Kan man fiska ur en sjö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kan man fiska ur en sjö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Aborrjägaren
    replied
    Tack för mycket intressanta svar
    Jag fick svar på allt jag ville veta

Lämna en kommentar:

• MastaPike
    replied
    Börja med att läsa detta:

Slutsatsen är ju klar och tydlig:
    "Detta lilla försök visade vilka drastiska effekter tre nätters nätfiske har på en sjös abborrbestånd. Den nätinsats som användes torde påverka sjöns abborrpopulation i många år framöver eftersom de abborrar på över 300 mm som fångades säkerligen är över 8 år och abborrarna över 200 mm säkerligen är över 4 år.
    Slutsatsen för förvaltning i syfte att skapa troféfiskar är att inte ens ett mycket begränsat nätfiske kan tillåtas.
    "

Lämna en kommentar:

• BeBest
    replied
    Fiskar man med många nät och kan man naturligtvis fånga oerhört mycket av det som kan fastna i näten. Kvar blir det som simmar rakt igenom. Småfisken kommer naturligtvis att växa på sig men nästa år fastna i näten. Tar näten alla könsmogna storlekar och storleken strax under kommer sjön inom några år ha ett mycket individfattigt artbestånd av överlevande små fiskar, eftersom alla lekmogna plockats bort. Eventuellt kan några få större fiskar finnas kvar vilka i predatorernas fall får svårt att hitta rätt föda. Om man upphör med nätfisket i tid, finns en chans att fiskbestånden återhämtar sig men balansen mellan arterna och storleksvariationen kan komma att skilja rejält från dagens förhållanden.
    Sjön är då i ett läge som kan sägas motsvara vad många kvävda sjöar är i, då isen går ur på våren. Man ska ha klart för sig att en så kraftig decimering av fiskbeståndet som jag skissat ger återverkningar på andra arter än fiskarna. Det påverkar sjöns mikrofauna, mikroflora, insekter, kräftdjur, groddjur och fiskande fåglar.

Lämna en kommentar:

• Aborrjägaren
    started a topic Kan man fiska ur en sjö?

Kan man fiska ur en sjö?

Jag är orolig över en sjö här i närheten, en liten sjö i skogen lagom gångavstånd ( 3 km ).
    Sjön är känd för att här i trakten vara en fin gäddsjö vilket jag fått bevisat av att en bekant fångade en 8 kgs ( Han fotograferade den och bonkade den) och av egna erfarenheter.
    Problemet är dock bristen på liv som denna sjö uppvisat sedan juni. Maj- juni var finemang, hoppande småfiskar, synliga sarvar och mörtar simma nära ytan och gäddor som lurade längs vasslängan och bryggstolparna. Abborrarna var också här, dock lite djupare men dem var alltid framme när man metade med mask. Dock har sjön vad jag också vet varit utsatt för högt fisketryck, några nät här och var i våras, avhuggna gäddhuvuden i grunda vikar eller stoppade på en gren plus bonkandande av 8 kgs gäddan av min bekanta.
    Många jag känner som fiskat här sista tiden har bara fått smått i gäddfronten ( 1 kg- ) och abborrfronten (100 g- ) plus att dem beklagar sig över att sjön mer eller mindre verkar ha blivit en spöksjö, inga sprättande småfiskar, inga häftiga plask i vassen eller i frivattnet eller synligt ytnära betesfisk. Kan det vara så att sjön är utfiskad av alla oansvariga, kan man verkligen fiska ur en sjö på en några månader?

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
11 svar
13 493 visningar
0 gillar
Senaste inlägg jimmy85
av jimmy85

Startad av NickeGbg, 2019-07-07, 21:25