ThePikeFather: 3 meterfiskar med TPF, Andreas Jax och Steve McVey, och SportfishMaste - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ThePikeFather: 3 meterfiskar med TPF, Andreas Jax och Steve McVey, och SportfishMaste

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • ThePikeFather: 3 meterfiskar med TPF, Andreas Jax och Steve McVey, och SportfishMaste

    Jag blev tillfrågad för några veckor sedan av min gode vän Steve “EsoxGear” McVey om vi skulle köra Sm-kval i Gädda tillsammans. Självklart sa jag ja. Nu var helgen för tävlingen nådd. Vi hade tack vare klämdagar/röda dagar fredagen avsatt för fiske också.
    Andreas Jax som driver och äger Dalarnas Sportfiske och Steve hade styrt upp en fiskedate dagen innan tävlingen.

    Besök Andreas butik vetja. Sjukt mycket beten. Mycket handgjort. Helt ärligt, för att vara en liten butik så har han ett fantastiskt utbud! Väl värt ett besök IRL eller i hans webshop. Klicka på bilden ovan så kommer ni rätt. *
    .
    Jag vill redan nu tydliggöra för de nötter som trodde eller tror att vi fiskade i/på Hovran (tävlingsvattnet) att så INTE var fallet.
    Är det nu någon stackars själ som fortfarande tror vi fuskade, så kontakta mig, Steve eller Andreas och ta det med oss direkt.
    .
    Hur som haver, jag och Steve åkte från Stockholm innan solen hade gått*upp. Resan gick fantastiskt snabbt, och vips var vi i*Hedemora och mötte upp Andreas. För mig var det första gången jag och Jax skakade tass. Men vi har haft en hel del kontakt per telefon och Facebook innan IRL-mötet. Andreas är hur soft som helst, lite som någon man redan känner. Man fortsätter bara snacka där man slutade i telefon. Besök hans sportfiskebutik i Hedemora så får ni se och uppleva det själva. *
    I Hedemora gjordes den vinnande picknickkorgen på Ica. 2 dubbeljapp, 4,5 liter vatten (bubbelfritt), 200gram chokladkaka (Helnöt).
    En picknickkorg som tillsammans med fiskesaker levererade 3 metergäddor under dagen. En picknickkorg som var så vinnande så vi copy-pastade inköpen dagen efter inför tävlingen. *
    .
    Andreas hade med sin kompis AC*och de fiskade tillsammans och jag och Steve körde med hans TRACKER ProGuide V16 WT*till en början.
    AC*kunde bara fiska till lunch-ish och sen skulle Jaxen hoppa över i vår båt.

    Traila ner båten. EsoxGear-pimpad Tracker. Vilken skön syn!
    .
    Dagen till ära hade Steve med ett prototypbete som skulle fiskas. En shad. Jag vet inte hur mycket jag får avslöja om det, men det är aningens större variant, 20+ centimeter och 100-ish tung. Den gick som en dröm i vattnet! Lunkande gång med kroppen och stjärten eller shaden som sprattlade lockande. Ok, nu snackade jag med Steve, och vikten kanske inte blev helt rätt. Rätt svar lyder: “75 gr å 23 cm till paddelspetsen (rygglängd 21 cm)”. Men 20+ hade jag rätt på. *
    .
    Rätt exklusivt kan jag presentera bilder av EsoxGear prototyp som är i tillverkningsprocess av gjutningsformar i pluralis så betena kan komma ut till butik inom en relativt snar framtid.*Boon Shad ska betet heta. Bra jobbat Steve!

    Bara att hänga på låset när dessa godbitar kommer ut till butik! Bästa betyg från TPF!!
    .
    Dagen till ära fick vi testa på alla typer av väder. Vind, moln, solglimtar, kyla, värme, you name it. Enbart snö som saknades. Både jag och Steve fick oss endel småsnipor och mellanfiskar. Men inget av storlek. Vi nötte på, på de ställen som Jaxen tipsat om, men även andra ställen som såg heta ut.

    Steve påväg o ploppa tillbaka en gädda till sin hemmiljö.
    .
    Får slå ett slag för Steves båt, jag har fiskat från hans förra båt också, en samma lika båt fast med en pulpet, nu är det med två. Det är som att vara ute i ett amerikanskt vardagsrum. Heltäckningsmattor och stora ytor. Att fiska 2-3 personer är inga som helst problem. Underbar!

    Trackervy, Lucy och*Boon Shad.
    .
    Första fiskarna fick jag på Steves jigmodell Lucy. En gammal trotjänare som funnits ett tag i ett gäng olika sportfiskebutiker runt om i landet. Finns även en stor modell av Lucy också. Men dessa två dagar körde jag enbart med den traditionella Lucystorleken och prototypjigen. *Lite som en homage till Steve blev det bara EsoxGearbeten dagarna till ära. *

    Stora och mindre Lucy.
    .
    Tror Steve drog första fisken, vi började smått som sagt. Men nötte på, jag gillar när fiskepassen bjuder på kontakter, behöver inte nödvändigtvis vara hugg. Men är det helt dött utan följare, pet osv så blir man lite hopplös i tankarna. Inte att man slutar fiska för det. Men pet i grejerna, en trött följare höjer ändå motivationen. Denna sjö bjöd på allt. Lite hugg, några följare, lite missade hugg. Riktigt motiverande.
    .
    Steve hade en följare modell större, ni vet när man får in betet mot båten, man ser en skugga som kommer bakom. Skillnaden var bara att denna skugga fortsatte förbi betet, och bara fortsatte och fortsatte. Kroppen tog liksom inte slut.
    Ni förstår själva. Den typen av kontakter gör inte direkt man slappnar av i fisket. Vi dunkade vidare med våra beten. Men ingen låååång fisk som ville ha kontakt med oss. *
    .
    Jag och Steve turades om att ta några kilosgäddor, varannan ungefär även om Steve hade mängdmässigt fler fisk än jag.

