Uppdrag Granskning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppdrag Granskning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Märkligt att redan innan programmet sänts börja ta ställning för något.Jag avvaktar tills jag sett programmet,för dom har kanske nån vettig linje?Lite självkritik även bland oss sportfiskare bör där finnas utrymme för.Är ganska trött på inställningen "Det är Dom,inte Vi" och "Slutar inte dom först,slutar inte jag".

    Kommentera


    • #22
      C&R är lösningen på allt !

      Kommentera


      • #23
        Men snälla lyssna med det öppna örat!!!

        Men för fan sluta nu med allt meningslöst dravel i sammanhanget. Fattar ni inte vad Anders påpekar? Media styr vad folk har för uppfattning och om opinionen helt plötsligt vänder 180 grader på grund av att Janne Josefsson och hans garde hänger ut spöfiskare i sundet så att yrkesfiskarna får vatten på sin kvarn kommer ju allt att gå åt helvete.

        Självklart ställer sig nog merparten av oss spösvingare bakom ett förslag om totalstopp på torsken oavsett om det är nödvändigt eller ej för beståndens återhämtning om det är de som krävs för att makthavarna inte ska kunna fortsätta att dalta med yrkesfisket så är i all fall jag första man att ställa spöet i förrådet ett bra tag framöver.

        Det mest oroväckande just nu är att yrkesfiskarlobbyn försöker vända debatten och skylla ifrån sig, det får bara inte ske. Kolla in den bifogade notisen hämtad hur dagens sydsvenskan

        De kan inte mena på allvar att det finns för mycket torsk!!!????
        Bifogade filer
        Senast ändrad av Musky; 2008-04-04, 19:21.
        [FONT="Arial Black"]Team Beast Bloggen[/FONT]

        Kommentera


        • #24
          Anders, det är klart att vi ska hålla ihop och hävda att sportfisket inte skadar bestånden (vilket jag tror stämmer) och att det faktiskt händer att fiskar blir felkrokade.

          Tur att vi har åsiktsfrihet i det här landet, så jag har rätt att säga min mening:

          Jag hatar Janne Josefsson och hans snevinklade journalistik.
          Jag tycker det är så smaklöst sätt han gör i sina program för att vinkla och tvinga in folk i besvärliga situationer.

          OT:
          Som exempel, städarna på Mcdonalds är här illegalt & jobbar svart.
          Ändå är det restaurangägarna som faktiskt får fakturor på det utförda jobbet som anses som bovar.
          Och de fega cheferna på kedjornas huvudkontor tar på sig att dessa kriminella personer ska få arbete på Mcdonalds.

          Tänk dig själv i samma situation i ett annat land, detta kan bara ske i sverige.
          Men nån anmälan mot svartjobb och illegal invandring blir det inte.
          Jag tycker Janne är en jävla sopa.
          Ola

          Kommentera


          • #25
            Det är så att de måste finnas en liten del av kvoten kvar hela året om och när man får bifångst måste denna skrivas upp. Och det tar tid att räkna in alla fångst rapporter och är det mycket fisk inne kan kvoten överfiskas om inte fisket stoppas en tid. fiskas kvoten över blir det minskning med lika många ton nästa år.

            Kommentera


            • #26
              Tack Musky! Du har förstått vad jag menar.

              Ruskis och KG> Det låg en trailer om programmet på deras hemsida där det klart och tydligt framgår vad de vill med sitt program. Denna trailer är bortplockad nu. Anledningen kan man ju fundera över. Kanske börjar det brännas i baken och de känner sig granskade själva. Förutom det så pratade jag med skepparen som teamet tjuvfilmade hos och det är ingen tvekan om vad de vill. De vill hänga ut sportfiskare och det är yrkesfiskarintresse i bakgrunden och teamet i Uppdrag Granskning har nappat på idén

