Haspel eller multi till abborre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspel eller multi till abborre?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Jag försöker lära mig att kasta med och uppskatta haspel på samma vis som jag gör med multi i hopp om att kunna bredda mitt egna fiske men jag tycker att det är svårt. Jag har jättesvårt att exempelvis pricka en håla i vassen eller om jag behöver kasta mellan två grenar som hänger ner från något träd med haspel oavsett avstånd. Till öppna ytor vid pelagiskt fiske eller fiske över en grynna funkar säkert haspel om det inte blåser för mycket... övning ger färdighet säger dom och det är ju aldrig för sent att ge upp...

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Spow Visa inlägg
      Jag tillhör väl minoriteten som föredrar haspel framför multi till det mesta nu för tiden, men så har jag också slutat fiska beten tyngre än 60gram.
      Är då inget fel i känslan på en haspelrulle enligt mig, sen är det inte mycket som slår det underbara ljudet av en tjutande slirbroms.
      Det är därför jag monterar in klickljud i multirullar, samt köper multirullar med klickbroms redan inmonterat, t.ex Daiwa Zillion SV TW. Känslan i en haspel är generellt klumpigare, då haspelrullar generellt är tyngre än multirullar. Addera dit vinkeln i lintrissan, från spolen och ut genom ringarna så kommer såklart direktkontakten påverkas lite. Ingen kritik såklart, men en förklaring på varför många föredrar multirulle. Jag använder båda två, men mycket mer multirullar numera. Gärna med klickbroms.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Spow Visa inlägg
        Jag tillhör väl minoriteten som föredrar haspel framför multi till det mesta nu för tiden, men så har jag också slutat fiska beten tyngre än 60gram.
        Är då inget fel i känslan på en haspelrulle enligt mig, sen är det inte mycket som slår det underbara ljudet av en tjutande slirbroms.
        Dom flesta nya modellerna multi har "drag alarm" :-)

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

          Dom flesta nya modellerna multi har "drag alarm" :-)
          det beror nog på prisklass , har bara en med knarr av mina och det är en zillion och då är man väl över vanlig budget iallafall alla andra både gädd och abborrmulti saknar knarr original att det går att eftermontera vet jag

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg

            det beror nog på prisklass , har bara en med knarr av mina och det är en zillion och då är man väl över vanlig budget iallafall alla andra både gädd och abborrmulti saknar knarr original att det går att eftermontera vet jag
            Min currado bfs för 1800kr har knarr :-)

            Kommentera


            • #26
              Jaja det finns undantag men dom flesta har nog långtifrån knarr än standard men förhoppningsvis blir det bättre
              skulle varit en smilie också men mina syns inte som dina

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                Jag försöker lära mig att kasta med och uppskatta haspel på samma vis som jag gör med multi i hopp om att kunna bredda mitt egna fiske men jag tycker att det är svårt. Jag har jättesvårt att exempelvis pricka en håla i vassen eller om jag behöver kasta mellan två grenar som hänger ner från något träd med haspel oavsett avstånd. Till öppna ytor vid pelagiskt fiske eller fiske över en grynna funkar säkert haspel om det inte blåser för mycket... övning ger färdighet säger dom och det är ju aldrig för sent att ge upp...
                Instämmer.
                Körde för många år sen endast med haspel, förutom på havet.
                Inbillade mig då i ungdomligt oförstånd att vara pricksäker vid kast med haspel, vilket min äldre och blivande Amba mentor Tommy (RIP) snabbt tog ur mig redan vid vårt första fiske tillsammans!
                Det ”prickskytte” han presterade med sina Ambor var verkligen ngt i hästväg i jämförelse…
                Lugnt och sansat invigde han mig sen under några veckors tid i handhavandet av multi, fick även låna en fin och välsmord 5000 med spö för eget nötande.
                Ngn månad senare var det Amba för hela slanten, nu med egna inköpta prylar.
                Tror jag har typ tre äldre hasplar liggande nånstans, resten ihop med spön fick grabben i späd ålder.
                Vet att han har kvar några av dom, men även han ”sadlade om” för flera år sen.
                Inser självklart att haspelrullarna har förfinats sen min tid, men ser i min ålder ingen anledning att ge dom en ny chans.

                Kommentera


                • #28
                  Kör nästan uteslutande haspel. Kastkänslan är för mig mycket skönare. Sen är inte jag någon fiskare med god teknik eller vad man kallar det. Jag fiskar helt enkelt bara, men jäkligt mycket. Har några uppsättningar multi men tanken med dem är mest till vertikal röding. Har dock alltid med en multikombi om jag fiskar från båt eller kajaken aldrig från land.

                  Sen gillar jag mer att drilla fisk på haspel och för mig går det hela ut på att få fisk.

                  Kommentera


                  • #29
                    Multi till jiggfiske är för mig helt ofattbart, kanske beror det på en skada i höger handled man drog på sig i unga år och att man helst jiggar med höger hand då man har finliret och känslan där.
                    Allt annat fiske bedrivs med fördel multi

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
                      Multi till jiggfiske är för mig helt ofattbart, kanske beror det på en skada man drog på sig en skada i höger handled i unga år och att man helst jiggar med höger hand då man har finliret och känslan där.
                      Allt annat fiske bedrivs med fördel multi
                      Kändes knepigt för mig i början också. Men nu när jag kört multi hela säsongen 2022 så är det svårt att gå tillbaka. Känslan är helt annorlunda med multi. Känner allt genom gavlarna, går inte att jännföra med haspel :-)

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Xerup, 2022-08-11, 20:19
                      38 svar
                      3 664 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke203  
                      Arbetar...
                      X