Pb på abborre... nästan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pb på abborre... nästan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

    (Ber om ursäkt för den dåliga bilden, har ännu inte lärt mig ta fångstselfie i kajaken.)

    Click image for larger version

Name:	20181112_131930.jpg
Views:	1164
Size:	2,87 MB
ID:	2483126
    Apropå selfiesar vid fiske, jag fick tips om att sätta en mobilhållare i fören. Slå på inspelning av film på mobilen och sätt i hållaren. Stillbilder kan du plocka ut från filmen senare i lugn o ro. Stillbildsfunktionen brukar finnas i de flesta fotoappar för mobil. Nu blev jag påmind om att jag borde fixa detta i kajaken själv också...

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av widetrak Visa inlägg

      Apropå selfiesar vid fiske, jag fick tips om att sätta en mobilhållare i fören. Slå på inspelning av film på mobilen och sätt i hållaren. Stillbilder kan du plocka ut från filmen senare i lugn o ro. Stillbildsfunktionen brukar finnas i de flesta fotoappar för mobil. Nu blev jag påmind om att jag borde fixa detta i kajaken själv också...
      Ja, jag har funderat på en mobilhållare, men är lite tveksam eftersom det blir ytterligare en pryl att hålla reda på när jag ska rigga kajaken för fiske.

      Det jag har gjort nu är att jag röststyrt mobilen så att den knäpper en bild när jag säger *smile" och så ställer jag den på beteslådan jag har mellan fötterna när jag vill ta en bild.

      Problemet är att bilden då tas snett nedifrån mot en ljus himmel som mobilkameran har problem att automatiskt kompensera för. Kanske funkar bättre om jag kör med blixten på, får prova mig fram lite mer...

      Kommentera


      • #13
        Har inte blivit så mycket fiske den senaste tiden, men idag var det äntligen dags igen. Jag blev lite modstulen när jag gick ut till brevlådan för att hämta morgontidningen, det var 2 minus och ett tjockt ispansar på bilrutan. Så det blev till att leta fram isskrapan i garaget.

        När jag kom fram till sjön vid 8-tiden så var det fortfarande nollgradigt och sjöröken låg tung över den blanka vattenytan. Det var lite trolsk stämning och fantastiskt vackert, men jag blev samtidigt lite orolig att köldknäppen hade gjort abborrarna köldstela.

        Men när jag väl riggat kajaken och fått den i sjön så började solen värma och när jag gled ut till det första fiskestället så visade ekolodet runt 13-14 grader i ytvattnet.

        Mina fisketurer efter abborre i denna sjö brukar normalt börja med att jag får upp 3-4 halvkilosgäddor och sedan en pytteliten abborre, därefter några gäddor igen. Men nu fick jag nästan direkt en liten abborre, så det var ju lite oväntat :-).

        Men efter denna första abborre hände inte så mycket mer på flera timmar. Fiskade på ekon på 6-8 meters djup med olika jiggar, men utan resultat. Provade också hårdbeten vid vasskanter, något jag aldrig fått abborre på...och inte denna gång heller.

        Fortsatte fiska på ekon i branter och provade ett bete jag köpte i somras och aldrig provat, ett 21 grams Illex Deracoup i färgen Hot tiger. Och detta bete var tydligen rätt melodi denna gång, som genom ett trollslag så började abborrarna hugga. Visserligen inga stora, men roligt ändå att för en gångs skull få lite abborre.
        image_larger_version_name_size_id

        Resten av eftermiddagen fortsatte jag fiska med samma drag och fick sammanlagt ett 15-tal mindre abborrar. Gäddorna verkade inte alls gilla betet, vilket var en stor fördel, men någon bättre abborre ville inte heller hugga, så jag började bli orolig att större abborrar kanske inte heller gillar betet. Men till slut bekräftade en 610 grams abborre att jag hade fel!

        image_larger_version_name_size_id

        Fortfarade långt från PB men en härlig dag med många roliga hugg.

        Kommentera


        • #14
          Eftersom det tidigare i veckan kändes som att jag började få lite flyt med abborrfisket så åkte jag ut till samma sjö igår igen. Vädret var detsamma och sjöröken låg som ett tjockt täcke över hela sjön när jag riggade kajaken.

