Omröstning: Vilken hand vevar du med? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Omröstning: Vilken hand vevar du med?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Haspel kör jag högervevat, multi spelar det ingen större roll, fluga kör jag vänstervevat, vet inte varför det blivit så, men så är det

    Kommentera


    • #32
      Jag är en av(i skrivande stund)de 90 av 145 som vevar med vänster hand. Då kommer frågan; varför är det så mycket vanligare med högervevade havsfiskemultirullar?(Har min första vänstervevade påväg via posten, ser fram emot att äntligen få använda en med veven på rätt sida efter fem år som havsfiskare med veven på fel sida.)
      All you need is Lubb.

      Kommentera


      • #33
        Högervevade rullar är en större marknad vi i lilla sverige handlar inte så mkt. finns många roliga rullar som bara finns i höger tyvärr.
        Senast ändrad av Monkey; 2016-01-12, 22:07. Anledning: Fattades bokstäver

        Kommentera


        • #34
          Intressant att det skiljer så mkt mellan olika personer! Jag är högerhänt och vevar helst multirulle med höger hand förutom vid jerkfiske. Vid tyngre havsfiske vevar jag med höger hand. Får klart sämre koordination med vänstern där och det gäller både vevande och fipplande med bromsreglage. Vid lättare multirullefiske håller jag ofta runt rullen och då är dessa saker inga problem med vänstern. Vid haspelfiske gäller vänstervevat, har provat med höger och det går bara inte. En intressant grej är att i Australien vevar de flesta högerhänta haspel med höger (kanske i andra länder också) så det är till viss del kulturellt betingat. Flugrulle vevar jag med vänster och det skulle kännas helkonstigt att drilla med flugspöt i vänster hand.

          Lite off topic: När det gäller kasthand kontra vevhand vid multirullefiske så framhålls ofta att det är praktiskt att ha veven på vänster sida om man kastar med högern vid rullen. Man slipper då byta grepp inför invevningen. Dock behöver i alla fall jag byta grepp lite eftersom jag brukar ha triggern på pekfingret vid kast och jag vill ha den mer i mitten av handen vid invevningen (så gör nog de flesta?). Om man kastar och vevar multirullen med högern och håller framför rullen med vänstern under invevningen är det enligt mig inte bökigare att växla från kast till invevning än om man som högerhänt kör vänstervevat och håller runt rullen vid invevningen. Hoppas detta sista gick att läsa...

          Kommentera


          • #35
            Jag hade rätt bra borrefiske för några veckor sedan och testade då att byta sida på veven på min haspelrulle för att känna på hur det kändes. Jag hade kanske fyra-fem borrar på som jag tappade för att jag inte lyckades koordinera varken mothugg eller invevning innan jag skruvade tillbaks veven på vänster sida haha! Men jag tror att med lite träning så borde det nog kunna ge sig det också!

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av SjonsBaever Visa inlägg
              Men jag tror att med lite träning så borde det nog kunna ge sig det också!
              Men varför bry sig när det finns rättvevade rullar?

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
                Men varför bry sig när det finns rättvevade rullar?
                Jag tänker mig att det kan vara bra att kunna klara av båda, t.ex om man skulle skada armen eller om utrustningen pajjar och man måste låna av någon felvevare någon gång!

                Kommentera


                • #38
                  jag e högerhänt, vevar me bägge, haspel vänster, multi höger, fluga vänster!

                  alltså så ser det ut generellt dårå, går ändra även ändra på detta, men, det är som ovan jag lärt mig och känns därför naturligast, kastar dock nästan alltid högerhänt så när ja kör multi så byter jag oftast hand efter kast, om jag inte råkar köra nåt vänstervevat multi (men äger inget sånt just nu iaf) eller ibland kastar ja vänsterhänt på multin, speciellt om ja kör många kortkast på raken över nåt område...
                  https://www.facebook.com/OKspinners/

                  Kommentera


                  • #39
                    Högerhänt, vevar med höger
                    Började med Abumatic på stenåldern sen Amba så att veva med vänster har aldrig varit aktuellt, det fanns inga 01 modeller på den tiden

                    Barnen vevar också med höger, kände att det var viktigt att lära dem att veva med rätt hand

                    Kommentera


                    • #40
                      Högerhänt och fiskar gädda med höger och allt annat med vänsterhand.
                      https://instagram.com/stories/martin...d=MDJmNzVkMjY=

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Xerup, 2022-08-11, 20:19
                      38 svar
                      3 664 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke203  
                      Arbetar...
                      X