Uppdrag Granskning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppdrag Granskning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #61
    Ursprungligen postat av abbarn Visa inlägg
    Men tycker du att vi skall förbjuda fisket på Strömmen tex för att ett fåtal missköter sig....
    Har inte skrivit ngt om att førbjuda torskfisket, æven om jag gærna hade stællt upp på ett totalt fiskestopp om det blev så?

    P&T øringarna i strømmen ær væl inte hotade på något sætt? Fantastiskt fint att ha ett så bra fiske mitt i en huvudstad! Tycker dom som fiskar dær skall køra på och se glada ut.
    Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

    Kommentera


    • #62
      Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
      Finns det inte redan lagar på detta? Jag har för mig att det finns någon förordning eller lag i fiskelagstiftningen som säger det. Men det är MKT grumligt. Kan vara lokala regler jag blandar ihop det med.
      9 § Fisk, som inte håller föreskrivet minimimått eller som det är förbjudet att fiska eller som har fångats med otillåten fiskemetod eller otillåtet fiskeredskap, får inte behållas, föras in i den ekonomiska zonen eller i landet eller landas här eller saluhållas här.
      Fiskeriverket får meddela föreskrifter om undantag från första stycket.

      Kommentera


      • #63
        Jag tror inte du fiskat från turbåt, när man tar upp en torsk så används huggkrok för att lyfta upp den i skeppet. Hur tror du en felkrokad huggkrokad 10+ kilos torsk mår efter den behandlingen och tål den återutsättning. Håv vet inte skepparna vad det är.

        Kommentera


        • #64
          Ursprungligen postat av abbarn Visa inlägg
          Ryckfiske ÄR förbjudet enligt lag - likställt med sprängämnen, elektricitet, gift mm

          Japp. Och således är det förbjudet att ta upp fångsten om den fångats med denna metod.

          Kommentera


          • #65
            Helt riktig har jag aldrig fiskat från turbåt..däremot redan på -70 talet i Öresund med egen netraliad båt..körde från norr om Helsingborg ner till Ven. Även senare år pratat med turbåtsskeppare både på Rörö i Varberg, Falkenberg och Öresund. Sett båtarna sett fångsterna och förhört mig om dem...sett båtarna. Att absilut felkroksförbud som efterlevs får med sig att alla anpassar fisket efter det...Bara trassel annars..bara besvär med fisken som måste tas in och släppas skonsamt...

            Fast ojsan..gjorde nog en Janne J-grej nu... tappad focus från tråden/ämnet..;-)

            Kommentera


            • #66
              Regler för krokstorlek (max 8/0)och minimått (som är större än vad som stipuleras, 45 cm, måttbrädor för osäkra fiskare ligger lätt tillgängliga ombord) finns sedan många år på den turbåten som hängs ut i Uppdrag granskning.
              Jag har fiskat mycket på Vandia och bara stött på en enda fiskare som körde med dubbla trekrokar och hivade spöet lite väl våldsamt, på alla turer jag varit med.

              Felkrokad fisk har jag däremot sett oftare. Men det förekommer ju oavsett vilket fiske man bedriver.
              Den gamle och navet
              (han som e ute å cyklar)

              Kommentera


              • #67
                Ursprungligen postat av Uttern_ Visa inlägg
                Regler för krokstorlek (max 8/0)och minimått (som är större än vad som stipuleras, 45 cm, måttbrädor för osäkra fiskare ligger lätt tillgängliga ombord) finns sedan många år på den turbåten som hängs ut i Uppdrag granskning.
                Jag har fiskat mycket på Vandia och bara stött på en enda fiskare som körde med dubbla trekrokar och hivade spöet lite väl våldsamt, på alla turer jag varit med.

                Felkrokad fisk har jag däremot sett oftare. Men det förekommer ju oavsett vilket fiske man bedriver.
                Vilket djup fiskar båten på vid detta tillfälle, kan man sätta tillbaka fisken och är det isåfall realistiskt att den överlever?

                Kommentera


                • #68
                  Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                  Vilket djup fiskar båten på vid detta tillfälle, kan man sätta tillbaka fisken och är det isåfall realistiskt att den överlever?
                  djupet varierar mellan 12 och 35 meter djupare under vintermånaderna och grundare framåt sommarn så brukar jag fiska.
                  återutsättning är inget problem från dessa djupen, möjligtvis om det är en riktigt liten torsk som vevats upp för fort då kan den få "dykarsjuka"

                  om man ska återutsätta torsken så är det bara att låta den vila ett tag ett par meter under ytan innan den landas då hinner den tryckutjämna

                  om man gör detta simmar den glatt iväg för att producera kalles kaviar till abba istället för att gå ett grymt öde som panerad torskfile tillmötes

                  Kommentera


                  • #69
                    Det är mellan 15 o 30 meter på de flesta fiskeplatserna i Sundet. Vanligtvis inte över 25 m.

                    Om man inte pressar upp fisken för snabbt mår de så pass bra att de dyker direkt när man släpper i dem.
                    Den gamle och navet
                    (han som e ute å cyklar)

                    Kommentera


                    • #70
                      Felet med torskfiskare, strömmingfiskare är att dom tror att fisken ska ryckas fast.
                      Hur vanligt är det inte att man hör nu ska jag ut och rycka strömming.
                      Eller ska ut och rycka torsk.
                      Dom har inte fattat att fisken nappar på stömmingskrokarna eller på upphängarna generellt.
                      Det beror på att strömmingfiskare och turbåtsmänniskor i gemen är rena amatörer.
                      Semesterfiskare om man så vill.
                      Undantag finns ju alltid så att nån här inte blir nedvärderad.
                      Strömmingsfiske och även torskfiske från båt är inte alltid det mest krävande fiskesättet.
                      Ännu värre med en skeppare som kör ut kleti och pleti på en angiven plats.
                      Där det bara hissar ner från alla håll och kanter till nån tjuter av vällust över ett par stömmingar.
                      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 584 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 604 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 467 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 335 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 577 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X