26 kilos gädda från Åland? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

26 kilos gädda från Åland?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gös Jonas
    replied
    Åland är numer verkligen inget vatten för stor gädda, visst går det få dem men de är få. Om man tittar tex på Mapas sida så förstår man, grabbarna är grymt skickliga och fiskar som svin.
    Trots det är det väldigt tunt med stor gädda. Åland åker man till för miljön samt att det är trevligt. Vill man ha stora gäddor stannar man kvar i Sverige.

Lämna en kommentar:

• PederE
    replied
    Gäddan på bilden är tydligen fångad i Holland och vägde 19,1 kg. Men jag håller med om att den faktiskt ser större ut trots att 19,1 kg är en respektabel vikt.

Lämna en kommentar:

• diedose
    replied
    Stor är gäddan dock........ över 20? Jag tror fan det. Frågan är bara vart..... jag tror på tyskland. Man ser ju de tyska dragen på personen!

Lämna en kommentar:

• Fullifan
    Guest replied
    Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
    Hej Bongoloid; Finns det någon plats i Holland som heter Åland, då kan jag berätta att den på alla fiskesiter omskrivna gäddan vägde 19,1 kilo och fångades i mars 2005.
    Min största gädda på Åland fångade jag en timme före soluppgången sommaren 1965 vid Rödskär utanför Eckerö. Betet var en ABU Killer BGL. Den gäddan gav jag bort till Saida Englund, mor till stuguthyraren på Eckerö. Tolv år senare, 1977 bildades gäddklubben Team Saida.
    Save the Big Ones for me!
    Old Firehand

Ps. Går du in på www.trumman.com och klickar på Bomber och bläddrar vidare på Swim Whizz hittar du bilder på ett skapligt gäng Saida-gäddor =gäddor över 13 kilos vikt. Ds.

Det påminner mig om en fiskebok jag läste när jag en liten tarm på 10-15 bast.
    tror boken hette Fina Fisken eller nåt i den stilen, där va det en berättelse om just Saida-gäddan (!).
    Efter den boken har jag alltid vart på jakt efter saida, men nää...inte än.
    Men nu om två veckor åker jag och ett litet gäng till Eckerö för lite gäddfeber.
    Alla tips är väkomna!!

Rock On

Lämna en kommentar:

• Rudan
    replied
    Ursprungligen postat av The Wolf Visa inlägg
    Iaf. så är det en polare som säger att hans polare har tagit den, så jag ska fråga hur det hela ligger till egentligen.

Du kan ju länka denna sida till din polare; http://www.pacgb.co.uk/aboutpike/mythbusting.htm .
    Hör gärna av dig och berätta om hans reaktion.

//Stefan

Lämna en kommentar:

• The Wolf
    replied
    Iaf. så är det en polare som säger att hans polare har tagit den, så jag ska fråga hur det hela ligger till egentligen.

Lämna en kommentar:

• The Wolf
    replied
    Hehe. Got it!

Fan, jag saknar gäddfisket.
    Bor numera i Alicante i Spanien.

Iaf. så ska vi snart ut me båt för å dra tonfisk.
    Det är gott om tonfisk här:
    Barracuda, havsål ( congre ) å massor av annat men jag har inte haft tillgång till båt förrän nu.

Jag e inne på femte året här nere..

Kul ska det bli iaf.
    Har jag fattat det rätt så trollar vi med ytgående rapala och det ska gå fort som fasen. Men de stora ligger normalt på kanske 40-50 å den vanliga snittvikten är snarare 5-12 fast det finns bjässar säger "dom".

Lämna en kommentar:

• Stubben
    replied
    Ursprungligen postat av JONNIE ROCKER Visa inlägg
    hahahaha, klart det var ett skämt,, jag lovar att Perx inte är den sista att ha fångat denna gädda.
    Nästa gång är det min tur att ha tagit den på toppknutet mete med bröd som bete,,
    I söndags hade den simmat över till Mälaren och vart då betydligt slankare efter den långa simturen!
    Synd bara att den magrat hela 17 kg.
    Hett tips, skit i metet. Testa mormyska i vinter då den ätit upp sig inför leken...

Lämna en kommentar:

• JONNIE ROCKER
    replied
    hahahaha, klart det var ett skämt,, jag lovar att Perx inte är den sista att ha fångat denna gädda.
    Nästa gång är det min tur att ha tagit den på toppknutet mete med bröd som bete,,

Lämna en kommentar:

• The Wolf
    replied
    Jag har en fråga Perx:

1. Om du nu har tagit den i nät varför har den inte ett märke av det.
    Hade det varit en liten skit så kanske den inte skulle ha något märke men en stark, tung gädda som denna..?

Eller var det ett skämt?

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
11 svar
13 547 visningar
0 gillar
Senaste inlägg jimmy85