Uppdrag Granskning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppdrag Granskning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #81
    Snickarn ja då är vi ungefär på samma linje. Är ganska jämt skägg på allt när det gäller fiske.
    Fast lite värre är det nog med dessa strömmingsfiskare.
    Har aldrig mött en ispimpelfiskare som trott att man ska rycka fast abborren med pimpelkroken.
    Därav mitt resonemang om amatörism inom strömmings och i viss mån torskfiskare.
    För det nämns ju även här om ryckfiske.
    Och verkar vedertaget om man läser här.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

    Kommentera


    • #82
      Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
      Felet med torskfiskare, strömmingfiskare är att dom tror att fisken ska ryckas fast..
      Snacka om att dra alla över en kam. hur ofta befinner du dig på Sundets fiskebåtar?
      Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
      Hur vanligt är det inte att man hör nu ska jag ut och rycka strömming.
      Eller ska ut och rycka torsk...
      I vilka kretsar rör du dig för att få höra detta???? Har inte hört det sedan jag var i skärgården och följde med en fiskargubbe ut för många år sedan.
      Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
      Dom har inte fattat att fisken nappar på stömmingskrokarna eller på upphängarna generellt...
      Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
      Det beror på att strömmingfiskare och turbåtsmänniskor i gemen är rena amatörer. Semesterfiskare om man så vill.
      Tack för den!
      Så vi som inte har möjlighet att komma ut på annat sätt än med turbåtar är semesterfiskande amatörer? Hur ofta befinner du dig på dessa båtar för att veta så säkert. Jag har ingen aning om hur det är någon annanstans, men de allra flesta som är ute med Vandia är erfarna fiskare som åter kommer med jämna och ojämna mellanrum. Undantaget möjligtvis sommarmånaderna, då just semesterfiskare kanske är något fler.
      I Söndags var jag på "pillemetetur". Vi var kanske 25 man. Två av dem hade aldrig fiskat på detta viset förr. Alla andra var ganska drivna spettemetare. Vi delade med oss och de "nya" fick många tips om teknik och bete mm. Jag räknar mig inte på något vis som proffs, men det fanns sådana om bord också. Jag stod bredvid en som besatt en oerhört förfinad teknik och knep flera rejäla bitar. Jag hade två kilo rensad fisk med mig hem. Det blev fest i familjen både igår och idag. Allt som var smått fick gå tillbaka och jag såg inga som utnyttjade läget och plockade upp småttingar.

      Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
      Undantag finns ju alltid så att nån här inte blir nedvärderad. .
      *ler, bara ler* Kan inte göra annat. Det känns ungeför som att du menar: jag uttalar mina fördomar om turbåtsfiske och sedan lägger jag till den där passusen jag inte riktigt menar men som friskriver mig.....

      Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
      Strömmingsfiske och även torskfiske från båt är inte alltid det mest krävande fiskesättet.
      Ännu värre med en skeppare som kör ut kleti och pleti på en angiven plats.
      Där det bara hissar ner från alla håll och kanter till nån tjuter av vällust över ett par stömmingar.
      Har du provat att jigga torsk? förbannat roligt...

      Kan inte annat än tycka att ditt inlägg är fullt av fördomar. Det finns trådar här om trollingfiskare som bryter mot regler. Skulle med detta som grund kunna dra till med samma fördom som du visar fram. T ex skulle jag kunna säga att de flesta som trollingfiskar bryter mot stipulerade regler, är oseriösa amatörer och fuskare. Men eftersom jag inte trollingfiskar speciellt ofta och därmed inte vet så mycket av egen erfarenhet så drar jag inga sådan förhastade slutsaser.

      Så Elanen, jag är faktiskt uppriktigt förvånad över dina inlägg i denna tråd. Jag har alltid sett på dig som en seriös fiskesnackare som kommer med vettiga synpunkter och delar med dig av ovärderliga fakta. Hoppas jag slipper att omvärdera min ståndpunkt om dig.

      Uttern_
      Seriös amatör
      Senast ändrad av Uttern_; 2008-04-08, 21:15.
      Den gamle och navet
      (han som e ute å cyklar)

      Kommentera


      • #83
        Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
        När jag läste utbildningen till fiskekontrollant (längesen nu) har jag för mig att ryckfiske räknades som spetsning. Men det är inget jag är alls säker på heller. Pilbåge gick med därunder.
        Vad det gäller pilbåge tror jag att du har helt rätt. Men..ryckfiske rent generellt är inte förbjudet. Självklart är det bland oss sportfiskare helt fel med felkrokad fisk.Totalt fel. Vem skulle skryta med en storfisk icke krokad i munnen? Snacka fel ute...Så ere ju....

        Kommentera


        • #84
          Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
          Vad det gäller pilbåge tror jag att du har helt rätt. Men..ryckfiske rent generellt är inte förbjudet. Självklart är det bland oss sportfiskare helt fel med felkrokad fisk.Totalt fel. Vem skulle skryta med en storfisk icke krokad i munnen? Snacka fel ute...Så ere ju....
          Förstår jag det rätt att ryckfiske som metod är ok, men att man i så fall måste lyckas rycka fast kroken i munnen på fisken?