              Fiskare> Jag tycker du kan återgå till något yrkesfiskeforum. Här är vi sportfiskare. Tack föresten för att du beredde mig dagens största skratt. Inget mygel bland yrkesfiskare. HAHAHA! Fy f*n jag måste gå på toaletten innan jag pissar på mig. Det finns ingen yrkesgrupp i dagens Sverige som har det bättre förspänt med bidrag och som fuskar mer än yrkesfiskarna. Är du medveten om att verksamheten i sig går med förlust och måste hållas under armarna med våra skattepengar? Är du medveten om hur det fuskas med skrotningspremierna? Skrota ett gammalt fartyg och köp ett nytt större för de generösa bidragen. Byt och sälj kvoterna! Omlasta fisken. Landa fisken svart istället. Fånga torsk och landa den som bleka.
              Nejdu jag har varit med tillräckligt länge för att se hur det fungerar. Jag har sett fiskarna landa lådevis med fisk där torskarna ligger på tvären i lådan och knappast håller minimåttet. Jag ser västkustrålarna varje gång jag är ute på Sundet när de stävar norrut med lastrummen så fyllda med Östersjötorsk att rodret är ovan vattenytan och fören så djupt i vattnet att man när som helst tror de ska dyka. Försök inte!

              Men håll er till ämnet. Detta var inte en diskusion om etik bland sportfiskare. Detta handlade om svartmålningen av oss som intressegrupp.

              Man kan ju vända på frågan istället:
              Du sitter på en sammankomst och sällskapet börjar diskutera torskens situation. Ingen är sportfiskare utan bara vanliga tyckare. Många har sett på Uppdrag Granskning och ondgör sig över sportfiskarnas "svineri" Vad gör du?
              * Håller du med och spyr galla över de oetiska sportfiskare som fortfarande fiskar torsk trots de svaga bestånden.
              eller
              * Börjar du att reda upp diskussionen och förklarar med fakta vem det är som egentligen orsakat torskbeståndets kollaps.

              Jag vet vad jag skulle göra. Vad gör ni?
              Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Fiskare Visa inlägg
                Det är så att de måste finnas en liten del av kvoten kvar hela året om och när man får bifångst måste denna skrivas upp. Och det tar tid att räkna in alla fångst rapporter och är det mycket fisk inne kan kvoten överfiskas om inte fisket stoppas en tid. fiskas kvoten över blir det minskning med lika många ton nästa år.
                Och?? Det som är skrämmande är väl påståendet om att det finns såååå mycket fisk i Kattegatt. Det lär ju inte hålla länge till med tanke på att provfisket inte gett några yngel att tala om.

                En minskning som du skriver är väl precis vad som behövs!?
                [FONT="Arial Black"]Team Beast Bloggen[/FONT]

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av Anders (Team Lilla My) Visa inlägg
                  Man kan ju vända på frågan istället:
                  Du sitter på en sammankomst och sällskapet börjar diskutera torskens situation. Ingen är sportfiskare utan bara vanliga tyckare. Många har sett på Uppdrag Granskning och ondgör sig över sportfiskarnas "svineri" Vad gör du?
                  * Håller du med och spyr galla över de oetiska sportfiskare som fortfarande fiskar torsk trots de svaga bestånden.
                  eller
                  * Börjar du att reda upp diskussionen och förklarar med fakta vem det är som egentligen orsakat torskbeståndets kollaps.

                  Jag vet vad jag skulle göra. Vad gör ni?
                  Jag tror fortfarande inte att vi som fiskar med handredskap kommer att bli anklagade för torskfisket kollaps. Däremot tror jag att programmet kommer att fokusera på nån form av förenkling som yrkesfiskarna gärna ser komma fram. Jag upprepar min fråga med andra ord: Om nu programmet försöker plocka billiga poäng på att fisket med handredskap bedrivs på ett sätt som kan förefalla otrevligt och sker utan restriktioner.
                  Hur försvarar man då det?

                  Kommentera


                  • #29
                    Genom fakta!

                    * Dels kan man läsa på hur bulefisket faktiskt fungerar, eller kan fungera om man inte missbrukar det genom att ryckfiska. Det står på min sida.

                    * Dels kan man genom fakta förskjuta fokus dit det hör hemma - på yrkesfisket. Är man någorlunda påläst så kan man enkelt visa på vad som är problemet.
                    Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

                    Kommentera


                    • #30
                      Yrkesfiskare skall inte gadda ihop sig, inte heller sportfiskare i samhällsfrågor. Man skall utgå från sakliga fakta från utomstående (eller inomstående i vissa fall) expertis. Skall bli mycket intressant att se programmet.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 563 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 303 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 453 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 314 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 553 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X