Behövs tafs vi gösfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behövs tafs vi gösfiske?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

    vad räknas suflon som , är det liknande florcarbon?
    Ingen aning faktiskt.

    Kommentera


    • #42
      Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg

      Ingen aning faktiskt.
      ok
      för jag har ju metat abborre ett tag nu, och anar att jag får mer på fc tafs än på wire.

      dock så har fc 0,45 gått av 2 gånger på kanske 5-7 gäddor.
      dock så har 20lb 7 trådig wire räckt till alla gäddor som huggt på den.

      nu är mitt underlag väldigt litet, men tycker som sagt att jag fått mer abborre på det spöet med fc linan,, tillkommer ju ioförsig att jag alltid har den större mörten som betyesfisk på spöet med wire.

      abborren kan ju ha valt den lilla mindre mörten.

      så ett mellanting mellan 0,45 fc lina och 20lb wire är väl det jag letar efter

      Kommentera


      • #43
        Ergo, tunn wire och mindre beten??? Jag har börjat med inklämda hullingar och mer enkelkrok sam lite lugnare drillning... En paradox eftersom jag vill ha fisk men hellre en tappad än en dödligt skadad, det finns alltid en ny att fånga....

        Kommentera


        • #44
          Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

          nja detta är till abborrarna med,, trodde denna var bättre än nylon.
          060 nylon är ju inte så smidigt.

          jag har även 20lb wire, fc 0,35 -0,45 . men vill egentligen bara ha en sorts tafs,, om jag nu inte bara kör grov gädda då kan jag ta 40lb wire
          Det finns smidig nylonlina som är lätt att knyta. Hemåt hade jag aldrig tafs när jag var ute på riktat abborrfiske. Visst hände det att man fick någon gädda på ibland också, men i regel klarade jag att få upp gäddan på spinnaren el. lilla vobblern som jag hade på. Jag kan inte förneka att jag förlorade något drag men det var inte många.
          Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


          /Stefan

          Kommentera


          • #45
            Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg

            Ful? Vacker tycker jag, men gösen däremot ser ut som ett jävla crack head i käften. Kör själv alltid ståltafs från 20-80lbs beroende på spö, lina och betesstorlek. Största anledningen till att jag kör ståltafs är att jag två gånger varit med om att fc blivit klippt av gädda och det känns inte alls bra att tänka på att en gammal gädda kanske dör pga av min vobbler sitter i svaljet på den, sen nr två så skiter gösen fullständigt i om tafsen är av stål lr fc, jag har testat båda och har inte märkt nån skillnad.
            Jag har inte förlorat en vobbler på gösfiske utan tafs vid trollingfiske. Då har jag bara haft 0,30 mm knuten direkt på lekande m hake.
            I Ralången som var mitt hemmavatten så tog jag 17 gösar över 7 kg o massor mellan 3-7 kg både vid trolling o mete mellan -79-89 innan jag flyttade till Kalix.
            1 gös har jag förlorat vid mete o ingen vid trolling.
            Du ser mig nere i höger hörn med en fin gös från Ralången då FJ gjorde en trollingfilm med bl. a gösfiske som jag o kompisen medverkade i. Sådana gösar var vardagsmat i den sjön.
            Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


            /Stefan

            Kommentera


            • #46
              Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

              Jag har inte förlorat en vobbler på gösfiske utan tafs vid trollingfiske. Då har jag bara haft 0,30 mm knuten direkt på lekande m hake.
              I Ralången som var mitt hemmavatten så tog jag 17 gösar över 7 kg o massor mellan 3-7 kg både vid trolling o mete mellan -79-89 innan jag flyttade till Kalix.
              1 gös har jag förlorat vid mete o ingen vid trolling.
              Du ser mig nere i höger hörn med en fin gös från Ralången då FJ gjorde en trollingfilm med bl. a gösfiske som jag o kompisen medverkade i. Sådana gösar var vardagsmat i den sjön.
              Jo absolut fungerar det med nylontafs men det måste ju hänt en del på tafs sidan sedan dess?

              jag menar inte att nylon är skit men liksom utvecklingen måste ju gått framåt, ex är väl FC något bättre än nylon.

              Kommentera


              • #47
                Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

                Jo absolut fungerar det med nylontafs men det måste ju hänt en del på tafs sidan sedan dess?

                jag menar inte att nylon är skit men liksom utvecklingen måste ju gått framåt, ex är väl FC något bättre än nylon.
                Ja visst har det hänt mycket sedan dess jag som mest aktiv.

                Hur mycket bättre är FC än nylon som tafsmaterial?

                Jag fick något spunnen tafsmaterial från en firma i början på 80-talet men den var sämre än nylonlinan som tafs och det fick firman veta omgående när jag förlorade en 18 cm Rapala vid trolling efter gös o gädda. Det var en gädda som bet av den.
                Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                /Stefan

                Kommentera


                • #48
                  Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

                  Ja visst har det hänt mycket sedan dess jag som mest aktiv.

                  Hur mycket bättre är FC än nylon som tafsmaterial?

                  Jag fick något spunnen tafsmaterial från en firma i början på 80-talet men den var sämre än nylonlinan som tafs och det fick firman veta omgående när jag förlorade en 18 cm Rapala vid trolling efter gös o gädda. Det var en gädda som bet av den.
                  Om FC är bättre eller inte kan jag ej svara på,, jag har bara läst att många gått till FC från Nylon,, dock har en del gått tillbaks efter vad jag tror ekonomiska själ?

                  Jag letar fortfarande efter något som har tunn wires styrka/slitage men med FC osynlighet och smidighet, kanske är suflon detta?

                  20lb wire är dock smidiga, det är osynligheten som jag velar på

                  Kommentera


                  • #49
                    Vad är skillnaden på nylonöverdrage wire(suflon) mot en 49 trådig carbon överdragen wire,, jag tänker på om fisken vägrar wire?
                    ​​​​​​https://www.miekofishing.se/tafstill...09-kg-5-m.html

                    Kommentera


                    • #50
                      Jag behöver gärna lite mer råd när det äller abborremete eller gösmete där risken finns för gädda.
                      nylon, tunn wire,fc,suflon, titan.
                      vilken är den bästa kombon?
                      inte för synlig men ska klara de flesta gäddkäftar?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 566 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 334 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 454 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 318 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 557 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X