          Det med återsättning av all fisk som är under mått eller felkrokad oavsett överlevnadsmöjlighet är ett väldigt bra sätt att se till att folk inte ens tänker tanken till att ta upp fisk som sitter fel.
          Ola

          Kommentera


          • #85
            Enligt texten på sidan KG? länkar till:
            "Sportfiskarnas etiska regler tillåter inte ryckfiske. I Sveriges sötvattensområden är allt uppsåtligt ryckfiske dessutom förbjudet. Enligt Fiskeriverkets föreskrifter och förordningar är ryckfiske dock inte förbjudet i Östersjön, Kategatt, Skagerak och Öresund."

            Kommentera


            • #86
              Sportfiskarnas etiska regler tillåter inte ryckfiske men de är som sagt etiska regler som vi borde tillämpa. Lagligt sett finns det inget förbud mot ryckfiske i havet, det finns det däremot i sötvatten. Jag vet att det låter konstigt men detta är en uppgift från länsfiskedirektören i Skåne Johan Wagnström som jag diskuterat vinterfisket i Sundet med.

              Problemet med felkrokad fisk som jag ser det är att det enligt mig är djurplågeri att släppa tillbaka felkrokad fisk som jag vet inte kommer att överleva utan plågas till döds. Fisk krokad i buken eller fisk med stora köttsår kommer inte att överleva. Sådan fisk släpper jag inte tillbaka och kommer inte att göra heller vad förbud än må komma mot ryckfiske. Detta var en sak jag diskuterade med Johan Wagnström. Han ville införa denna regel för att komma tillrätta med ryckfisket. Får man inte behålla felkrokad fisk så skulle ryckfisket dö ut enligt han. Jag anser det skulle bli ett slag i luften. Dels skiter ryckfiskarna i ett sådant förbud och det kan inte kontrolleras ändå, dels är det djurplågeri att återutsätta skadad fisk som inte kan överleva. Jag hävdade att det är bättre att bara förbjuda ryckfisket i lagtext. Mer kan man juridiskt sett inte göra.

              Vad gäller felkrokad fisk så felkrokar man ju ibland ofta fisk på både vrakfiske, drivfiske eller t.o.m. jiggfiske. Står fisken tätt och inte vill äta så händer det. Att bra tro att man felkrokar fisk vid riktat ryckfiske är felaktigt liksom att tro att bulefiske är detsamma som ryckfiske.

              Glöm inte kolla programmet ikväll!
              Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

              Kommentera


              • #87
                Fiskar med køttsår kan viss øverleva, och gør nog det oftas? Efter gæddornas lek ær en stor del av dom sargade, samma gæller gøsar.

                Fiskar kan skadas på många sætt. Fåglar, rovfiskar, båtpropelrar, kraftturbiner.. (det sista var lite i øverkant). Alla som fiskat en del måste ha fångat fisk med ærr? De ærren måste ha kommit från någon skada, och fisken lever fortfarande!

                Viss kan man felkroka fisk vid alla typer av fiske. Men det ær ju ljusårs skillnad på att hålla en agnad cirkelkrok still och låta fisken ta in den i munnen, och fiske aktivt med en tung pirk med stor trekrok. Det ær stor skillnad på olika fiskemetoder!
                Senast ändrad av DavidL; 2008-04-09, 06:31.
                Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

                Kommentera


                • #88
                  Shit!
                  Jag arbetar som fritidsledare och ska ju åka ner till sundet med ett gäng ungdomar och åka ut med en av deras båtar och köra pilkfiske. En resa som är bestämnd sen länge.

                  Hur ska man göra nu?? Blir det fel nu??
                  Gå med i Göteborgs Fiskevänner
                  http://www.fiskesnack.com/forum/group.php?groupid=13

                  Kommentera


                  • #89
                    Det behøver det inte alls bli. Tokryck inte, så minskar risken før felkrokningar markant. Låt fisken hugga på pirken. Bland de bæsta betena ær shadjiggar 12cm. Storlek på skallen anpassas efter strømførhållanden/djup, en enkelkrok på ryggen felkrokar lite fisk.
                    Her inte varit inne på "lilla My"s sida, men han hænvisar till den, hur man skall undvika felkrokningar. Dær står sækert mkt vettigt. Læs dær!
                    Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

                    Kommentera


                    • #90
                      Hemi, för många år sen så försökte vi (Fk Strömstarana) att få ryckfiskeförbud utanför det skrivna om Mälaren som går en bit ut in Strömmen utökat till Djurgårsbrunnskanalen. Detta nekades av Fiskeriverket med motiveringen att det redan är ryckfiskeförbud enligt fiskelagen - dvs att det är förbjudet att spetsa fisk med ex.vis ljuster och att ryckfiske då kan beskrvas som spetsning fast underifrån eller från sidan. Ryckfiske ÄR således förbjudet enligt Förordning (1994:1716) om fisket, vattenbruket och fiskerinäringen 6 §.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 576 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 590 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 467 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 329 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 573 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X