Vevsida höger eller vänster? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vevsida höger eller vänster?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Är högerhänt och vill ha vänstervevat på alla rulltyper. Anledningen är att jag kastar över höger axel, samt att jag helst drillar fisk med spöet i min högra hand. Bäst känsla i den..

    Kommentera


    • #22
      Är högerhänt och kör höger på allt, trodde jag skulle kunna köra vänstervev på multi men kändes helt fel så fick skicka in och byta. Att det blev högervevat på alla mina rullar beror nog till stor del på att min morbror som lärde mig fiska är vänsterhänt där jag kan tyckta det är mer normalt att veva med höger.

      Är ju inte så smidigt för en annan när man måste byta grepp varje gång man kastar men det blir ju så när man i upplärningsfasen kommer i kontakt med det vänsterhänta folkslaget..
      Alla fiskar är drömfiskar

      Kommentera


      • #23
        Inga fler som kan lägga sin röst? Känner att det behövs fler än 68 röster för att få en rättvis procent.
        Intressant dock att se, eftersom de butiksägare som uttalat sig i saken sagt att det främst handlar om att majoriteten av deras kunder hellre vill ha högervevade rullar och därför tar de inte hem vänstervarianter alls av många populära multirullar...så vida det inte är toppmodeller då. Man kan tro att vänstervevade multirullar ( eftersom haspel oftast går att byta sida ) är dyrare att köpa in och dyrare att lagerhålla men det tror jag inte alls på

        Gamla traditioner som klänger sig kvar, något som är typiskt svenskt?

        Kommentera


        • #24
          Jag håller spöna i spöstället och vevar i mina drömmar bara.

          Råd angående vänster eller höger:

          Gör det som känns rätt för dig! Det finns väl en anledning vi kallas för individer

          Kommentera


          • #25
            Vevar med vänster då jag håller spöt med höger och har aldrig förstått folk som byter hand på spöt efter kast.

            Kommentera


            • #26
              Är högerhänt.
              På haspel har jag helst på vänster men klarar höger också utan problem. De flesta högerhänta kompisar har sina vevar på högersida.

              Om rullen sitter på ovansidan av spöt så är det höger som gäller. Byter inte hand. Kastar olika med de olika uppsättningarna.

              När jag började flugfisk så ville jag ha veven till höger för att jag trodde jag hade bättre känsla att bromsa spolen med höger hand. Var ett jäkla meck att byta hand när det högg. Så jag bytte och det var inte värre att bromsa med vänster.

              Så jag kan inte rösta då det är olika för olika utrustningar.

              Kommentera


              • #27
                Har bitit i det sura äpplet och lärt mig att jerka/veva med både höger och vänster. PÅ de viset byter jag bara när jag blir trött, är kanon när man fiskar 11h i sträck x7 dagar i Kanada...

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Xerup, 2022-08-11, 20:19
                38 svar
                3 661 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke203  
                Arbetar...
                X