Intressekoll för paracord-produkter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Intressekoll för paracord-produkter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Intressekoll för paracord-produkter?

    Så kallade överlevnadsarmband tillverkade av paracord har blivit väldigt populära på sistone. Paracord är en fallskärmslina med en brottgräns på ca 250 kilo och med 7 stycken innertrådar som kan dras ur och användas separat till t.ex. fiskelina, sytråd osv. Från början så ska det ha varit amerikanska soldater som började tillverka dessa armband för att kunna ta med sig extra rep på ett smidigt sätt.

    Dessa armband har nu blivit väldigt populära bland survivalister och friluftsmänniskor i övrigt tack vare det breda användningsområdet. Några exempel: skosnöre, fastsurrning av saker, bygge av skydd i nödsituation, fiskelina, lagning av kläder, bygge av fällor, snaror och så vidare. För oss med friluftsintresse ökar ju användningsområdet ännu mer. Tänk om man glömmer att ta med sig något att förvara fisken i den gång man faktiskt planerar att ta upp något. Då är det bara att knyta upp armbandet och vips så har man en laxsnara. Eller om man är ute och jagar och har fällt en ståtlig bock som ska dras ut, då kanske det kan vara bra att ha en snygg vapenrem som dessutom håller flera meter stark lina?

    Ett normalt armband håller drygt 2 meter paracord, det går även att knyta dem så det blir 4 meter lina utan att de blir alltför klumpiga.

    Dessa armband säljs på Tradera för ungefär 50 kronor plus frakt. Min fråga är om det finns något intresse för liknande produkter här? Lägre priser och möjlighet att beställa särskilda längder eller t.ex. vapenremmar.

    Bifogar bild på hur det kan se ut. Det grönsvarta har jag inte gjort, det har jag själv köpt och det är med på bilden så det ska bli tydligt hur mönstret kan se ut. Det helsvarta är gjort med dubbel mängd lina för att visa hur det ser ut. Det vita är bara "övnings-snöret"

    Click image for larger version

Name:	100_2851.jpg
Views:	2
Size:	459,5 KB
ID:	1808473

  • #2
    Såg mörkt ut, som han sa kommentatorn

    Kommentera


    • #3
      Jag gillar dessa armband som fan, har själv 2 st, men jag har lagt in ett plastspänne på ett utav dem.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av grilja Visa inlägg
        Jag gillar dessa armband som fan, har själv 2 st, men jag har lagt in ett plastspänne på ett utav dem.
        Ja det är trevliga saker att ha med sig. Funderar också på att skaffa spännen till, fast samtidigt gillar jag det "råa" utseendet när själva armbandet bara är en konstruktion av samma snöre.

        Finns även lite idéer om att göra ett armband med inkluderat eldstål, ska klura lite extra på det bara..

        Kommentera


        • #5
          Väcker ett visst ha-begär faktiskt . Vad skulle försäljningspriset kunna vara på exempelvis en vapenrem?

          Kommentera


          • #6
            Varför inte ett bälte?

            Kommentera


            • #7
              Ett bälte på ungefär 80cm skulle innehålla ca 15 meter(!) paracord vilket ju skulle höja priset en aning, dock är det ju fullt genomförbart. Sen så tar det nog bortåt fyra timmar att göra eller så :p

              En vapenrem är svårt att säga, hur bred behöver den vara och hur lång ungefär?

              Kommentera


              • #8
                10 kr i material kostnad då för 15 meter

                I alla fall för mig, jag köper hem ganska stora mängder, går inte att jämföra med privat personer
                Senast ändrad av grilja; 2011-12-17, 13:30. Anledning: förklarande

                Kommentera


                • #9
                  Du får ju räkna med att det tar liten stund att knyta dessa. SÅ priset är rimligt.

                  Har själv sådana armband, och det är grymma att ha!
                  Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Gimlan Visa inlägg
                    Du får ju räkna med att det tar liten stund att knyta dessa. SÅ priset är rimligt.

                    Har själv sådana armband, och det är grymma att ha!
                    Har aldrig sagt något om slutpriset, binder själv såna armband.

                    Jag köper hem runt 100000 meter utav denna lina varje år så jag har ett något bättre pris än en privat person.. Tyvärr bara i grönt o vitt :-(

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 334 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 318 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 557 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X