Hjälp en nybörjare att välja flugfiskeutrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp en nybörjare att välja flugfiskeutrustning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hjälp en nybörjare att välja flugfiskeutrustning

    Jag har precis presenterat mig under "presentationer" och här kommer mitt första inlägg!
    Saken är den att jag har aldrig flugfiskat men jag skulle vilja ändra på detta genom att skaffa mig en utrustning. Eftersom jag inte har speciellt mycket pengar att lägga på detta så har jag kollat på färdiga set. Jag har hittat två som båda rekommenderas av flugfiskare och min budget är 1000 kr.

    Det ena är ett set från Airflo. Inne på den aktuella köpsidan så står det "Här har vi ett kit som kommer med 4-delat full grafit spö, grafit flugrulle med monterad backing och WF flytande fluglina, tafs, glasögon, och flugor samt en tub". Detta set kostar 799 kr + 99 kr i frakt, totalt: 898 kr.

    Det andra är ett POOL 12 Powerfly som innehåller spö, rulle och lina för 995 kr. Här måste jag köpa till tafs (om jag minns rätt, då detta inte ingick) samt flugor men jag kan köpa setet hos min lokala fiskebutik så jag slipper frakten och får fin service. Jag är inte helt hundra på om det ingick backinglina.

    Spontant så får jag ett par extra prylar med Airflosetet och det är dessutom billigare - jag sparar pengar men frågan är om det för den sakens skull är bättre. Samtidigt så verkar Pool 12-setet väldigt stabilt men det kostar mig ca 200 kr mer.

    Vad säger ni om saken?

  • #2
    Hej!

    Satsa på Airflo kitet då. Det är nog helt o.k. med tanke på budgeten. 9 fot klass 5 är lagom om du ska fiska Put & Take, Harr, Röding och Öring?

    Du kan ju alltid byta upp dig till något riktigt juste kit i 1500:- till 2000:- klassen senare.

    Köp hellre litet extra 0.18 och 0.15 nylon tafs + litet flugor för de där 200:- i mellan skillnaden mellan Airflo och Pool 12 grejorna.

    Välkommen till forumet också!

    Och titta gärna in på flugfiske sektionen om du har fler frågor?
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-08, 10:43.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

    Kommentera


    • #3
      Jag köpte något billigt fladenset för cirka 5 år sedan, drog en abborre sen blev jag less på flugfiske.
      Alldeles för mycket tillbehör och fina saker som jag "måste" köpa om jag skulle köra fluga^^
      -----------PB's!-----------
      Gädda 8,7 kg
      Harr 0,5 kg
      Abborre 0,8 kg
      Torsk 2,4 kg
      Havsöring 3,5 kg
      Näbbgädda
      Strömming
      Mört
      Skrabb

      Kommentera


      • #4
        Allt är relativt. Man kan förköpa sig på div. spinn och mete grejor också.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-08, 12:52.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

        Kommentera


        • #5
          Givetvis, jerkbait har kostat mig en hel del men till fluga finns det olika linor, tafsar, sprayer, krämer osv och jag vill alltid ha ALLT haha.
          -----------PB's!-----------
          Gädda 8,7 kg
          Harr 0,5 kg
          Abborre 0,8 kg
          Torsk 2,4 kg
          Havsöring 3,5 kg
          Näbbgädda
          Strömming
          Mört
          Skrabb

          Kommentera


          • #6
            He, he, he! Ja, då förstår jag läget.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

            Kommentera


            • #7
              Ja, jag vill ju trots allt väga in att det kanske finns en risk/chans/möjlighet att jag inte alls fastnar för flugfiske men annars så har jag ännu en dyr hobby i mitt liv, förutom musiken.
              Jag vet inte vad det är för tjocklek på den medföljande tafsen men det ska jag kolla. Linan vet jag i alla fall är en flytande "Airflo velocity WF7" som tydligen lär vara en schysst allroundlina om man kollar runt lite på nätet.

              Jag hittar inte flugfiskesektionen...

              Kommentera


              • #8
                Hej igen!

                Nä, man ska ju inte rusa iväg med första utrustningen innan man vet om man kommer att fortsätta med detta?

                Inte så konstigt att du inte hittar så mycket om Airflo. Linorna, har det snackats en del om på nätet och litet här. Dem är det absolut inget fel på. Men som spö / rulle märke är de små här i landet....Därmed inte sagt att det är dåliga grejor. Airflo, är rätt stora i hem landet England dock. Och det pris du betalar för det där kitet, är nog ett nedsatt pris skulle jag tro?
                Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-09, 08:17.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

                Kommentera


                • #9
                  Nej, man hittar inte speciellt mycket info om Airflo på svenska sidor. Setet finns här: http://www.piscari.se/Airflo-Flugfis...k/Produkt_srk/.
                  Det har kostat 999:- men är nu nersatt till 799:-

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag hittade några "kund tyck" om det kitet i en Engelsk on line butik. Och det fick bra kritik till största delen. Någon gnällde över att tafsen lossnade från flug linan när han fick fisk på. Men shit happends med alla mass producerade grejor då och då tyvärr.

                    Tittar man på spöt som sådant. Så ser korken i hand taget bra ut och lindningar + lack arbetet ser inte dumt ut heller efter vad jag kan se. Synd att man inte kunde se rull fästet också. Hade varit intressant. Men på det hela taget så ser spöt bra ut. Och får man lita på de kunder jag läste om som tyckte bra om det? Så ska väl kast egenskaperna vara o.k. också.

                    Rullen, ser misstänkt likt ut som en BFR. (Dragon fly?) BFR, är ett gammalt Engelskt rull märke, som trots de låga priserna, gör riktigt skapliga rullar.

                    En av mina allra första rullar var en liknande aluminium rulle från BFR. Den slet jag på i flera år.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-09, 08:53.
                    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 587 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 636 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 337 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 579 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X