Fiske tävling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske tävling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiske tävling

    Hej!

    Jag går i åttan, bor i falun...
    Här om dan såg ett papper på en annonstavla i skolan om att man kunde får 3000kr till att gör något som konsert, skateboard tävling, konst utställnig o.s.v
    Jag fick ideen att göra en fiske tävling, så jag gick ner till fritidsleedaren och frågade henne om det skulle funka, jaa sa hon med det måste finnas någon kultur i fiske tävlingen...

    Vad finns det för kultur i fiske?
    Hur kan man göra en lyckad fiske tävling?
    Räcker 3000kr?
    Hur brukar en fiske tävling gå till?

  • #2
    Kultur är väl inte svårt att få in. Folk har ju fiskat sedan urminnes tider för att överleva. Kör en metartävling är väl "närmast" hur allt en gång började med fisket. Klart 3000kr räcker behöver ju inte vara 500 personer som deltager, sen är det ju bara att ragga spons med.

    Kommentera


    • #3
      Hej! Jag bor också i närheten av Falun.Vi har en sportfiskeklubb som i många år anordnat både met- och pimpeltävling.Tyvärr måste jag säga att intresset för fisketävling avtagit oerhört mycket de senaste åren.Det är mest gamla fiskare som återkommit och ungdomarna försvunnit.Pimpeltävlingar som förr drog flera hundra deltagare har endera lagts ner eller har bara 50-80 deltagare.En annan sak är att förr så ställde byborna också upp på tävlingarna men numera är det bara "tävlingsfiskare" Uppe i Hälsingland o Härjrdalen fanns för 20 år sedan massor med tävlingar med fina priser och många deltagare men dessa har nästan helt försvunnit.Tyvärr så tror jag att Sportfiskarna till viss del varit med och förstört lite av det roliga med alla "bytävlingar".Det ska vara strikta regler och 10 klasser mm.Det här blev tyvärr mycket negativt men så har jag upplevt de sista åren.
      DEt är ocks å en massa jobb för några få att arrangera en tävling.Man måste för det första se till att inte krocka med andra tävlingar inom distriktet.Då ska man vara ute i god tid och komma med i kalendern.Ofta är distriktets tävlingskalender fullspikad från dec till april.Sedan ska tävlingen annonseras ut så mycket det bara går.Ett problem är att sportfiskeklubbarna ofta inte vill ta in tävlingar på telefonsvarare och webb som inte sker i en klubb eller genom sportfiskarna.Sen återstår det kobbigaste: Att tigga priser! Man blir oftast ensam(eller några stycken) som får åka runt på företag och försöka.Förr var det oftast mycket lättare att tigga ihop saker men numera har många tävlingar med varupriser lagts ner och man delar ut pengar efter en fastställd lista efter deltagarantalet i klasserna.
      Det här va mycket negativt men så här har jag upplevt det på 2000-talet.
      Vi har haft en mettävling där en träeka var förstapriset i många år. 150 tävlande brukade det vara men numera kommer bara 60-70 och då kan man inte ha en båt i pris.Pimpeltävlingen med 2000 kronor till högsta vikt och massor med fina varupriser lockar inte heller längre.Antalet tävlande har sjunkit från 150-200 till 60st och då går det inte att få tävlingen att bli lönsam med dyra priser.
      Lycka till om du vill försöka men kontakta först någon i Falubygdens Sfk först för råd. Om man inte har krav att tävlingen ska vara lönsam så kanske det fungerar.

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      • Newborn
        Svar till Värde?
        av Newborn
        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
        2024-01-13, 20:31
      • Knox88
        Värde på spön ?
        av Knox88
        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
        2023-08-13, 11:49
      • Backslag
        Svar till Cisco Kid, mindre
        av Backslag
        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
        2023-09-03, 20:16

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
      15 svar
      4 587 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Henke E
      av Henke E
       
      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
      63 svar
      13 624 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
      16 svar
      1 467 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg mrfisker  
      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
      19 svar
      5 337 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Henke E
      av Henke E
       
      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
      20 svar
      25 577 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Henke E
      av Henke E
       
      Arbetar...
      X