, om man missade att skriva något i ett inlägg, så kan man gå in och ändra!!!

              Nu ska jag ut och dra horngädda, trevlig helg!!

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                Åfan! ?

                För egen del räcker det jag vänder på att paket, konstaterar att det innehåller torsk. Och lägger tillbaka den igen. För jag äter inte torsk överhuvudtaget när den är så illa åtgången som den är. Det är mitt strå till stacken.

                Kan inte du förklara vart de mängder den sällsynta svenska torsken kommer? För någon äter väl den?

                Att påstå att inte svenskar äter torsk funkar ju inte riktigt. Hade det varit så hade inte fiskebåtarna fiskat efter dom. (möjligen skickat fisken utomlands)

                Sen spelar det la ingen roll om det är "slarvor" i pinnarna eller inte. Torsken dör inte mindre för att man tar slarvor från den.
                Eller så slutar du köpa frysta fiskblock helt och drar ett längre strå!!! Inte bara torsken som minskar i våra hav!!

                Kommentera


                • håller med oringen!
                  sitter o tittar på en hobgblin o planerar morgondagens öresundstur
                  blir det bulefiske? undrar ni förstås
                  nej inte om man måste göra som det beskrivs i ug
                  men jag kommer nog att fiska en del med wiggler 100 gr eller halbeck 130 och 180 gram kanske lite tidigt med upphängare men varför inte ska nog testa med en bläckfisk 50 cm upp från pilken

                  sen blir det förstås öringtrolling ett par timmar

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av snickarn Visa inlägg
                    håller med oringen!
                    sitter o tittar på en hobgblin o planerar morgondagens öresundstur
                    blir det bulefiske? undrar ni förstås
                    nej inte om man måste göra som det beskrivs i ug
                    men jag kommer nog att fiska en del med wiggler 100 gr eller halbeck 130 och 180 gram kanske lite tidigt med upphängare men varför inte ska nog testa med en bläckfisk 50 cm upp från pilken

                    sen blir det förstås öringtrolling ett par timmar
                    Finns det något annat sätt att fiska i sundet Eller ja möjligen jigg
                    Undviker iofs 180gr in i det längsta men wiggler och hallbeckare ska det va. Bläckfisk på 50 cm upp på kort tafs är inte dumt als.

                    Kommentera


                    • Klart att torsken säljs nånstans. Har inte sagt nåt annat. Går säkert till vissa inte så nogräknade resturanger. Östermalmshallen, Hötorgshallen, och den vid Medborgarplatsen finns det säkert i Stockholm i varje fall.
                      Fiskkörka, och andra hallar i Sverige har garanterat Öresunds torsk om nu nån inte visste.
                      Även fiskeaffärer säljer väl fisk fortfarande Eller ?.
                      Ganska svårt att räkna ut verkar det som.
                      Har själv jobbat med fisk i ett antal år.
                      Så svårt är det inte att avyttra torsk.
                      Alltid nån som har fet plånbok kan ju köpa den exlusiva tosken idag.
                      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 575 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 573 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 466 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 329 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 573 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X