Trevligt besök av KBV - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trevligt besök av KBV

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trevligt besök av KBV

Idag när vi satt ute på mälaren och ismetade så kom KBV i sin svävare.De var mycke trevliga och ställde frågor ang regler och lite allmänt hur man gör när man ismetar.Kul att se dom ute!!!!!!!

Hade dock varit jobbigt om vi inte haft koll på regler och lagar.Det kan bli dyrt då
    Jag skjuter hellre själv än ser polarna missa!!!!!

http://www.kingofmälaren.se/

http://xn--kingofmlaren-mcb.se

www.huntyardberras.com

www.bjerks.se

http://leech4you.se/

Fångstgaranti

Blev det nån fisk då? Lite komiskt. Dom ställer frågorna.
    Vi sportfiskare ger svaren.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hasse69 Visa inlägg
      Blev det nån fisk då? Lite komiskt. Dom ställer frågorna.
      Vi sportfiskare ger svaren.
      Ja det blev ett par gäddor.Dom ställde nog mest ledande frågor så som,är ni med i nån klubb,får man fiska med levande bete.Hade vi inte haft några svar så hade dom nog skrivit i blocket för dom hade det framme.
      Jag skjuter hellre själv än ser polarna missa!!!!!

http://www.kingofmälaren.se/

http://xn--kingofmlaren-mcb.se

www.huntyardberras.com

www.bjerks.se

http://leech4you.se/

Fångstgaranti

Kommentera

Jag tycker det är konstigt att en myndighet ska ut och slösa skattepengar på att lära sig om vad som gäller angående fiske.

Det borde vara vattenägarens uppgift att hålla koll på vem som fiskar på sitt vatten.
        Ola

Kommentera

(Det borde vara vattenägarens uppgift att hålla koll på vem som fiskar på sitt vatten.)

Tycker faktiskt att du som fiskare ska veta vart du får fiska.

Kommentera

Ursprungligen postat av vedhuggarn Visa inlägg
            (Det borde vara vattenägarens uppgift att hålla koll på vem som fiskar på sitt vatten.)

Tycker faktiskt att du som fiskare ska veta vart du får fiska.
            Absolut, borde jag ha kolla på om & hur jag får fiska.

Det jag tycker är lite konstigt är att KBV ska ut och åka svävare en dag för att kontrollera så att inte nån ismetare inte fiskar på fel ställe, med för många spön eller utan TDA.

OM man tittar på kostnaden för en svävare med antagligen 2 kustbevakare i som ska ut en dag. Om de lyckas finna någon som fiskar utan TDA på TDA-vatten så ska de dessutom vittna i en rättegång om fiskaren inte anser att han har begått ett brott.

Proportionerna blir i mina ögon lite orimliga när man tänker på brottet som kan bli tjuvfiske med några gäddor eller gösar som tjuvgods ger lite dagsböter och kanske beslagtagen fiskeutrustning mot kostnaden för att förhindra det eventuella brottet.

Jag tycker att det borde vara någon annan än KBV som skulle syssla med sånt där, dels så skulle det kunna bli effektivare och dels så skulle de kanske kunna hålla koll på något viktigare, miljöbrott (oljeutsläpp), eller storskaligt (yrkesmässigt) tjuvfiske t.e.x.

Vattenägaren borde se till att hålla koll med hjälp av fisketillsyningsmän så som det fungerar i "vanliga" sjöar med privata/kommunala ägare istället.

Sen är de säkert jättetrevliga personer.
            Ola

Kommentera

Ola det är tragisk soppa det där KBV har ingen generell tillåmpning. Men jag orkar inte strida även detta år i ismetefrågan. Tyvärr vi sportfiskare som sett till att begränsa oss själva. Jägarna lyckats få tillstånd jaga varg men vi får inte meta gädda från isen.

Kommentera

Vad trevligt att KBV hälsade på. Anledningen till att de passerade där var säkerligen inte att göra fisketillsyn.
                De patrullerar med svävaren för att kunna vara snabbt på plats vid de isolyckor som så ofta sker nu. Troligen stannade de till mest för att visa sitt engagemang, och kanske för att vila öronen från maskinen några minuter

Själv fick jag påhälsning i våras när jag fiskade havsöring i ytterskärgården av en av deras Norsafe-ribbar. De stoppade mig för att göra en fångstkontroll. När jag frågade dem vad exakt de skulle kontrollera blev de lite osäkra. Jag hade ingen fisk ombord, vilket jag förklarade. Jag vände frågan till dem och frågade om de kände till minimimåttet för havsöring i skärgården. Det var 3 man i besättningen och alla gissade olika 40, 45 samt 60cm. Efter noga genomgång om vad som verkligen gäller fick de åka vidare..