          Click image for larger version

Name:	0_20190926_082152.jpg
Views:	430
Size:	318,1 KB
ID:	2522410

          Fisket började som det brukar, fick omgående ett par smågäddor och efter ett par timmars fiske på ekon i branter på 6-8 meters djup hade jag fortfarande inte känt eller fått en enda abborre. Jag vet förstås inte vad ekona är för slags fisk, kan ju vara vitfiskar typ braxen eller mört antar jag. Ibland är jag inte ens säker på att ekonen är fisk eftersom det inte hugger trots idogt betesbytande.

          Beslöt sedan att prova på lite grundare vatten utanför vassnära branter på 2-4 meters djup. Efter en stund tjongade det på rejält på 10-gramsjiggen och 10 minuter senare kunde jag med lite skicklighet och mycket tur ta ett gälgrepp på 6,2 kg gädda.

          Click image for larger version

Name:	0_20190926_205937.jpg
Views:	413
Size:	81,3 KB
ID:	2522411

          Sen fortsatte resten av dagen som vanligt dvs en och annan halvkilos gädda och inte en enda abborre på hela dagen. På väg hemåt såg jag ett litet större stim med betesfisk på lodet på c:a 5 meters djup och lite nedanför och vid sidan om enstaka större ekon. Måste vara abborre tänkte jag och när draget var på väg ner i första kastet så duttade det till ordentligt i spötoppem. Äntligen en bra abborre tänkte jag…men det var det förstås inte, utan en hygglig gös istället.

          Click image for larger version

Name:	0_20190927_094927.jpg
Views:	415
Size:	39,7 KB
ID:	2522412

          Att det ska vara så svårt detta med abborrfiske, men samtidigt är det därför det är så jäkla utmanande och spännande tycker jag. Så jag ger inte upp!




          Kommentera


          • #15
            Förra veckan provade jag lyckan i Albysjön i Tyresö igen, men det enda som hände, förutom en miniabborre och ett par d:o gäddor, var att jag lyckades bryta av spötoppen på mitt haspelspö.

            Idag åkte jag till min favoritsjö igen. Det var nollgradigt i luften och vattentemperaturen låg på 9 grader när jag sjösatte kajaken, så det var torrdräkt på som gällde. Jag var utrustad med ett nytt spö, ett Westin W3 TC 5-15 (och eftersom ett nytt spö kräver en ny rulle så köpte jag också en Shimano NASCI500 :-)).

            Började fiska med en McPerch med 7 grams skalle och redan efter en kvart fick den nya abborrkombon jobba hårt när en gädda på 5,7 kg sög i sig jiggen.

            Click image for larger version

Name:	0_20191008_195435.jpg
Views:	452
Size:	142,6 KB
ID:	2523545

            Resten av dagen fick jag sedan ett tiotal mindre abborrar och, som vanligt, ett par halvkilos gäddor också. På hemvägen passerade jag en mindre vassvik och ungefär 20 meter utanför viken såg jag ett stort stim betesfisk på 6-8 meters djup på ekolodet. Jag kastade ut ett blå-silvrigt Illex Deracoup vid sidan av stimmet och redan i första droppet kände jag en liten stöt och gjorde mothugg. Kände direkt att det var en lite rejälare abborre och upp kom min största abborre hittills i år, en härlig fisk på 620 g.

            Click image for larger version

Name:	0_20191008_195239.jpg
Views:	385
Size:	125,2 KB
ID:	2523546

            Jag närmar mig PB gram för gram, med den här takten kanske jag når fram om ett par år eller så... :-)


            Kommentera


            • #16
              Spännande läsning.
              Om du vill ha lite tips på hur man hittar abborre så kolla på youtube-klippen med Tobias Fränstam och hans tips.
              Han är en av dom bästa om inte den bästa Abborre-fiskaren i Sverige och har lärt mig massor av honom som ger massor av abborre och då även dom lite större PB Abborre 1.4kg togs i somras med tips från Fränstam.
              Det i särklass bästa bete jag har är även det ett tips av Fränstam "Berkley Cutter 110+" det levererar nästan alltid bra Abborre.

              Kommentera


              • #17
                Grattis till ett fint PB Henke!

