Uppdrag Granskning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppdrag Granskning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Uppdrag Granskning!

    Nästa vecka sänder Uppdrag Granskning ett program som kommer att behandla sportfiske efter torsk. Vi kan som sportfiskare tycka vad vi vill om det etiska att fiska torsk nu när bestånden är hotade. Programmet handlar dock om fisket i Sundet där det lokala beståndet inte är hotat utan livskraftigt p.g.a. att trålning är förbjuden i Sundet. Vi kan också tycka vad vi vill om bulefisket (vill ni ha riktiga fakta om det så finns det på min sida under rubriken Fisketips)

    Men detta är inte problemet med programet. Ovanstående saker kan vi diskutera och vara oeniga om här på forumet eller ute på klubbar och fiskevatten. Problemet med programet är att det sätter folkomligt fel fokus på torskdebatten när det svartmålar Sveriges sportfiskare som egoistiska miljösvin som skiter i torsken fortlevnad. Detta måste vi vara eniga om och hålla ihop kring. Det är inte sportfiskets fel att torskbestånden, ja alla saltvattensbestånd överhuvudtaget är svaga. Det är yrkesfiskarnas och fiskeripolitikens fel!

    Detta program sänds onsdagen 9 april. Efter detta kommer tidningar och all annan media jaga sportfiskare med sina tyngsta kanoner, det kommer att snackas skit om sportfiskare på arbetsplatser, sammankomster, släktkalas och fester. Torskens situation har kommit till allmänhetens medvetande och det är bra men allmänheten är inte välinformerad. De tror på det mesta som serveras i medierna. Det är viktigt att vi alla sportfiskare håller ihop och försvarar oss på alla sätt. Det är en sak att vi kan vara oeniga om det etiska med sportfiske efter torsk men vi vet också alla att det etiska och skulden till torskkollapsen inte är samma sak. Vi måste alla hjälpa till att med fakta rikta debattens fokus åt det håll där det gör nytta - mot yrkesfisket. Alltså... våga ta diskussioner, skriv en insändare till din lokatidning och protestera mot felaktigheterna!

    Här nedan finns en länk till enkla fakta om torskfisket

    http://www.fiskeriverket.se/download...kta_080229.pdf

    Läs gärna min text om bulefisket och hur det egentligen går till

    http://www.teamlillamy.se/
    (klicka på fisketips)

    Här är länken till Uppdrag Granskning hemsida där det finns en trailer som de tjuvfilmat på en turfiskebåt. Journalisterna som skulle intervjua skepparen vägrade uppge var de kom ifrån så han ville inte prata med dem. Han har också erbjudit Uppdrag Granskning möjlighet att komma och göra ett reportage men de har avböjt. På turen fångades 30 torskar varav 5 var felkrokade. Gissa vilka som visas i reportaget. Det är tydligt att Uppdrag Granskning vill misskreditera sportfiskarna.

    http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=52705

    Här är en lista med mail till de som jobbar med programmet. Det är ju inte fel att skicka ett mail till ansvarig

    http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=54051&a=620424

    MVH Anders Jonasson. Team Lilla My
    Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

  • #2
    Äntligen, nu får ni se hur många sakfel som kommer att följa med allt detta

    Kommentera


    • #3
      Jag tror inte uppdrag granskning vill misskreditera alla sportfiskare. Främst vill dom ha tittarsiffror. Och det är ju fantastiskt att dom nu sätter fokus på det JÄTTEPROBLEM som sportfisket i sundet är. Nu kan torsken andas ut, Janne rycker in!

      Det känns skönt att mina tv-licens pengar går till något så viktigt. Det är som vanligt med uppdrag granskning. Man tycker det är ok när man sympatiserar med "uppdraget" Då överser man med det ibland tvivelaktiga journalistiska arbetet. Tacka vet jag Osmo Vallo "fallet". Det känns som dom tar lite fler genvägar nuförtiden för att hänga ut nån stackare, skyldig eller oskyldig.

      Det ska bli kul att se det i alla fall. Love to hate it!

      Kommentera


      • #4
        Sundet ær en extrem miljø dær allt frodas och blir stort. Æven om det fortfarande ær hyffsat lætt att få torsk ær det bara spillror kvar av vad det har varit. ær inte fel att sportfiskarna bidrar. Torskar øver ca 5kg ær mkt ovanliga.

        5 torskar av 30, 1 på 6 felkrokas. Har bekanta som varit ute, nær førhållandet ær det omvænda. Går också att se på olika fiskare vilket teknik dom har, om man vill ge pirken en lockande rørelse, eller bara rycka så mycket och kraftigt som møjligt? Nær regeln om "endast" en trekrok på pilen kom før en del år sedan, hade många synpunkter. På div fiskesidor har man också kunnat få tips om att anvænda tjocktrådiga krokar som inte vandrar/lossnar lika lætt?

        Visst ær det yrkesfisket som bær skulden till nedgången i torskfisket, men nu nær torsken ær så hotad som den ær, ær det rimligt att vara førsiktig med det som återstår.