Dock tycker jag att KBV som helhet har bra koll på vad som gäller. Dessutom är de snabbt ute om man rapporterar något tjyvnät eller liknande.

På tal om patrullera med svävare så var jag ut en sväng på isen idag när mina kollegor från SSRS Dalarö körde förbi i stationens svävare. Efter ca 2 minuter hade de vänt och slagit på blåljuset. Orsaken var detta http://www.sjofartsverket.se/templat...tus=1&Period=2

Bra att hjälpen är nära tillhands ibland.
                The trout is out there

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
                  Absolut, borde jag ha kolla på om & hur jag får fiska.

Det jag tycker är lite konstigt är att KBV ska ut och åka svävare en dag för att kontrollera så att inte nån ismetare inte fiskar på fel ställe, med för många spön eller utan TDA.

OM man tittar på kostnaden för en svävare med antagligen 2 kustbevakare i som ska ut en dag. Om de lyckas finna någon som fiskar utan TDA på TDA-vatten så ska de dessutom vittna i en rättegång om fiskaren inte anser att han har begått ett brott.

Proportionerna blir i mina ögon lite orimliga när man tänker på brottet som kan bli tjuvfiske med några gäddor eller gösar som tjuvgods ger lite dagsböter och kanske beslagtagen fiskeutrustning mot kostnaden för att förhindra det eventuella brottet.

Jag tycker att det borde vara någon annan än KBV som skulle syssla med sånt där, dels så skulle det kunna bli effektivare och dels så skulle de kanske kunna hålla koll på något viktigare, miljöbrott (oljeutsläpp), eller storskaligt (yrkesmässigt) tjuvfiske t.e.x.

Vattenägaren borde se till att hålla koll med hjälp av fisketillsyningsmän så som det fungerar i "vanliga" sjöar med privata/kommunala ägare istället.

Sen är de säkert jättetrevliga personer.
                  Systemet med fisketillsynsorganisation fungerar ofta dåligt, åtminstone här på västkusten. Det är mest en soppa alltihop. Man ser dem aldrig och när man behöver dem så går det mesta trögt som sirap innan någon får tummen ur.....
                  Jag tror inte på den förvaltningsstrategin tyvärr.Det ska vara professionella som sysslar med övervakning av verksamheter inte privatpersoner.

Jag tycker KBV och sjöpolisen borde vara mycket mer aktiva ute bland allmänheten alla tider på året och prata med människor och inte bara när det sker överträdelser. Den förbyggande strategin är minst lika viktig som den avskräckande och straffande.Sen om det kostar en slant så har vi allt råd med det i det här landet.

Vi borde istället öka KBV's möjligheter att ha bättre översyn i våra hav och de stora sjöarna. De kan lätt tredubbla sin styrka men tyvärr trots det inte att hinna med kraven på sin verksamhet. Jag kan garantera att överträdelser mot fiskebestämmelser och tjuvfiske ligger längs ner på deras prioriteringslista som det är idag och har gjort så under väldigt lång tid. Och resultatet kan vi med facit i hand se allt för tydligt.
                  Så om vi ökar KBV's resurser och befogenheter och skärper många skrattretande låga straff för olagligheter när det gäller fisket, så skulle det vara ett bra steg mot bättre fiskeförvaltning och nått som verkligen gynnar oss som sysslar med sportfiske.
                  Men detta är bara min erfarenhet av hur det fungerar.
                  sigpic

Kommentera

Håller med Hagström, Här på V-kusten är dom aldelles för lama.Dom gångerna man ser KBV är v29 när det är knökat i Smögens hamn...
                    Ta bara alla dom som sitter o metar från alla bryggor runt Smögen, Lysekil mm
                    Där dom tar allt dom får, ex små torsk (15cm), öring som har den otroliga storleken av 25cm mm. Allt det här är det ingen som ser alldra minst KBV.
                    (Har bevittnat detta själv flera ggr)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 508 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85