Ursprungligen postat av Discharged
Visa inlägg
Jag, efter att ha fiskat med Ambassadeur multirullar sedan den första röda ABU Ambassadeur 5000SG såg dagens ljus år 1952, håller med dig om att en riktig multirulle måste ha en tydlig knarrsignal eller lätt hörbart klickande ljud som hörs när fisken drar ut lina. Det gäller både för spinnfiske- och trollingrullar. Däremot bör inte rullen knarra vid invevning eller under själva kastmomentet. Om rullen knarrar vid invevning är knarrandet ofta mycket irriterande för andra medfiskare i båten.
Jag minns som om det skulle vara igår när min gamle fiskekompis från förr Johan Abelsson (idag Wildwater Fishing) och jag trollingtävlade i Vänern på 1980-talet och Johan A. hade ingen knarr på flera av sina trollingrullar. Efter första dagens Laxtrolling saknade två av Johans multirullar lina och vi hade inte ens hört när Laxarna drog ut linan och försvann. Johans 20 hkr Mercury trollingmotor överröstade en ljudlös, icke knarrarnde trollingrulle.
Jag tycker att en multirulle för trolling utan knarr är som en molnfri sommardag utan sol...
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com - http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm

):
Kommentera