Fotoredigering | Gifflar & Gummi - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fotoredigering | Gifflar & Gummi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fotoredigering | Gifflar & Gummi

    Som tredje del i min artikelserie "Att fota sin fångst" funderade jag på att skriva om olika redigeringstekniker, men jag ångrade mig. Efter att ha jobbat med redigering i sju år och haft det som hobby i några år innan dess så har jag fortfarande mycket kvar att lära. En artikel i min blogg om hur man redigerar skulle varken göra till eller från för er, och dessutom finns det redan oändligt med information på internet om bildredigering om ni har lust att lära er.

    Däremot kan jag visa vad man kan göra om man har lärt sig att trolla lite i ett bra redigeringsprogram. Själv använder jag Photoshop när jag redigerar stillbilder och nedan visar jag en före- och efterbild, samt en bildserie som grovt demonstrera de olika redigeringsstegen. Klicka för att förstora bilderna och skifta sedan mellan de två för att se skillnaden tydligare. Tack Jörgen Larsson på Westin för bilden!

    Original
    Retuscherad
    Retuschprocess
    Ni lär er kanske inte så värst mycket på att se processen, men det kan vara kul att se vad man kan göra med sina fiskebilder.

    Skitfiske,

    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)
    Bloggen | Portfolio

  • #2
    Jättebra, tack! Adobe Photoshop är ju de bästa för att fixa med foton. Photoshop är det program som klarar mest med avseende på allt, redigering, retush, animering, grafisk design etc, det är även bransch-standard. Det finns ett brett utbud av plug-ins och tredjeparts-program.
    För min fotoredigering använder jag mig av en XP-Pen Deco pro Android Drawing Tablet .helnöjd, XP-Pen är generellt bra tror jag.

    Kommentera


    • #3
      Eller så använder man sig av GIMP https://www.gimp.org/ som klarar av allt Photoshop gör fast helt gratis.

      Kommentera


      • #4
        Otroligt vilken skillnad! I ursprungsbilden är Jörgens ansikte i skuggan. Kanske både på grund av kepsskärmen och ansiktets riktning. I den fixade bilden ser man hans glädje på ett helt annat sätt. Han riktigt strålar av lycka...

        Jörgen är en grymt bra fiskare!

        Fisken framträder förresten också tydligare i den fixade bilden.

        Dessutom ser himlen blåare ut. Vem gillar inte vackert väder.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
        11 svar
        3 151 visningar
        2 gillar
        Senaste inlägg Henke E
        av Henke E
         
        Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
        85 svar
        5 721 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Xerup
        av Xerup
         
        Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
        26 svar
        2 227 visningar
        15 gillar
        Senaste inlägg anteman
        av anteman
         
        Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
        12 svar
        537 visningar
        2 gillar
        Senaste inlägg Flex
        av Flex
         
        Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
        15 svar
        1 420 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg Kolnej
        av Kolnej
         
        Arbetar...
        X