Behövs tafs vi gösfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behövs tafs vi gösfiske?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #61
    Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
    Men en wire 20lb typ no kink,,, borde den inte funka?
    Inte till gösfiske, om jag ska säga av egen erfarenhet.
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


    /Stefan

    Kommentera


    • #62
      Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

      Hej Leif
      Det är precis det jag är rädd för, frågan är hur tjock lina man kan gå upp till utan att påverka gången?
      0,60-70 mm nylontafs borde funka om du hittar en mjuk nylonlina som rätar ut sig bra.
      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


      /Stefan

      Kommentera


      • #63
        Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

        Hej Leif
        Det är precis det jag är rädd för, frågan är hur tjock lina man kan gå upp till utan att påverka gången?
        Hej Reekie;

        Du får testa dig fram... Börja med cirka en meter av din 0,70 mm fluorocarbonlina som tafs mellan din fångstsäkraste Göswobbler och trollinglinan.. Simmar wobblern lika snyggt som den brukar då har du hittat rätt ...https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...e-15gr-32.html ....

        Go for the Big Ones!

        Old Firehand
        Leif Engström
        Senast ändrad av Old Firehand; 2020-03-31, 17:33.

        Kommentera


        • #64
          Jag vill ha tafs till allt för att det även agerar som chocklina.. får man något tungt som vill kämpa så tar tafsen upp det mesta av rycken så din lina inte går av så lätt.
          Redovisning Stockholm

          Kommentera


          • #65
            Den bästa enkla tafsen tillverkar man av en kraftig och mjuk flätlina, typ 0.4-0.6mm på ca 0.5 meter.
            Dessa har aldrig fallerat för mig vid hugg eller påverkat wobblerns gång negativt på något sätt.
            Jag sätter en lekande i ena änden och ett beteslås i andra så går det supersnabbt att haka på/av tafsen.

            Kommentera


            • #66
              Ursprungligen postat av ekk455 Visa inlägg
              Jag vill ha tafs till allt för att det även agerar som chocklina.. får man något tungt som vill kämpa så tar tafsen upp det mesta av rycken så din lina inte går av så lätt.
              När jag höll på med gös- o gäddfisket nere i Ralången, Aneby med omnejd både vid trolling och mete på 70- o 80-talet innan jag flyttade norr ut så hade jag bara tafs vid mete med levande bete på den tiden och den bestod av 0,60-0,70 mm nylonlina ca 40 cm. Vid trolling hade jag ingen tafs och jag har bara förlorat en wobbler el om det var 2 vid trolling. Jag har dragit 17 gösar över 7 kg i Ralången på trolling och mete varav den största på 11,26 kg och då hade jag enbart nylontafs. På rullen hade jag först 0,30 mm nylon innan jag övergick till 12 lb dacron som var en flätad lina på den tiden. Bl. a hade Berkley samt flera kända fabrikat.
              All utrustning från spö o rullar till linor har utvecklats och förbättrats.
              Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


              /Stefan

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              • Newborn
                Svar till Värde?
                av Newborn
                Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                2024-01-13, 20:31
              • Knox88
                Värde på spön ?
                av Knox88
                Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                2023-08-13, 11:49
              • Backslag
                Svar till Cisco Kid, mindre
                av Backslag
                Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                2023-09-03, 20:16

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
              15 svar
              4 553 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              63 svar
              13 165 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg RUSTY HOOK  
              Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
              16 svar
              1 452 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg mrfisker  
              Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
              19 svar
              5 296 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
              20 svar
              25 553 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Arbetar...
              X