Trolling djup för CISCO KID 600/1800 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling djup för CISCO KID 600/1800

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Skitmörten Visa inlägg
    Tjenare Manfred

    Du gör helt rätt i att satsa dina surt förvärvade på Cisco Kid! Här kommer ett hett moddningstips till dig.

    Sätt tailar på "Kiddarna" och du har skapat dig den absolut bästa trollingvobblern för sensommar gädda och höst gädda enligt min mening.

    1 - Ta bort mittenkroken och limma igen krokhålen med två komponents lim. Tre krokar tycker jag endå bara är omständigt när du skall kroka av och sätta tillbaka fisk.
    2 - Flytta den främre kroken. Flytta det främre krokfästet, en krokfästes längd. Detta kräver bara att du borrar ett nytt hål. Om du vill vara riktigt noga kan du även modda krokfästet genom att ta bort material från den främre delen av krokfästet för att fjäderringen inte skall fastna i krokfästet. Gör man det på rätt sätt så påverkas inte hållbarheten i konstruktionen. Du bör även använda två fjäderringar för detta krokfäste för att kroken skall gå fritt från betet.
    3 - sätt en jigg svans på den bakre kroken. Använd en en kraftig enkelkrok + liten jigg för CK600:an. För CK1800:an kan du köra med betets orginalkrok + en större jigg. CK1800:an har en så pass stor sked att gången inte påverkas av en stor jiggsvans.
    4 - Byt ut Cisco Kiddens infästningsring på skeden mot en vanlig fjäderring. Orginalinfästningen har en negativ inverkan på betet och kan göra att betet går som ett jerkbait (kvastskaft) genom vattnet.
    5 - Svärta skedarna med Humbrol modellfärg + lack som du sedan slipar av lätt med stålull.
    Färgval
    Wermlandstigern + gul jigg för gösmoddade CK600:or
    Blåsilver + pärlemor jigg för gös/gäddmoddade CK600:or
    Färgval för stora höstgäddor = CK1800
    Geting + stor pärlemor stjärt. Denna kombination är skoningslös vid fiske i Mälaren!!!

    SKITFISKE!

    /Klas
    Hej Klas Johansson;

    Om jag vore i dina kläder skulle jag tillverka helt egna wobbler exakt som jag ville ha dem i stället för att fördärva en av världens mest välgjorda och fångstsäkraste wobbler... Cisco Kid 600 http://www.trumman.com/ck/cisco_kid.htm .

    Old Firehand
    www.trumman.com

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Asys85 Visa inlägg
      "4 - Byt ut Cisco Kiddens infästningsring på skeden mot en vanlig fjäderring. Orginalinfästningen har en negativ inverkan på betet och kan göra att betet går som ett jerkbait (kvastskaft) genom vattnet. "

      Ja det ska jag fasiken göra. Köpte min första Cisco Kid nyligen och tyckte den gick för jävla dåligt då jag körde med det där "lekandet" man fick till.
      Hej Pontiak Johansson;

      Det där "lekandet" du fick med till att fästa i skedens ögla är en dubbelhake med rörlås. Dubbelhakens större öglan ska fästas i Cisco Kid-skeden och den mindre öglan i ståltafsens hake. Gör du tvärtom låser du den huggstimulerande gången hos din Cisco Kid-wobbler.

      Själv brukar jag vidga den bågformade öppningen i hakskeden med en skruvmejsel för att dubbelhaken ska kunna röra sig helt obehindrat. Ofta demonterar jag dubbelhaken och vrider in en lagom stor fjäderring i hakskeden.

      Därefter bockar jag ner hakskeden några grader för att få en yvigare sidledsrörelse hos Cisco Kid-wobblern.
      Slutligen målar jag skedens ovan- och undersida med svart spritpenna för att eliminera den blänkande hakskedens störande och ibland skrämmande solreflexer.

      Art Wallsten, designer och tillverkare av alla 1950-talets Cisco Kid-wobbler är en av legendarerna i "Hall of Fame"....

      Go for the Big Ones!http://www.trumman.com/fisketips/galleri_46.htm

      Old Firehand
      www.trumman.com - http://www.trumman.com/ck/cisco_kid.htm

      Kommentera


      • #13
        Jävla skitbete! ;o)
        12 hours
        1,440 casts
        2 followers
        1 strike
        DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

          Hej Klas Johansson;

          Om jag vore i dina kläder skulle jag tillverka helt egna wobbler exakt som jag ville ha dem i stället för att fördärva en av världens mest välgjorda och fångstsäkraste wobbler... Cisco Kid 600 http://www.trumman.com/ck/cisco_kid.htm .

          Old Firehand
          www.trumman.com
          cisco kid ck1800 super husky var allt annat än kvalité och välgjord, man ser gjutskarven, var en grop där plasten ej flöt ut vid gjutningen. Var inte lack på undersidan mellan mittersta och bakre krokfästet samt var det lackrinning på ena sidan.

          Men hoppas den går bra i vattnet , jag kan måla den i samma färgschema och lacka den bättre och snyggare.
          Fiskar i Nedremoälven (och lite varstans runt Örnsköldsvik

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          • Newborn
            Svar till Värde?
            av Newborn
            Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
            2024-01-13, 20:31
          • Knox88
            Värde på spön ?
            av Knox88
            Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
            2023-08-13, 11:49
          • Backslag
            Svar till Cisco Kid, mindre
            av Backslag
            Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
            2023-09-03, 20:16

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
          15 svar
          4 563 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          63 svar
          13 334 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg RUSTY HOOK  
          Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
          16 svar
          1 454 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg mrfisker  
          Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
          19 svar
          5 318 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
          20 svar
          25 557 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Arbetar...
          X