Favoritårstid för Gäddfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Favoritårstid för Gäddfiske?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Favoritårstid för Gäddfiske?

    Fick idén från en annan tråd på forumet där det diskuteras höstfiske.

    Vilken är egentligen den bästa tiden på året för att fiska tycker du?
    Lämna gärna en förklaring också!

    Själv har jag ingen erfarenhet på Vinter/Vår. Men jag röstar på sommaren!

    Vad tycker du?
    252
    Vår
    42,46%
    107
    Sommar
    19,84%
    50
    Höst
    34,13%
    86
    Vinter
    3,57%
    9

  • #2
    Alla årstider har sin charm, men efterleksfisket brukar bjuda på mycket fisk och fin storlek, sommarfisket ger alltid mycket fisk, höstfisket är mysigt till det blir snorkallt å man fiskar aaaaaaaaaassakta..Ähh allt är kul, så laddad som man är när isen har gått på våren är helt sjuk. Alla årstider för mej
    pripps blå -en klass för sej

    Kommentera


    • #3
      Blir nog våren. Tiden kring lek är den tid då alla gäddor kommer in grunt för att leka. Då finns störst chans att hitta även dom riktigt stora grunt. Straxt efter lek, då gäddan fortfarande uppehåller sig grunt, är gäddan riktigt på hugget, dock är den då mager och sliten efter leken samt har dåligt med energi. Straxt före lek är kanske den bästa tiden om man vill ta en riktigt stor gädda, den är fylld med rom, huggvillig inför leken samt relativt lätt att hitta då den uppehåller sig i närhet av lekområderna.
      Vill man ha gädda med mycket kraft och energi i sig som ger mycket motstånd i vattnet ska man fiska på sommaren/hösten däremot inte på vintern...
      Senast ändrad av world in my eyes; 2010-10-06, 13:54.

      Kommentera


      • #4
        Vår, jerka gädda i grunda, klara lekvikar! Finns inget roligare!

        Kommentera


        • #5
          sommar fiska en stund ,lägga ner spöt, driva omkring i gott väder med nåt gott att äta till en kall pills no big deal !!!DE E NAJJJJS

          Kommentera


          • #6
            En av de härligaqste tiderna på året är direkt efter islossning. Vattnet är bitande kallt, gäddan stel och trög. Huggperioder om kanske tio-femton minuter en eller ett par gånger per dag. Leriga magar med parasiter... det är fan kärlek!
            Allt är mört som glimmar!

            Kommentera


            • #7
              Hösten tycker jag i regel är bäst men våren roligast. Dom där riktigt varma vårdagarna när alla stora gäddor är ännu större och inne på grundvatten, det är grejer det!
              Min hemsida för Nettel-Laken!
              http://nettelbaits.se/

              Min fiskeblogg!
              http://nettelbaits.nettelbaits.se/

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av FiskenFreddy Visa inlägg
                Fick idén från en annan tråd på forumet där det diskuteras höstfiske.

                Vilken är egentligen den bästa tiden på året för att fiska tycker du?
                Lämna gärna en förklaring också!

                Själv har jag ingen erfarenhet på Vinter/Vår. Men jag röstar på sommaren!

                Vad tycker du?
                Hej "FiskenFreddy" Carlsson;

                Liksom du tycker jag att sommaren under tiden 21 maj - 21 september är den absolut trevligaste tiden att fiska Stor Gädda. Gäddan hugger hårdare och snabbare i för Gäddan sommarvarmt vatten (+12 - +16 gr C) . Gäddan fightas bättre och längre sommartid! Riktigt tidiga vårar direkt efter islossningen kan en romstinn Stor Gäddhona vara lika kämpavillig som en säck potatis. Samma fenomen brukar det bli riktigt sena höstar vid vattentemperaturer på +2 - +4 gr C. Gäddan är förvisso uthållig i kallt vatten, men snabba ruscher och höga luftsprång i riktigt kallt vatten är sällsynta.

                Visste du att du bor intill ett av Sveriges i särklass bästa vatten för riktigt Stora Gäddor. Jag har varit med om och fångat Stora Gäddor i Motalaviken och läst om åtskilliga 13 kilo+ Gäddor fångade i din närhet....
                Go for the Monster Northerns!
                http://www.trumman.com/fisketips/galleri_44.htm
                Old Firehand
                www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Hej "FiskenFreddy" Carlsson;

                  Liksom du tycker jag att sommaren under tiden 21 maj - 21 september är den absolut trevligaste tiden att fiska Stor Gädda. Gäddan hugger hårdare och snabbare i för Gäddan sommarvarmt vatten (+12 - +16 gr C) . Gäddan fightas bättre och längre sommartid! Riktigt tidiga vårar direkt efter islossningen kan en romstinn Stor Gäddhona vara lika kämpavillig som en säck potatis. Samma fenomen brukar det bli riktigt sena höstar vid vattentemperaturer på +2 - +4 gr C. Gäddan är förvisso uthållig i kallt vatten, men snabba ruscher och höga luftsprång i riktigt kallt vatten är sällsynta.

                  Visste du att du bor intill ett av Sveriges i särklass bästa vatten för riktigt Stora Gäddor. Jag har varit med om och fångat Stora Gäddor i Motalaviken och läst om åtskilliga 13 kilo+ Gäddor fångade i din närhet....
                  Go for the Monster Northerns!
                  http://www.trumman.com/fisketips/galleri_44.htm
                  Old Firehand
                  www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
                  Ja absolut. Även fiskejournalen nr 1-2 2011 utnämnde Vättern till sveriges bästa fiskevatten för stor Gädda. Man får ofta höra om stora gäddor som fångats som du säger, tyvärr är många av dom fångade i nät. Förrförra hösten fångades en Gädda på 17kg en bit in i Motala Ström på en liten spinnare. Så visst finns det stor Gädda här. Den du ser på bild till vänster fångade jag i höstas och vägde 14.8kg, fångad i Motala viken.
                  Får hoppas på något liknande i vår

                  Kommentera


                  • #10
                    Helt klart vår =) precis efter leken när dom äter upp sig

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Xerup, 2022-08-11, 20:19
                    38 svar
                    3 664 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke203  
                    Arbetar...
                    X