Uppdrag Granskning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppdrag Granskning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Jag tycker personligen inte att det är rätt att sportfiska torsk även om läget inte är kritiskt just där.

    Fångsterna har mer eller mindre minskat tack vare männskans påverkan på miljön och dess idkan av ohållbara principer överallt, och det kan knappast hjälpa att vi sportfiskare fiskar den med. Det finns alternativ, och att envist gnata på och hitta undanflykter till att fortsätta är enligt mig lika konservativt och kortsiktigt tänkt som fiskepolitiken varit. Själv äter jag inte längre torsk, och fiskar den heller inte, men jag hoppas att jag skall kunna göra det med mina barn, om de så vill, i framtiden.

    Sen tar jag heller inte illa upp även om det, som i fallet riktas mot "sportfiskare" så länge jag själv inte skriver på vad det innefattar, det finns mkt folk på detta forum jag själv inte sympatiserar med eller skulle vilja kalla sportfiskare.

    Kommentera


    • #12
      Jag tycker att vi som sportfiskare helt enkelt tar avstånd från "bulefisket" och föreslår ett totalt fiskestopp i sundet under torskens lektid. Finns ingen anledning för mig att försvara den typen av fiske när torskfiskedebatten är så infekterad som den är nu.
      Vi sportfiskare har naturligtvis väldigt liten om ens någon del av situationen som är, men vi måste föregå med gott exempel.

      Kommentera


      • #13
        Fiskare> Du tycker inte ironi är lite malplacerad i ett så allvarligt ämne?
        Länka gärna till Gp för jag hittar inget där.

        Vad Uppdrag Granskning vill ha ut av detta... förmodligen höga tittarsiffror och publicetet. Vad upphovsmannen (yrkesfiskaren) vill ha ut av det - någon annan att skylla på.

        Vad jag ville diskutera i denna tråd var varken det etiska i att sportfiska torsk eller metoderna man gör det med utan det faktum att sportfiskarna i programmet kommer att pekas ut som ett stort problem och orsak till torskens situation. Detta mina vänner kan vi ju alla enas om är felaktigt och detta måste vi försvara oss mot utåt. Sedan kan vi diskutera etik mm här på forumet.

        Edit> Jag tror 99 % av alla sportfiskare står bakom ett torskfiskestop men så länge yrkesfisket och fiskeriverket inte står bakom det så blir det inte så.
        Senast ändrad av Anders (Team Lilla My); 2008-04-04, 17:59.
        Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
          Jag tycker att vi som sportfiskare helt enkelt tar avstånd från "bulefisket" och föreslår ett totalt fiskestopp i sundet under torskens lektid. Finns ingen anledning för mig att försvara den typen av fiske när torskfiskedebatten är så infekterad som den är nu.
          Vi sportfiskare har naturligtvis väldigt liten om ens någon del av situationen som är, men vi måste föregå med gott exempel.
          Jag håller med KG? Varför ska vi få fiska under leken när torsken är så hotad som den nu är?

          /Johan

          Kommentera


          • #15
            klart som fan att yrkesfiskarna bär störst skuld.. mitt fiskeintresse var till stor del havsfiske tills nyligen.. för 5 år sedan kunde man fånga fin "matfisk" utanför vinga.. nu e det stendött.. enda som fins där e makrill på sommaren.. sedan 3 år fiskar vi enbart på vrak.. nu suger oftast fisket även där.. har "öbor" som jobbakompisar och dem fiskar på vraken med båtar typ arvor 25 som har pilkmaskiner och drar upp det som finns,, nu måste man gå nord skagen för ha bra fiske och även där har senaste rapporterna varit dåligt fiske.. det värsta av allt e att fiskarna (trålarna) säger att dem får grymt mycket torsk ute i rännan och det va många många år sedan det var så bra... hur fasen kommer det sig då att man får va jäääävligt glad för en torsk över 4kg ute på grunden då??? nä yrkesfiskare e myglare som säljer hälvten av lasten svart och därför inte vill ha betalt av staten för att inte fiska...... bara min åsikt...

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
              Jag tycker att vi som sportfiskare helt enkelt tar avstånd från "bulefisket" och föreslår ett totalt fiskestopp i sundet under torskens lektid. Finns ingen anledning för mig att försvara den typen av fiske när torskfiskedebatten är så infekterad som den är nu.
              Vi sportfiskare har naturligtvis väldigt liten om ens någon del av situationen som är, men vi måste föregå med gott exempel.
              KG?; Du får väl starta SAK Svenska Antibule Klubben! Här har du en som gärna är med. Det är inte lätt att bli av med "bulan" när man väl fått en....
              Save the Big Ones for me!
              Old Firehand
              www.trumman.com

              Ps. Varför ser du så grinig ut på alla bilder? Är det flytoverallen som klämmer över "bulan"? Ett varmt leende smittar bland publiken! Ds.
              Senast ändrad av Old Firehand; 2008-04-04, 18:05.

              Kommentera


              • #17
                Christer. om du nu känner fiskare så borde ju du veta att det är hårda kontroller när det landas vitfisk (torsk mm). sluta med dåliga påståenden om mygel. nu gäller det sundet och där får inte trålarna vara så nu är blåslampan på er. Punkt.

                Kommentera


                • #18
                  KG> Men FFS. Har jag påstått att någon ska försvara bulefisket eller torskfiske över huvud taget? Jag diskuterade inte etik alls. Jag ville att ni skulle försvara sportfisket och sportfiskarna som blir oskydligt anklagade för torskens situation och rikta fokus mot yrkesfisket istället.
                  Så fort man nämner torsk eller bulefiske så blir folk helt till sig och tar sig inte tid att läsa andemeningen i texten. Man märker hur infekterat ämnet är. Desto större anledning att vi inte ska bli oskyldigt anklagade för något vi inte kan rå för.
                  Senast ändrad av Anders (Team Lilla My); 2008-04-04, 18:21.
                  Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

                  Kommentera


                  • #19
                    Har fritids fisket några lagstadgade fiske stopp i sundet som yrkesfisket har?

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Anders (Team Lilla My) Visa inlägg
                      KG> Men FFS. Har jag påstått att någon ska försvara bulefisket eller torskfiske över huvud taget? Jag diskuterade inte etik alls. Jag ville att ni skulle försvara sportfisket och sportfiskarna som blir oskydligt anklagade för torskens situation och rikta fokus mot yrkesfisket istället.
                      Så fort man nämner torsk eller bulefiske så blir folk helt till sig och tar sig inte tid att läsa andemeningen i texten. Man märker hur infekterat ämnet är. Desto större anledning att vi inte ska bli oskyldigt anklagade för något vi inte kan rå för.
                      Vi får väl avvakta vinklingen, men jag har svårt att tro att ens Uppdrag granskning försöker lägga skulden för torskfiskekollapsen på sportfiskare.
                      Det vore ju mycket enklare att plocka billiga poäng på att fisket med handredskap bedrivs på ett sätt som kan förefalla otrevligt och sker utan restriktioner.
                      Hur försvarar man det?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 576 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 589 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 467 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 329 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 573 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X