Vilka insjöfiskar kan dra en kanot med två vuxna i? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilka insjöfiskar kan dra en kanot med två vuxna i?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vilka insjöfiskar kan dra en kanot med två vuxna i?

    Ok, detta låter som en dålig fiskehistoria men det är det inte. Vi i familjen skulle verkligen få hjälp med en uppskattning av denna fisk som vi har talat om i numera flera årtionden. ( kanske skulle man våga bada där också i sådana fall ).

    Min mamma och pappa var och fiskade på 70- talet i en gammal tung kanot. De fiskade i en insjö som vi vet har mycket gäddor i. Min pappa får napp och kanoten åker iväg?! Min mamma som vid tidpunkten var gravid fick panik och börjar att
    paddla i motsatt riktning. Detta leder till att linan går av. De hann aldrig se fisken. Så nu undrar vi: är det någon som kan göra en uppskattning på hur stor och hur mkt denna gädda kan ha vägt? Vi är inga ” fiskare” och tänkte att ngn som håller på med fiske kanske kan ge en uppskattning? Bra att känna till är att det är en halvstor insjö, där ingen fiskar så det finns en stor chans att gäddorna får chansen att växa till sig. Vid tillfället var det ingen blåst och ytan var spegelblank. Det ska inte vara några underströmmar heller. Vattnet är brunt/ mörkt då botten är gyttjig. Mycket vass. Uppskattningsvis så vägde min mamma och pappa med kanoten runt ca 190kg ( 70 kg per person och kanoten ca 50kg). Sjön ligger inte i anslutning till ngn större sjö eller hav. Så omöjligt att det var ngn säl. Men vem vet om det kanske var en anna sort än en gädda? Om ja, vad var det för fisk? Eller är det kanske vanligt att gäddor drar en hel kanot med två vuxna i?
    Senast ändrad av Gugge 80; 2020-06-16, 15:37.

  • #2
    En kanot är ju normalt relativt lätt och flatbottnad så det behövs inte mycket kraft för att få den att röra sig och snurra, även med två personer i.

    Jag skulle säga att en vild 5-kilos gädda utan problem klarar att förflytta en kanot och en 10-kilos kan nog bogsera en kanot en bra bit om den är på humör åt dra iväg i sidled istället för att dyka ner på djupet.

    Kommentera


    • #3
      Har haft 6-8kg gäddor i Bolmen som dragit iväg en bit med en 4,5m eka. Förvisso noll vind eller ström men ändå.. Starka djur!

      Kommentera


      • #4
        Under min uppväxt hade jag och min far en liten jolle som användes i små oåtkomliga sjöar, många gånger blev vi bogserades av gäddor på några kilo och uppåt.
        Som Tiso skrev en 5 kilos klarar lätt av att det.

        Kommentera


        • #5
          Tack snälla för era kommentarer ! Mycket intressant. Då kan vi ta död på att det var en monstergädda samt att det inte verkar vara helt ovanligt.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Gugge 80 Visa inlägg
            Tack snälla för era kommentarer ! Mycket intressant. Då kan vi ta död på att det var en monstergädda samt att det inte verkar vara helt ovanligt.
            Nja, det KAN ju fortfarande ha varit en monstergädda, det vet vi ju inte :-)

            Kommentera


            • #7
              Jo , eg kan det ju vara gammelgäddan. Men nu vet jag också att även en ca 6 kilos gädda troligtvis kan dra en kanot.

              Kommentera


              • #8
                Hade känts jobbigare om ingen hade varit med om detta och att det därför skulle vara någon jättegädda. Kanske vågar mig på en dopp i sjön ändå

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Arbetar...
                X