För egen del har det fungerat bra att fiska gädda på natten under försommaren när det inte blir helt mörkt men senare på sommaren så tycker jag att fisket försämras markant efter solnedgången. Vid solnedgången och perioden innan det blir kolsvart har jag dock haft bra fiske även senare på sommaren.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gäddfiske på natten?
Collapse
X
-
Har fiskat mycket gädda tidigare efter solens nedgång. Började fiska när solen gick ner och körde till midnatt, ibland senare tills det ljusnade..(då med kompisar som heltriggade när det såg att nattfiske funkade inte kunde lägga av..;-). Körde natebevuxna skärgårdsgrynnor som låg vid öar sommartid..Kryllade av betesfisk..Så kuperad botten som möjligt i anslutning till djupt vatten..oftast nära hårt trafikerade vatten... bäst fiske var efter midsommar när vattnet var som varmast..maximalt fiske var vid värmebölja efter en stekhet solig dag.
.DÅ smög storgäddorna sig upp när allt började lugna ner sig och alla fritidsbåtar var var i natthamn..när allt mojnade och solen gått ner..Ofta såg jag dem komma utifrån i solnedgången välvande i ytan närmare och närmare för placering vid ståndplatserna närmast alltid vid där hård botten..storsten, stenbrant osv..Vid kl.22- 24 var de bombsäkert på plats. Körde siluettfiske med wobbler 1-2 m under ytan..gäddan stod ofta på 3-4 m djup.(Nära mycket djupare vatten).snabb inspinning..drog oftast några triggande kast utanför ståndplatsen mycket snabb inspinning för att sedan lägga det exakta kastet någon meter utanför där de brukade stå..Vevade snabbt...
Tvärnit.. flera hårda mothugg.. sedan började de röra sig..mot djupet.. tog mycket sällan gäddor under metern..en av tio knappt under..Vid fullmåne klar himmel med en del moln..(anses som dåligt av många) under värmebölja var det bäst jaktljus fär gäddorna..tror det är ljuset just mitt i sommaren som gör att de är där då....Ju sämre dagtid, värme, strålande sol, bystat med båtar ute osv..Dess större chans att de käkar på natten..
Alltid bäst fiske när vattnet inte var klart..testade alltid att dra wobblern vid båten för att kolla.. klart vatten=dåligt fiske..Var det de förutsättningar som jag beskrivit som bäst var fångsten 100%-ig..Viktigt att veta exakt var de ställer sig..och varför..
MYCKET spännande fiske! Smygfiske...slog av motorn i god tid före ståndplatserna..smög med årorna fram för exakt position..smög i ankaret..Sommarnatt..Nästan vindstilla..Senast ändrad av Hemi; 2009-01-20, 19:06.
Kommentera
-
Låter oerhört spännande!!! Trevlig läsning dessutomUrsprungligen postat av Hemi Visa inläggHar fiskat mycket gädda tidigare efter solens nedgång. Började fiska när solen gick ner och körde till midnatt, ibland senare tills det ljusnade..(då med kompisar som heltriggade när det såg att nattfiske funkade inte kunde lägga av..;-). Körde natebevuxna skärgårdsgrynnor som låg vid öar sommartid..Kryllade av betesfisk..Så kuperad botten som möjligt i anslutning till djupt vatten..oftast nära hårt trafikerade vatten... bäst fiske var efter midsommar när vattnet var som varmast..maximalt fiske var vid värmebölja efter en stekhet solig dag.
.DÅ smög storgäddorna sig upp när allt började lugna ner sig och alla fritidsbåtar var var i natthamn..när allt mojnade och solen gått ner..Ofta såg jag dem komma utifrån i solnedgången välvande i ytan närmare och närmare för placering vid ståndplatserna närmast alltid vid där hård botten..storsten, stenbrant osv..Vid kl.22- 24 var de bombsäkert på plats. Körde siluettfiske med wobbler 1-2 m under ytan..gäddan stod ofta på 3-4 m djup.(Nära mycket djupare vatten).snabb inspinning..drog oftast några triggande kast utanför ståndplatsen mycket snabb inspinning för att sedan lägga det exakta kastet någon meter utanför där de brukade stå..Vevade snabbt...
Tvärnit.. flera hårda mothugg.. sedan började de röra sig..mot djupet.. tog mycket sällan gäddor under metern..en av tio knappt under..Vid fullmåne klar himmel med en del moln..(anses som dåligt av många) under värmebölja var det bäst jaktljus fär gäddorna..tror det är ljuset just mitt i sommaren som gör att de är där då....Ju sämre dagtid, värme, strålande sol, bystat med båtar ute osv..Dess större chans att de käkar på natten..
Alltid bäst fiske när vattnet inte var klart..testade alltid att dra wobblern vid båten för att kolla.. klart vatten=dåligt fiske..Var det de förutsättningar som jag beskrivit som bäst var fångsten 100%-ig..Viktigt att veta exakt var de ställer sig..och varför..
MYCKET spännande fiske! Smygfiske...slog av motorn i god tid före ståndplatserna..smög med årorna fram för exakt position..smög i ankaret..Sommarnatt..Nästan vindstilla..
Skall definitivt testa detta!!
Vårfisket är ju super...har köpt grejor för ismete på vintern...hösten är bra...och nu finns även ett spännande fiske för stor gädda på sommaren. Finns inga dåliga årstider längre
Tack för din trevliga lilla novell
Någon mer med erfarenhet av detta? Skriv gärna och berätta. Verkar ju jättespännande!
Kommentera
-
Innan isen lade sig så hade jag ett par testturer i skymningen. Gick bra. Verkar som en huggperiod börjar kring 16 hugget.
Kommentera
-
Tackar för tipsen de ska jag prova i sommar. Men just nu känns det avlägset när man kör hem i snöslasket dag efter dag.Ursprungligen postat av Hemi Visa inläggHar fiskat mycket gädda tidigare efter solens nedgång. Började fiska när solen gick ner och körde till midnatt, ibland senare tills det ljusnade..(då med kompisar som heltriggade när det såg att nattfiske funkade inte kunde lägga av..;-). Körde natebevuxna skärgårdsgrynnor som låg vid öar sommartid..Kryllade av betesfisk..Så kuperad botten som möjligt i anslutning till djupt vatten..oftast nära hårt trafikerade vatten... bäst fiske var efter midsommar när vattnet var som varmast..maximalt fiske var vid värmebölja efter en stekhet solig dag.
MYCKET spännande fiske! Smygfiske...slog av motorn i god tid före ståndplatserna..smög med årorna fram för exakt position..smög i ankaret..Sommarnatt..Nästan vindstilla..
/Johan
Kommentera
-
Vi satt som längst ngn timme in i kalla natten ska tilläggas. Vi pallade aldrig mycket mer då det var så otroligt dött och kall.
På lakplatser vi fiskar på med ismete har vi på dan fått gädda, fin gädda oxå. Men ingen lake på dagen, lixom ingen gädda på natten.Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
|
7 svar
1 517 visningar