        Har mkt begrænsad erfarenhet av "Bulefiske", men intrycket ær att det till stor del handlar om ryckfiske, dvs har ganska lite med sportfiske att gøra?
        Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

        Kommentera


        • #5
          * Nej torskar över 5 kg är inte ovanliga i Sundet. Det fångar vi på nästan varje tur efter torsk, sommar som vinter. Sundet är ingen extrem miljö, det är vad resten av västkusten en gång var innan trålarna kvaddade fisket.
          * Nej bulefiske är inte detsamma som ryckfiske, det beror på hur du fiskar. Det var därför du skulle läsa på min sida.
          * Vad gäller felkrokad fisk så har jag varit med om att felkroka så mycket som varannan fisk när jag jiggat på grunt vatten pga att fisken stått tätt och inte varit hungrig. Då kan man som sportfiskare välja att sluta fiska precis som man kan göra under bulefiske.

          Sedan var det inte det mitt inlägg handlade om och ej heller om att man inte skulle vara etiskt som sportfiskare och inte fiska torsk. Det är upp till var och en att avgöra.
          Vad jag skrev om var att programmet kommer att svartmåla sportfiskarna som ett stort problem och hot mot torsken överlevnad. Det var detta felaktiga påstående vi måste vara eniga om och tillbakavisa.

          Enligt säkra källor så är dessutom en av upphovsmännen till reportaget själv gammal yrkesfiskare...
          Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

          Kommentera


          • #6
            Lägg ner nu. du kan inte skylla trålarna för allt Anders. Nån som läste gp ang torskfiske ida?

            Kommentera


            • #7
              Intressant!
              Det måste man kolla på!

              /Johan
              [FONT="Palatino Linotype"]Speci-Matcher[/FONT]

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
                Sundet ær en extrem miljø dær allt frodas och blir stort. Æven om det fortfarande ær hyffsat lætt att få torsk ær det bara spillror kvar av vad det har varit. ær inte fel att sportfiskarna bidrar. Torskar øver ca 5kg ær mkt ovanliga.

                5 torskar av 30, 1 på 6 felkrokas. Har bekanta som varit ute, nær førhållandet ær det omvænda. Går också att se på olika fiskare vilket teknik dom har, om man vill ge pirken en lockande rørelse, eller bara rycka så mycket och kraftigt som møjligt? Nær regeln om "endast" en trekrok på pilen kom før en del år sedan, hade många synpunkter. På div fiskesidor har man också kunnat få tips om att anvænda tjocktrådiga krokar som inte vandrar/lossnar lika lætt?

                Visst ær det yrkesfisket som bær skulden till nedgången i torskfisket, men nu nær torsken ær så hotad som den ær, ær det rimligt att vara førsiktig med det som återstår.

                Har mkt begrænsad erfarenhet av "Bulefiske", men intrycket ær att det till stor del handlar om ryckfiske, dvs har ganska lite med sportfiske att gøra?
                Nu var det ju just detta som trädskaparen menar, alltså att man kan ha synpunkter på just bulefisket. Men fisket efter torsk under övriga året finns det undersöknimngar som pekar på att det inte påverkar bestånden utan det de facto är yrkesfisket som är problemet (vilket du pekar på). Frågan är ju vad Uppdrag granskning vill ha ut av detta, kritik mot bulefisket, torskfiskefestivaler och liknande eller att det överhuvudtaget bedrivs sportfiske efter torsk i sundet. Om det är det förstnämnda så kan väl en granskning vara på sin plats för att verkligen få klarhet i påverkan, men i det senare så finns ju siffror redan. Sen skulle man ju hellre se vetenskapsmän som bedriver den kritiska granskningen istället för populistiska grön ungdomare som aldrig varit ute i naturen och som tror att alla djur lever hand i hand i samförstånd och kärlek.
                KNÆK OG BRÆK

                http://trosansfiske.blogspot.se/

                Kommentera


                • #9
                  Anders; Jag förstår vad du menar och hur du tänker...

                  MEN, det är som med allt annat, det finns seriösa fiskare och idioter, oavsett vilket vatten du än besöker.

                  Polaren såg med egna ögon hur folk på turbåten utrustade sig med stora krokar och tunga pirkar och medvetet ryckfiskade utan att skeppare eller medfiskare brydde sig...Med det är heller inga Sportfiskare, även om dom säkert stolt kallar sig det!

                  Dom finns, och kommer (tyvärr) alltid(?) att finnas idioter inom alla intressen! Folk som ser till att fördomar växer och att dina intressen ständigt ifrågasätts av människor runt omkring dig.
                  sigpic

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Fiskare Visa inlägg
                    Lägg ner nu. du kan inte skylla trålarna för allt Anders. Nån som läste gp ang torskfiske ida?
                    Det trålas inte i sundet och om inte bestånden fiskats så hårt som de gjort så skulle sportfisket nog inte ha någon inverkan. Däremot kan jag ställa mig tvivlande och skeptisk till sportfiske efter torsk på bestånd som är hotade vilket öresundbeståndet inte är.
                    KNÆK OG BRÆK

                    http://trosansfiske.blogspot.se/

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 320 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 315 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 553 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X