Årets fiskemål 2011 och vad hände? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Årets fiskemål 2011 och vad hände?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Mina mål var:
    1: Nytt PB på gädda (9,51 kg och 110 cm från 2005).
    2: Fiska oftare än föregående år.
    3: Sluta köpa fiskesaker, fullt i förrådet och tomt i plånboken trots ideliga försäljningsförsök (som iof ibland lyckas).

    Jag lyckades med två av tre så jag är nöjd, nytt PB och äntligen 10+ på 10,12 kg och 117 cm. Jag har fiskat mer än förra året och ja, jag har köpt mer prylar än någonsin

    Kommentera


    • #22
      Jag hade väl inga egentliga mål tror jag. Jag flyttade från Saxnäs i Lappland och lämnade nästan 20 års maniskt flugfiskande ryggen för Västervik.
      Men jag började redan ifjol att snegla tillbaks på mete och spinnfiske som jag höll på med väldigt mycket fram till mitten av 90-talet och det kändes som ett naturligt steg att återigen börja med allt detta som inte har med flugfiske att göra. Helt otroligt vad mycket det finns att upptäcka i form av nya tekniker!

      Så det var väl rätt lågt ställda mål jag hade, mest att fiska väldigt allround och med alla möjliga metoder efter olika arter för att liksom få in känslan efter alla års bortavaro från allt som inte hetat flugfiske.

      Vår och sommar handlade mest om mete, jag lyckades peta upp sutare upp till 2950g. Fina rudor, färnor och allt möjligt annat kul. Även en karp på 5900g hann jag med. Och abborre på 1250g. Så jag är otroligt nöjd med metet, skitkul!

      En grym resa till Söröya blev det också, med hälleflundra upp till 60kg+, torskar över 20 och en massa annat kul.

      Sen började det bli höst och jag började med gädda och gös, något som jag fiskade mycket förr och jag åkte dit så jävligt på detta att jag till och med köpte en båt och trailer + ekolod och allt annat som behövs. Blir det bara lite is nu så åker den in i garaget och pimpas upp till en bra fiskemaskin under vintern! Vertikalfiske, trolling, flötestrolling, vanligt spinn och jiggfiske i sjöar och skärgård har det blivit under denna långa höst. Och jävlar vad kul jag haft! Jag har inte haft sån glädje i fisket på många år faktiskt, allt är liksom nytt och spännande trots att samma gamla metoder jag använde för 15-20 år sedan fortfarande funkar.
      Det har blivit en hel del fina fiskar tycker jag, 6-7 gäddor över 100cm med topp på 114, lyckades inte knäcka mitt gamla pb, men det kommer nog, och gös upp till 4430g.

      Är jag nöjd? Ja, fruktansvärt nöjd! Flera PB;n har det blivit och nästa säsong ska bli så jäkla spännande med alla nya vatten jag börjat lära känna!
      Jag är mycket tacksam att ha hittat tillbaks till ett mer allsidigt fiske.
      Senast ändrad av jakobj; 2011-11-25, 00:10.
      Gammal flugnörd i exil i sydsverige..

      Kommentera


      • #23
        Dom stående målen varje år är att höja PB på Gädda, Abborre och Gös.

        I år hade jag dock lagt fokuset på att öka på ett blygsamt gös-PB och det klarades av redan i Maj med en gös på 5,2kg. Som en extra bonus lyckades jag även höja ett segdraget abborr-PB till 1,4kg. Så på det hela taget var det ett rätt lyckat fiskeår.
        Nästa år blir det fokus på gäddan över 10 som gäckat mig i allt för många år nu...

        Kommentera


        • #24
          målet 2011 var gädda över 14kg men lyckades inte ,ville ha gäddan som är så stor att man blir helt skakig när man får se den . har haft ett sanslöst bra år iaf med många stora pikes och många roliga pass , besökt många nya vatten och hittat nya tekniker och beten som funkat bra , målet står kvar 2012 då kommer det en 14+

          Kommentera


          • #25
            fick inte mitt mål med gädda!
            så nu har jag flyttat till åland, så kommer nu sen höst vinter (= hhaha
            www.svalfisihing.blogspot.com "Det är hett"

            Kommentera


            • #26
              Mitt mål med denna säsong var att få en bättre förståelse för hur gäddorna fungerar över hela året och inte bara jaga dem då de är lättfångade, trots att det är då de är som roligast att fiska.

              Resultatet... Ja, Några fiskar över metern hamnade i båten och samtliga ur hemmavattnet, Mälaren med topp på 111 cm. Den sista togs dessvärre i slutet på juli, sedan dess verkar de bli mer och mer pelagiska vilket tar dem utom räckhåll för mitt intresse då trolling varken är tillåtet i mina närmaste vatten eller lockar mig. Får se hur det blir när vattnet kallnar ordentligt.

              Summa kardemumma, en elfteplats i höstens sportfiskarn cup ovanför många kända team borgar för att jag förmodligen spenderat mycket tid i båten i jakt på monstren.

              Nästa års satsning blir nog att fiska fler vatten och då bara spinn. Jag jagar inte en specifik vikt utan siktar nog mer mot det perfekta fiskepasset.
              Senast ändrad av Totte; 2011-11-25, 20:53.

              Kommentera


              • #27
                Mina mål var ganska realistiska men har blivit på tok för lite fiske..
                1. Nytt PB på gädda (8.2 från 2009)
                2. Första HÖ i mitt hemmavatten Gavleån (Kan fortfarande fixas dock)
                3. Nytt PB på Borre (1.4, tagen vid gäddfiske 2007 ). Största i år togs redan första passet i början på Maj, 1.1 kg
                Lyckades inte med något av det så har samma mål inför 2012! Då jag har tillgång till båt så chanserna blir oändligt mycket större!

                Kommentera


                • #28
                  Mitt stora mål för 2012 blir guldkrok på makrill(1,2kg). Men vart skall jag söka mig då? Ut långt på havet? Annars blir gösfisket en delikatess i sommar

                  Kommentera


                  • #29
                    Mitt mål för 2011 var att få en gädda längre de två 120cm långa som jag fångat tidigare i Västersjön, Skåne. Det blev "bara" mat-gäddor -gösar - abborrar och en GÖS på 6kg, som fick simma vidare i Västersjön, Skåne!

                    Kommentera


                    • #30
                      Målen för 2011 var:
                      - Gädda över 100 cm! (Fick på 122cm)
                      - Minst 3 Gösar över minimimåttet! (Fick ca 6 st)
                      - Höja Abborre PB, 730g! (Var inte i närheten ens)
                      - Utforska och få fisk på Flötestrolling! (Tappade 1)
                      - fiska bra i minst 2 tävlingar! (Gick inte bra)


                      Mål inför 2012:
                      - Gädda över 7.5kg! (Fick på 11.62 & 11.58kg, samma fisk)
                      - Gös över 2kg!
                      - Höja Abborre PB, 730g!
                      - Jerkgädda över 5kg!
                      - Dra min 3:e 10+!


                      Man är alltid ett hugg ifrån Succé!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Arbetar...
                      X