Haspel eller multi till abborre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspel eller multi till abborre?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Jag kör haspel för HÖ pga bättre kastlängder, i övrigt fiske som inte kräver jättelånga kast så får jag iväg ungefär dubbelt så många kast med multi som med haspel på samma tid och det visar sig ju såklart i resultatet.

    Kommentera


    • #12
      Jiggar och lätta beten med stort luftmotstånd= haspel, beten med koncentrerad vikt=multi.

      Kommentera


      • #13
        Jag föredrar multirulle för att jag helt enkelt tycker det är roligare. Man blir mer "sysselsatt" på något sätt. Dock fiskar jag oftast haspel till jiggfiske, särskilt på djupt vatten, då jag upplever att jag enklare "lyfter" lina när linan är på undersidan av spöet. Till fiske med kräftimitationer har jag också gått över till haspel, då jag ofta fiskar ganska djupt med dessa. Till allt grunt fiske, inklusive finesse, föredrar jag multirulle. Till hårdbeten oavsett djup fiskar jag enbart med multirullar.

        Kommentera


        • #14
          Kul att så många har svarat på bara en vecka. Jag trodde faktiskt att det skulle vara en klar majoritet som föredrog haspel till abborre men så ser det ju inte ut just nu.

          Kommentera


          • #15
            60/40 med fördel haspel skulle jag säga.
            Jag har fiskat mycket med multi och fiskar fortfarande mycket med multi men jag känner mig alltid som mest hemma när jag greppar mina haspelspön.

            Båda har för mig sin charm och båda har sina användningsområden så för egen del som kompletterar de varandra snarare än konkurrerar med varandra.
            [FONT=Tahoma]"Det gäller att inte vara osynlig"[/FONT]

            Kommentera


            • #16
              57 röser på 4 månader :-) Vi kanske inte är fler som hänger här på forumet? :-)

              Kommentera


              • #17
                Jag kör Haspel! Kommer nog endast köra ett spö alternativt ha ett till spö på sommaren riggat med ett toppbete! Får bara trassel med Multi!

                Kommentera


                • #18
                  I huvudsak multi men har haspel till ned och liknande lätta beten. Mest för att multi är roligare i mitt tycke men även att alternera haspel och multi kan vara väldigt skönt när det är långa pass.

                  Kommentera


                  • #19
                    Har gått över från haspel helt till multi. Har uppsättning multi till allt mitt fiske. Allt från BFS till djupt jiggfiske. Går inte att slå känslan i multi. Känner minsta pet genom gavlarna :-)

                    Har två riktigt fina haspel kombon kvar men använder aldrig dom.

                    Kommentera


                    • #20
                      Jag tillhör väl minoriteten som föredrar haspel framför multi till det mesta nu för tiden, men så har jag också slutat fiska beten tyngre än 60gram.
                      Är då inget fel i känslan på en haspelrulle enligt mig, sen är det inte mycket som slår det underbara ljudet av en tjutande slirbroms.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Xerup, 2022-08-11, 20:19
                      38 svar
                      3 664 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke203  
                      Arbetar...
                      X