Bästa Mörtstorlek efter Gädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa Mörtstorlek efter Gädda?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Braxen kan nog gå. Gäddor kan ta ganska stora byten. I Ekoln utanför Uppsala fick jag på 80-talet en 4-kilos gädda. När jag rensade låg det en skaplig braxen i den. Den vägde 7-8 hg vill jag minnas. En 35-centimeters är nog i största laget, dock, och 20-25 cm kan nog vara lämpligare.

    Kommentera


    • #12
      Enligt mig. Som då anglar gädda. Så är Brax nummer 1. Är som ett flaggskepp i att locka hugg. Ska dock inte vara för stor.
      Även grov abborre gillar brax.
      En vår när jag på öppet vatten fiskade från land vid en hemlig plats. Vill ej berätta vart. Stor borrarna ska vara i fred där.
      Men jag metade betesfisken vid ett överlutande träd. När jag fick mört eller småabborre så fick jag gädda. Men då jag fick en liten brax. Ej över 10 cm. Då blev det spännande. För då kom storborrarna fram. Borrar över 1,5 kg.

      Men annars rent generellt. Ju mindre mört destobättre. Kan inte vara för liten enligt mig.
      Bifångst i form av abborre och öring ökar då.

      Har speciella mörtstugor gjorda av sållnät för att få upp dom riktigt små mörtarna.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
        Enligt mig. Som då anglar gädda. Så är Brax nummer 1. Är som ett flaggskepp i att locka hugg. Ska dock inte vara för stor.
        Även grov abborre gillar brax.
        En vår när jag på öppet vatten fiskade från land vid en hemlig plats. Vill ej berätta vart. Stor borrarna ska vara i fred där.
        Men jag metade betesfisken vid ett överlutande träd. När jag fick mört eller småabborre så fick jag gädda. Men då jag fick en liten brax. Ej över 10 cm. Då blev det spännande. För då kom storborrarna fram. Borrar över 1,5 kg.

        Men annars rent generellt. Ju mindre mört destobättre. Kan inte vara för liten enligt mig.
        Bifångst i form av abborre och öring ökar då.

        Har speciella mörtstugor gjorda av sållnät för att få upp dom riktigt små mörtarna.
        Tack för infon,, är det att brax är högre mellan mage o rygg, kanske syns bättre?
        hur är det med id,sutare o allt vad som finns,, allt funkar väl?

        angående storlek så har jag fått uppfattningen att antingen 10cm för att ha chans på abborre, eller över 20 för gädda,, alltså 10-20 cm skulle vara sämst?

        Kommentera


        • #14
          Abborren är glupsk!
          https://photos.app.goo.gl/z6m4Xi5AEFFqyqif7

          Det är ju skillnad när du åker i en båt och släpar ett bete. Mot när jag släpper när betet i ett hål. Mitt rör sig på samma fläck. Även om jag kastar ut braxen från land.
          Jag bör ju ha ett bete som syns från sidan, ytan under hålet eller flötet fiskas ju av snabbt. Medans du ska tänka mer på att det ska synas underifrån, med både rörelse och siluett.

          Gäddan ser jag som standard som en jobbig bifångst. För dom gånger jag åker ut på sommaren för att få en matgädda så får jag ingen istället.

          Här brukar vi säga att sjöar med brax har stora gäddor, dom utan brax har sällan det.
          Gäddor som lär sig äta brax växer nog snabbare tror jag. Och då är ju brax ett bra bete för dom gäddorna.

          Storleken på betet ska nog väljas efter fiskeplats. Djupt vatten, stort bete, grunt vatten litet bete.

          Grunden för att lyckas med fisket är ju att nöta. Inte den optimala utrustningen/betet.

          Fisken äter mycket sen smälter den maten och vilar kanske upp mot en vecka när vattnet är kallt. Fiskar du dom dagarna den smälter maten så kan du jämföra det med att ligga i kökssoffan efter favoritmaten och det som kallas paltkoma.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          • Newborn
            Svar till Värde?
            av Newborn
            Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
            2024-01-13, 20:31
          • Knox88
            Värde på spön ?
            av Knox88
            Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
            2023-08-13, 11:49
          • Backslag
            Svar till Cisco Kid, mindre
            av Backslag
            Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
            2023-09-03, 20:16

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
          15 svar
          4 563 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          63 svar
          13 302 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg RUSTY HOOK  
          Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
          16 svar
          1 453 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg mrfisker  
          Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
          19 svar
          5 314 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
          20 svar
          25 553 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Arbetar...
          X