Behövs tafs vi gösfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behövs tafs vi gösfiske?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    jag har sagt det förut och säger det igen. det enda fisket man behöver tafs på är ismete. gösmete, trolling, spinn allt kör jag utan tafs. har även fått gädda på både 6 och 7kg utan tafs. så det är overkill!
    Senast ändrad av korten; 2004-02-17, 17:36.
    Bajen forever!

    Kommentera


    • #12
      Bengtsson, vet du att det finns Gädda i sjön så ANVÄND tafs, tycker du skall göra det annars också om möjligheten till grov Gös finns.

      Är vattnet det minsta grumligt så är risken minimal för att Gösen skall dra sig för att hugga på grund av tafs, snarare så ger tafsen ifrån sig lockande vibrationer/ljud.

      Jag har något klenare och kortare tafs vid trollingfiske efter Gös än annars, smaksak säkert.

      I klara sjöar har jag för dåligt underlag för att uttala mig.

      Har missat några fina fiskar av olika arter pga att jag undvek tafs ett tag, gör inte det misstaget.
      sigpic

      Kommentera


      • #13
        Originally posted by ljohan
        Vissa påstår att större gös skyggar för tafs.
        Det kan ju vara en anledning såklart.
        Jag anser att deta är en av de sämsta anledningarna! Kör men pro leader 12kg den är mjukarna än nylon och tunnare än 0.30 !
        Deluxe lures thats my work.

        Kommentera


        • #14
          Originally posted by korten
          jag har sagt det förut och säger det igen. det enda fisket man behöver tafs på är ismete. gösmete, trolling, spinn allt kör jag utan tafs. har även fått gädda på både 6 och 7kg utan tafs. så det är overkill!
          Men en gädda på 6kg? aha men jag har fått snipor som svalt hela betet och halva tafsen flera gånger? känns ju inte så najs att lämna en 98g BD i käften på en 13kg gädda. Ne dom skyggar inte för tafsar som är mjuka och tunna kanske däremot en gös skulle skygga för seven strend eller piano wire men inte för quicksilver eller pro leader
          Deluxe lures thats my work.

          Kommentera


          • #15
            Ja var och en gör som man vill, men jag tycker inte att man ska rekommendera någon som ska börja fiska gös/gädda att köra utan ståltafs. Jag har inte märkt att den större gösen ska skygga för tafsen, varför skulle den det? En 0.50 nylonlina är ju mycket stelare/styvare än en smidig ståltafs.

            Korten: Bara för att du haft tur så betyder det att det är onödigt med tafs, eller? Kan säga att en av mina gäddor över 10 kg hade tuggat så mycket på tafsen att jag kunde dra av den med händerna utan större ansträngning. Undrar vad som hänt utan ståltafs... Man kan ha tur och få upp gäddor/gösar utan wire men jag skulle inte lita på turen hur länge som helst.
            Ja vad fan, man måste ju fiska!

            Kommentera


            • #16
              Originally posted by BigFish
              Ja var och en gör som man vill, men jag tycker inte att man ska rekommendera någon som ska börja fiska gös/gädda att köra utan ståltafs. Jag har inte märkt att den större gösen ska skygga för tafsen, varför skulle den det? En 0.50 nylonlina är ju mycket stelare/styvare än en smidig ståltafs.

              Korten: Bara för att du haft tur så betyder det att det är onödigt med tafs, eller? Kan säga att en av mina gäddor över 10 kg hade tuggat så mycket på tafsen att jag kunde dra av den med händerna utan större ansträngning. Undrar vad som hänt utan ståltafs... Man kan ha tur och få upp gäddor/gösar utan wire men jag skulle inte lita på turen hur länge som helst.
              Så sant så, finns ingen fördel med att chansa.
              sigpic

              Kommentera


              • #17
                Det finns så otrligt bra tafsmaterial idag så användandet av nylon som tafsmaterial till gösfisket borde vara slutdiskuterat vid det här laget!!!
                Det finns så mkt smidigare och finare material än tjocka nylontafsar!
                Surflonet jag skrev om tidigare har egenskaperna som en nylontafs, men 100% säkrare bland gäddtänder

                Ljohan, dessa som påstår det har i de flesta fall aldrig testat smidig wire vid gösfiske och har de gjort det så har de gjort det en dag som inte gett ngt på vilket som osv.!!!

                BeBest, jag håller med dig i dina ord!
                Senast ändrad av Push-Up; 2004-02-17, 19:40.
                Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

                Kommentera


                • #18
                  Jag kanske ska förtydliga lite:

                  Det står något om större gös, vet inte om mina 4 st över 6 kg klassas som större gösar av dem som tror att ståltafs är en nackdel vid gösfiske. Jag vet inte vilka referenser de har, för mig är de skitstora! Men de har alla fångats med plastad stålwire, 30 lb Berkley om jag inte missminner mig, det räknas knappast som någon speciellt smidig tafs...
                  Jag har ALDRIG varit med om att gösen skyggat för tafsen, de dagar som är sämre är nog det ändå!

                  Så bengtsson, kör med ståltafs så slipper du tappa drömfisken.
                  Ja vad fan, man måste ju fiska!

                  Kommentera


                  • #19
                    använd tafs om du vill minska chansen att förlora vobblers till gäddorna men räkna med mycket mindre gös. speciellt om du kör vobblers som rapala som har rätt pissig gång.
                    my precious....

                    Kommentera


                    • #20
                      Är woblerna känsliga för lite tafs så snackar vi små wobbler, med rätt material och tjocklek på tafsen så berörs inte gången....

                      Mina personliga tips;
                      Canelle Supratress hittar du hos generalagenten Fly Fisherman 08-58025305
                      Och surflon kommer du hitta på Attitudebaits.com
                      Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                      Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                      Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 563 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 334 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 454 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 318 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 557 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X