Trolling djup för CISCO KID 600/1800 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling djup för CISCO KID 600/1800

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Trolling djup för CISCO KID 600/1800

    Hej
    Jag funderar på att köpa några Cisco Kids för trolling, men är lite osäker på djupet. På Trumman kan jag läsa att CK 600 går 3-5 m och CK 1800 går ner till 5-7,5 M. Samtidigt har jag för mig att många drag går lite djupare vid trolling, jag vill att wobbler ska gå ca 5-7 m vid trolling. Jag är inte heller säker på om de är sjunkande eller flytande`?
    Tacksam för hjälp!

  • #2
    De är flytande och djupet som du har skrivit stämmer. De går en aning grundare vid spinnfiske.
    Instagram: mattiasandersson90

    Bara ett kast till...

    Kommentera


    • #3
      Den är flytande och rör sig på ca 6-7 meter vid trolling.. Sen varierar det någon meter, beroende på linutsläpp, hastighet, tom lindimension är avgörande om man ska va noga, en tunnare lina skär vattnet mer.

      Gillar betet skarpt, riktig gäddkiller. Jag brukar dessutom i vissa fall bara ha betet 2-4 meter under paravanen om man vill att betet ska gå grunt.

      Kommentera


      • #4
        Tackar för snabba svar!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av JMW77 Visa inlägg
          Hej
          Jag funderar på att köpa några Cisco Kids för trolling, men är lite osäker på djupet. På Trumman kan jag läsa att CK 600 går 3-5 m och CK 1800 går ner till 5-7,5 M. Samtidigt har jag för mig att många drag går lite djupare vid trolling, jag vill att wobbler ska gå ca 5-7 m vid trolling. Jag är inte heller säker på om de är sjunkande eller flytande`?
          Tacksam för hjälp!
          Hej Manfred Wålander;

          Här kan du läsa önskade svar på dina frågor om Cisco Kid http://www.trumman.com/ck/cisco_kid.htm .

          Cisco Kid har jag själv fiskat Gädda och Gös med sedan våren 1959. Här har du en bild av min svåger Nikolai Hammari med några godkända Cisco Kid-fångade Mälargäddor http://www.trumman.com/fisketips/galleri_12.htm .

          Go for the Big Ones!


          Old Firehand
          www.trumman.com

          Kommentera


          • #6
            Härlig bild!
            Har ni några tips på färgval? Jag fiskar främst i insjöar med klart vatten.

            Kommentera


            • #7
              Tjenare Manfred

              Du gör helt rätt i att satsa dina surt förvärvade på Cisco Kid! Här kommer ett hett moddningstips till dig.

              Sätt tailar på "Kiddarna" och du har skapat dig den absolut bästa trollingvobblern för sensommar gädda och höst gädda enligt min mening.

              1 - Ta bort mittenkroken och limma igen krokhålen med två komponents lim. Tre krokar tycker jag endå bara är omständigt när du skall kroka av och sätta tillbaka fisk.
              2 - Flytta den främre kroken. Flytta det främre krokfästet, en krokfästes längd. Detta kräver bara att du borrar ett nytt hål. Om du vill vara riktigt noga kan du även modda krokfästet genom att ta bort material från den främre delen av krokfästet för att fjäderringen inte skall fastna i krokfästet. Gör man det på rätt sätt så påverkas inte hållbarheten i konstruktionen. Du bör även använda två fjäderringar för detta krokfäste för att kroken skall gå fritt från betet.
              3 - sätt en jigg svans på den bakre kroken. Använd en en kraftig enkelkrok + liten jigg för CK600:an. För CK1800:an kan du köra med betets orginalkrok + en större jigg. CK1800:an har en så pass stor sked att gången inte påverkas av en stor jiggsvans.
              4 - Byt ut Cisco Kiddens infästningsring på skeden mot en vanlig fjäderring. Orginalinfästningen har en negativ inverkan på betet och kan göra att betet går som ett jerkbait (kvastskaft) genom vattnet.
              5 - Svärta skedarna med Humbrol modellfärg + lack som du sedan slipar av lätt med stålull.
              Färgval
              Wermlandstigern + gul jigg för gösmoddade CK600:or
              Blåsilver + pärlemor jigg för gös/gäddmoddade CK600:or
              Färgval för stora höstgäddor = CK1800
              Geting + stor pärlemor stjärt. Denna kombination är skoningslös vid fiske i Mälaren!!!

              SKITFISKE!

              /Klas

              Kommentera


              • #8
                "4 - Byt ut Cisco Kiddens infästningsring på skeden mot en vanlig fjäderring. Orginalinfästningen har en negativ inverkan på betet och kan göra att betet går som ett jerkbait (kvastskaft) genom vattnet. "

                Ja det ska jag fasiken göra. Köpte min första Cisco Kid nyligen och tyckte den gick för jävla dåligt då jag körde med det där "lekandet" man fick till.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av JMW77 Visa inlägg
                  Härlig bild!
                  Har ni några tips på färgval? Jag fiskar främst i insjöar med klart vatten.
                  De flesta kommer säkert svara naturliga färger vilket jag också gör. MEN! Jag fiskar själv i en sjö med extremt klart vatten och bra siktdjup och har absolut bäst fiske under hösten med ett bete i Gul / Orange med svarta streck över (Färgen heter Golden Ambulance på Savage Gear beten). Mitt råd är - köp 2 naturliga färger och 2 starka färger.

                  Kommentera


                  • #10
                    Tack för alla tips!!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 576 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 590 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 329 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X