Behövs tafs vi gösfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behövs tafs vi gösfiske?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

    Om FC är bättre eller inte kan jag ej svara på,, jag har bara läst att många gått till FC från Nylon,, dock har en del gått tillbaks efter vad jag tror ekonomiska själ?

    Jag letar fortfarande efter något som har tunn wires styrka/slitage men med FC osynlighet och smidighet, kanske är suflon detta?

    20lb wire är dock smidiga, det är osynligheten som jag velar på
    Ok! Wire som kom på 70-talet den var styv. Riktigt styv även i klenare diemensioner.
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


    /Stefan

    Kommentera


    • #52
      Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
      Jag behöver gärna lite mer råd när det äller abborremete eller gösmete där risken finns för gädda.
      nylon, tunn wire,fc,suflon, titan.
      vilken är den bästa kombon?
      inte för synlig men ska klara de flesta gäddkäftar?
      Jag kör med flourcarbon 0.45 och har aldrig tappat ett drag och får alltid massa fisk så den stör inte,

      Kommentera


      • #53
        Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg

        Jag kör med flourcarbon 0.45 och har aldrig tappat ett drag och får alltid massa fisk så den stör inte,
        Massa fisk?
        Då måste jag köpa 0,45mm FC lina,,, jag har aldrig fått massa fisk, i bästa fall ett 30 tal abborrar

        Kommentera


        • #54
          Jag säger nej till tafs vid trolling efter gös men jag vid mete och då räcker det med 0,60-0,70 mm nylonlina.
          Jag har aldrig förlorat en vobbler vid trolling efter gös o ingen förlorad gös på mete.
          Då har jag 17 gösar över 7 kg och många mellan 5-7 kg också.
          Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


          /Stefan

          Kommentera


          • #55
            Fixade till lite olika tafsar till flötestrolling
            cirkel 3.0-5.0
            lina fc 0,74-1,00- wire lb40

            har aldrig testat dessa krokar så det blir intressant!
            Bifogade filer

            Kommentera


            • #56
              Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg
              Jag säger nej till tafs vid trolling efter gös men jag vid mete och då räcker det med 0,60-0,70 mm nylonlina.
              Jag har aldrig förlorat en vobbler vid trolling efter gös o ingen förlorad gös på mete.
              Då har jag 17 gösar över 7 kg och många mellan 5-7 kg också.
              I ett av vattnen jag trollar gös är det väldigt gott om gädda och det har hänt att jag blivit av med en wobbler när jag kört utan tafs.
              Men med ståltafs har det inte alls blivit lika många hugg, troligen pga att gången hos wobblern påverkas negativt. Tror inte att gösen skyggar för tafsen, då borde den skygga för krokar med.

              Tänkte testa med fluorocarbon eller grövre nylon i sommar, men hur grovt ska man gå för att klara av gäddtänder samtidigt som rörelsemönstret inte ska bli allt för påverkat.
              Nylon känns smidigare då den är mjukare, men tål den lika mycket?
              Fluorocarbon sjunker så kan ju vara en fördel när man vill få lite bättre häng på en flytande wobbler.
              Har en rulle fluorocarbon i 0,70 liggandes men den känns alldeles för styv?
              Hur långt behöver man gå ner för att få den någorlunda smidig?

              Kommentera


              • #57
                Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

                I ett av vattnen jag trollar gös är det väldigt gott om gädda och det har hänt att jag blivit av med en wobbler när jag kört utan tafs.
                Men med ståltafs har det inte alls blivit lika många hugg, troligen pga att gången hos wobblern påverkas negativt. Tror inte att gösen skyggar för tafsen, då borde den skygga för krokar med.

                Tänkte testa med fluorocarbon eller grövre nylon i sommar, men hur grovt ska man gå för att klara av gäddtänder samtidigt som rörelsemönstret inte ska bli allt för påverkat.
                Nylon känns smidigare då den är mjukare, men tål den lika mycket?
                Fluorocarbon sjunker så kan ju vara en fördel när man vill få lite bättre häng på en flytande wobbler.
                Har en rulle fluorocarbon i 0,70 liggandes men den känns alldeles för styv?
                Hur långt behöver man gå ner för att få den någorlunda smidig?
                ---------------------------------------------

                Hej Reekie;

                När jag var som mest aktiv att trolla Gös ute på Mälarens Norra Björkfjärden så hände det ibland (kanske vart tredje år) att någon Gädda bet av linan och försvann med en av mina allra bästa Smithwick eller Cordell göswobbler...

                Jag testade då med upp till 1,0 mm homogen nylonlina som tafs mellan wobbler och trollinglina. Resultatet blev då att den lockande, simmande gången hos Göswobblerna försämrades eller försvann och gjorde att wobblerna på grund av tafsen gick som stela pinnar i vattnet....

                Man lär så länge man lever....

                Old Firehand
                Leif Engström

                Kommentera


                • #58
                  Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

                  ---------------------------------------------

                  Hej Reekie;

                  När jag var som mest aktiv att trolla Gös ute på Mälarens Norra Björkfjärden så hände det ibland (kanske vart tredje år) att någon Gädda bet av linan och försvann med en av mina allra bästa Smithwick eller Cordell göswobbler...

                  Jag testade då med upp till 1,0 mm homogen nylonlina som tafs mellan wobbler och trollinglina. Resultatet blev då att den lockande, simmande gången hos Göswobblerna försämrades eller försvann och gjorde att wobblerna på grund av tafsen gick som stela pinnar i vattnet....

                  Man lär så länge man lever....

                  Old Firehand
                  Leif Engström
                  Hej Leif
                  Det är precis det jag är rädd för, frågan är hur tjock lina man kan gå upp till utan att påverka gången?

                  Kommentera


                  • #59
                    Men en wire 20lb typ no kink,,, borde den inte funka?

                    Kommentera


                    • #60
                      Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

                      I ett av vattnen jag trollar gös är det väldigt gott om gädda och det har hänt att jag blivit av med en wobbler när jag kört utan tafs.
                      Men med ståltafs har det inte alls blivit lika många hugg, troligen pga att gången hos wobblern påverkas negativt. Tror inte att gösen skyggar för tafsen, då borde den skygga för krokar med.

                      Tänkte testa med fluorocarbon eller grövre nylon i sommar, men hur grovt ska man gå för att klara av gäddtänder samtidigt som rörelsemönstret inte ska bli allt för påverkat.
                      Nylon känns smidigare då den är mjukare, men tål den lika mycket?
                      Fluorocarbon sjunker så kan ju vara en fördel när man vill få lite bättre häng på en flytande wobbler.
                      Har en rulle fluorocarbon i 0,70 liggandes men den känns alldeles för styv?
                      Hur långt behöver man gå ner för att få den någorlunda smidig?
                      Jag har också fått väldigt mycket gädda både vid trolling efter gös men aldrig blivit av med en wobbler och då har det varit gäddor uppåt 7 kg.
                      Även vid mete har det blivit x antal gäddor men ingen nylonlina på 0,60-0,70 mm avbiten. Däremot så bytte jag tafs med jämna mellanrum.
                      Man såg ju tafsen hur nött den var.
                      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                      /Stefan

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 575 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 564 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 464 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 328 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 571 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X