Hur får man en öring på kroken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur får man en öring på kroken?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur får man en öring på kroken?

    Nu har jag spenderat en massa timmar på att försöka få öring, men får aldrig ens ett hugg.

    Är det kvällsfiske eller dagsfiske som gäller.

    Ska man meta, kasta och vad ska man ha för drag?

    Vore tacksam om någon hade något tips.
    Ola

  • #2
    lokalkännedom......

    Kommentera


    • #3
      www.fiske.nu/fks
      Där stär det mesta om du fiskar öring i sthlms ström.

      Kommentera


      • #4
        Re: Hur får man en öring på kroken?

        Originally posted by Ola
        Nu har jag spenderat en massa timmar på att försöka få öring, men får aldrig ens ett hugg.

        Är det kvällsfiske eller dagsfiske som gäller.

        Ska man meta, kasta och vad ska man ha för drag?

        Vore tacksam om någon hade något tips.
        En massa timmar låter inte särskilt mycket för fiske efter första havsöringen. Sök lite i forumet på fiske efter HÖ. Jag lovar att det finns många tips du kan ta till dig och använda dig av i ditt eget fiske.

        Kom ihåg att inte chansa utan fiska där du har en idé för hur du ska ta dem. Egna erfarenheter tar tid att skaffa sig.

        Lycka till!

        //K
        BJ@

        Kommentera


        • #5
          Har du kollat runt något i forumet här på sidan? det borde finnas hundratals inlägg med öringtips, använd sökfunktionen!

          Kommentera


          • #6
            Min första dag jag fiskade havsöring, fick jag en. Min tredje gav också en. Jag trodde att det var bara att ställa sig vid stranden och kasta ut betena, veva in och hålla håven lättillgänglig. Sen dröjde det fem år till nästa men den var å andra sidan ett hekto större än de tidigare tillsammans.

            Det handlar om att fiska. Så mycket som möjligt! Och läsa på när du inte kan fiska. Du behöver beten som du och öringen tror på. Du behöver ett större tålamod än du trodde det var möjligt att prestera och så det viktigaste, varma kläder!
            Öringen kan hugga alla tider på dygnet och då ska du vara på plats. Eller rättare sagt den hugger kanske just där du brukar vara men kanske just inte när du brukar vara där. Så upp i ottan och håll ut till du solen har dränkt sig oavsett vädret! Och leta upp öringen! ibland står den i värsta sprutet ibland går den lugnt inne i tången och plockar kräftdjur.
            Vissa platser fiskar alla på. Varför? Det händer att öringen kommer förbi ibland? Eller är platsen den enklaste att komma till?
            Ge dig av dit i vilket fall som helst och kolla vad folk använder för beten och hur de fiskar hem dem. Fråga och gör dig dum. Låtsas som du är nyböjare och inte fattar ett dugg. Du kommer snart att hitta någon ”fadder” som vill hjälpa till och visa sina bästa beten, hur de ska fiskas, var de kan köpas och vad de kostar osv.
            Får du ingen öring har du trots allt fått lite kunskap att ta med till stället som öringen i bland passerar och som kanske inte är lika enkelt att ta sig till. Det är det stället du är ute efter och det är där du ska vara när öringen passerar och på linan sitter draget som duoch öringen tror på.

            Jag tror mycket på Viking Herring i blåsilver. Många andra tror på Vicke!
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

            Kommentera


            • #7
              Jag får tacka för informationen, Jag har nött lite till på ett "öringsställe" och lyckats få nytt PB på Gädda (6,9 kg +100cm) iallafall, men öringen fastnar inte på kroken.
              Jag ska fortsätta och nöta och återkommer när resultatet kommer, för jag ger mig inte!
              Ola

              Kommentera


              • #8
                Tidig morgon och innan skymning är väl dom bästa tiderna och du som bor i stockholm har ju bra öringsfiske runt Djurgården.
                Fiska lite öring vid djurgårdsbrunns-kanalen för 3 veckor sen då hade nån jävel lagt nät i inloppet till kanalen hade bra lust att rycka upp dom :/
                bottennapp är bättre än inget napp!!

                Kommentera


                • #9
                  Drag för havsöring finns det många att välja på, det är bara att söka i forumet.
                  Bottenmete och flötmete med nors, färsk/kokt räka, mask fungerar också.
                  Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

                  Kommentera


                  • #10
                    Variera ditt sätt att fiska hem betena. Veva fort, sakta, stoppa, ryck till osv. Använd flytande beten, svävande beten och sjunkande om vart annat.
                    Fiska på grunt vatten eller djupt. Stilla stående eller strömt. Skyddat eller mitt i bränningarna. Över växtlighet eller berghällar.
                    Förläng kroken med en extra fjäder ring eller sätt en beteshake i fjäderringen. Då blir det ännu lättare att påverka betets gång med hjälp av kroken. Byt krok! Byt till en mindre. Eller större. Sätt en liten färgklick på kroken. Eller en fluga.
                    Det kanske ska vara en fluga som upphängare?
                    Pröva! Det finns massor av tjyvtrixs att ta till och att kombinera. Är öringen tjurig, ska du vara tjurigare! För någonstans står den och du ska leta rätt på den och du ska få den att hugga! Det är enbart en tidsfråga när det ska ske nu!
                    Eller hur?
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 576 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 589 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 329 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X