                Det finns nog inte många klipp om abborrfiske på youtube som jag inte sett :-)

                Och när det gäller Fränstam så är hans kanal en av de många fiskekanaler jag prenumererar på. Några tricks har jag förstås lärt mig från filmrrna, men samtidigt är det ju ingen tvekan om att dessa proffsfiskare har helt andra förutsättningar med sina racerbåtar fullproppade med elektronik än vad jag har i min kajak med ett enkelt 2-D ekolod. Jag tror också att de genom sina stora nätverk av duktiga fiskare oftare fiskar i vatten där chanserna till större fiskar är större än i de hårdfiskade Stockholmssjöar jag fiskar i. Många av klippen är också från skärgårdsvatten och min bild är att skärgårdsfisket efter abborre skiljer sig en hel del från fisket i mindre insjöar bl a verkar skärgårdsabbborren ofta gå i grunda vikar, medans jag i princip aldrig fått någon bättre abborre i grunda insjövikar.

                När det gäller beten har jag nästan alltid ett av mina två spön tacklad med ett hårdbete av något slag, men har hittills aldrig fått en enda abborre på dessa beten, trots att jag försöker fiska dem efter alla konstens regler. Så fort jag kommer in på lite grundare vatten, typ 2-4 meter, så brukar jag kasta ett 10-tal kast med hårdbetet, men hittills är det bara smågäddor jag fått. Det är öht ytterst sällan jag får annat än någon miniabborre på så grunt vatten.

                På de ställen i min favoritsjö där jag oftast fiskar (och hittills fått mina bättre abborrar) är bottendjupet mellan 5-10 meter. På dessa djup känns det i mina ögon liten chans att få fisk på hårdbeten som går någon meter under ytan men kanske har jag fel? Jag ser ju ofta stim med betesfisk på 4-6 meters djup där det är 10-12 meter till botten och kanske abborren gärna stiger upp några meter för att ta en aptitligt fiskad Berkley Cutter eller liknande?

                Den senaste veckan har jag funderat en del över min taktik och insett att jag i princip använt samma taktik sedan jag förra året började fiska riktat efter abborre. Och så kom jag att tänka på Einsteins visdomsord ”Galenskap är att göra samma sak om och om igen och vänta sig olika resultat. Om du vill se andra resultat, gör inte samma sak.”

                Med dessa visdomsord i tankarna så har jag börjat mejsla ut en ny taktik som jag tänkte prova nästa vecka. Mer om detta i nästa rapport!




                Kommentera


                • #18
                  Tackar!
                  Ja det var en fin fisk.

                  Ok jag fiskar mest i insjö själv men den är duktigt stor så det känns nästan som skärgården det är i Mälaren jag fiskar mest nuförtiden och det är väldigt svår fiskat för det mesta.

                  Ja jag tror ju också att man ska variera sig och försöka med olika metoder tills man finner en metod som funkar bättre.

                  Kan det vara så att det är Kräftor dom äter där du fiskar?

                  Om det är så verkar det logiskt det du skriver om att du inte får nått uppe i vattnet dom större kanske går djupare och äter kräftor på botten.
                  Det borde synas på dom lite större du fick om dom är riktigt klarröda på områdena som annars är orangea i vanliga fall.
                  Om så är fallet så prova med en kräft-jigg "eller vad det kallas?".

                  Har inte provat detta själv men kompisar har med framgång provat det iofs inte där jag fiskar men.

                  Abborre tycker jag är svårfiskat som tusan medans Gäddan är lite enklare iaf när det hugger hehe.

                  Kul med Kajak det har jag också hoppat på.
                  Jag köpte en Feel Free 11,5 för 1,5 år sedan som är utrustad med ett billigt enkelt ekolod och elmotor när armarna tar slut hehe.

                  Vad tycker du om kajak fiske?

                  Jag tycker det är fantastiskt och otroligt naturnära och får dessutom mer fisk nu än förr från land eller båt.

                  Inbillar mig själv att det är för att man kommer till platser man inte har tillgång till i en båt och att man kommer dit i princip ljudlöst.

                  Jag hoppas nu på att bättra mina andra PBs på gös och gädda från kajaken men vet inte om jag skulle klara att bärga en 10kg+ gädda ifrån den hehe.

                  Jag sitter just nu och funderar på om jag ska göra en satsning på Röding från kajaken uppe i norr men har bara kommit till tanken än så länge hehe.

                  Skitfiske på dig och jag väntar med spänning på nästa fisketur där du tar den stora Borren.

                  Kommentera


                  • #19
                    I vissa av sjöarna jag fiskar i så finns kräftor tror jag, t ex Albysjön, Magelungen, Orlången och Drevan. Jag har lagt ned åtskilliga timmar i Albysjön i Tyresö söder om Sthlm utan att få någon bättre abborre. I den sjön vet jag att det finn kräftor och där har jag provat en hel del med kräftimitationer, men utan framgång. I min favoritsjö däremot, där jag i år tagit alla mina borrar över 400 gram, tror jag inte det finns kräftor.

                    Mälaren fiskade jag en del i förra året, mest i Vårbyfjärden, men resultatet var klent och jag tyckte det blev alldeles för mycket paddlande i förhållande till fisketid. Så jag föredrar mindre sjöar där jag kan fiska av flera ställen under en dag.

                    Jag fiskar från uppblåsbar kajak och tycker det fungerar fantastiskt, naturupplevelsen är oslagbar och så får man motion på köpet (jag har räknat ut att jag vissa dagar paddlar sammanlagt över en mil, det känns i mina gamla gubbarmar ha ha). Det är lite svårare att fiska effektivt när det blåser, annars tycker jag det funkar bra.

                    Håller verkligen med om att abborrfiske är mycket svårare än gäddfiske, de relativt få gånger jag fiskat riktat efter gädda från kajaken har jag sällan bommat (undantaget Orlången). Men det är klart, jag har också över 50 års erfarenhet av gäddfiske, till skillnad från knappt två år abborrfiske, det kan ju spela in lite grann :-)). Men att ta PB på gädda är nog för min del svårare än att få en borre över kilot (mitt gädd-PB är 15,5 kg :-)).

                    Jag tror nog du grejar en 10+-gädda i kajaken, det gäller att vara förberedd och ha ordning på alla grejer som håv, käftöppnare, kroklossartång, våg och vågsäck. När jag fiskar riktat efter gädda så har jag en rejält stor håv där jag låter gäddan vara kvar medans jag lossar kroken och förbereder för vägning och foto. Sen använder jag en handske när jag tar gälgrepp för att lyfta upp fisken, då kan jag slarva lite mer med greppet utan att riskera att riva sönder fingrarna eller tappa fisken ner i kajaken. För att minimera tiden som gäddan är uppe från vattnet så bryr jag mig inte om att mäta den, tycker också att jag redan har tillräckligt med prylar i kajaken utan att också ha en lång mätbräda att hålla reda på.

                    En sak jag varmt rekommenderar vid gäddfiske är att köra hullinglöst, det förenklar och förkortar hela proceduren med att lossa betet.

                    Jag önskar dig också skitfiske i din jakt på nya PB:n!

                    Kommentera


                    • #20
                      Imponerande Gädd PB=)).
                      Ja jag tror nog att det kan funka i kajaken med 10kg fisk men som du säger det lär behövas lite ordning på grejorna hehe.
                      Jag har ett mät-klistermärke från sportfiskarna som är klistrat på sidan av kajaken så det funkar bra att hålla reda på det iaf hehe

                      Har du provat mete efter Abborre i dom sjöarna?
                      Isf vad får du för fisk då?

                      Anledningen till min fråga är att det verkar som att Abborren är ganska "kinkig" och kan vara helt borta på vissa beten som funkat kanon tidigare eller tvärt om i samma sjö men så byter man till något annat och då klipper dom på en efter en.

                      Min erfarenhet på abborre är att dom tröttnar på ett bete eller listar ut att det är inte bra om dom hugger på det så byte av bete är bra när du ser fisk på lodet men det hugger inte sen kan det funka med att byta tillbaka till det tidigare igen.

                      Ja helt hopplösa fiskar att läsa tycker jag men det är det som jag tycker är tjusningen med dom hehe.

                      Jag Tror även att Abborren inte har alla storlekar i samma område alltså dom stora är inte kompisar med dom mindre fast det gäller även andra arter.

                      Jag gissar fritt här nu men något säger mig att stor Abborre äter både Löja Mört Kräftor mm och sina egna men dom föredrar andra arter än sina egna?

                      Som sagt jag vet inte hur bra det stämmer men med min erfarenhet så om man får flera Abborrar så är dom ofta i samma storlek och inte 5-6st 400gr och sen en 1kg iaf då jag har fått lite större Abborre så är det oftast enstaka hugg men dom få är av liknande dimension.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Arbetar...
                      X