    En av fiskarna som föll för en Lucy.
    .
    Det dröjde inte alltför länge innan Steve ropar de klassiska orden. “-Jaaapp, fisk…. *drilla några sekunder*, den är liite bättre iaf”. Underbara ord att höra, TPF gjorde sig beredd med håven och relativt snabbt kunde Steve drilla in fisken i håvbart avstånd. En finfin gädda. Den första meterfisken för dagen var ett faktum. 103cm lång och 6,28kg.

    Blåvit Lucy tog första meterfisken.
    .
    Alltid skoj med bättre fisk i båten. Glädje, lite adrenalin och en fiskeönskan som står på max.

    Herr McVey krokar loss.
    .
    Helt ok gap.

    Rätt ordentliga tänder i en gäddmun. *
    .
    Den obligatoriska posebilden.

    En nöjd Steve. Skönt med en finfin gädda i båten också. Bra fiskat!
    .
    Vi fortsatte att fiska, vi nötte en sträcka vi trodde på, och där vi haft bra följare och tidigare Steves större fisk. Rätt segt till jag bytte från Lucy. Måste lägga upp ett bete sen på en färg som Steve gjorde speciellt till mig. Har betet hemma, men kompletterar inlägget senare med bild. Färgen döpte jag till Little Old Lady (Egentligen Little Old Dead Lady med det låter så makabert). * * Betet är guldkopparfärgat på ryggen, och buken är transparent med små silverflakes men har också någon form av blåaktigt skimmer i sig. I vattnet ser underdelen ut som ett lik i vattnet. Haha!! Riktigt het dock! Fick rätt många fiskar på Litte Old Lady Lucy. Hoppas det blir en färg som går till produktion så ni andra får ta del av färgen också!! *
    (Här kommer bild på Little Old Lady Lucy)
    .
    Andreas polare AC drog hem för dagen, och Andreas kom över i vår båt istället. Tre fiskare i båten och vi har fortfarande gott om plats. En drömbåt, en vacker dag när jag har plats för båt vid mitt boende ska jag också ha en rymlig och bra fiskebåt. Andreas Jax, Steve och jag har rätt samma syn på fisket. Vi nöter om det behövs, vi fiskar under skratt och har skoj! Inge tjafs alls. Hela dagen kändes som vi fiskade ställen som alla tre var överens om såg bra ut, och tilltalade oss. Så skönt!
    Jag bytte om till nya Boon Shad, bland de första kasten jag gör, säg 5:e kastet så smackade det på! Ni vet, ibland känner man direkt att det är något bättre som kliver på. Iof kan det ibland vara Braxen, eller någon fisk som blivit felkrokad och känslan av stor fisk visar sig vara felaktig. Men här är det drillning som känns i spöt, huvudgung, och arg gädda. Adrenalin, haha! Ja, när jag landat fisken och Steve håvat säger Jaxen: “- Det syns att du fått adrenalinpåslag, dina händer darrar.”.
    Tror precis det som herr Jax påtalade är mycket det fisket handlar om. Adrenalinpåslaget, spänningen. Jakten efter just det.
    En rätt bra pjäs. Jaxen sa: “-Det kan mycket väl vara en tia”. Sånt gör att man blir mer spänd och förväntasfull. *

    Min håvade dam som föll för EsoxGear, Boon Shad.
    .
    Kroka ur krokarna i håven och upp i båten.

    Gäddan får stöd sekunden efter på buken av min andra hand direkt hon kommit upp.
    .
    En riktig skönhet som mäter in på 113centimeter. Precis bakom gälen satt något hårt som en fisk (?) men resten av magen var som en tom påse. Bra längd med potential, någon eller några veckor senare är denna fisk lätt en tung 9:a, 10:a skulle jag tro.

    Precis över 8kg.
    .
    Snabb vägning och mätning. Sen fick hon simma tillbaka. Satt bra krokad, men hon blödde en aningens, så blev toksnabb release.
    .

    Jag smutsade ner lite, eller jag orsakade gäddan skada med kroken så hon smutsade ner. Ja, ni hajar. Men inget som inte lite högtryckstvätt kan få bort. *Ser makabert ut kanske. Men bra att visa att sånt kan hända också, detta är rätt lite ändå. Ibland kan man träffa som artär med krokarna, då är det värre. Bara att påskynda det som “måste” göras och släppa tillbaka så snabbt man märker gäddan blöder eller tagit skada.
    .
    Jax hade lovat alla metergäddor, eller han sa “Tror minsann vi alla får en varsin metergädda idag”. Nu hade både jag och Steve fått en varsin. Vi fiskade vidare med samma motivation och hängivenhet…

    Jaxen krokar av mindre gädda i vattnet.
    .
    Solen tryckte sig igenom molnen och det blev som en sommardag. Vinden avtog en smula och vi sa. Kanske inte optimalt väder för storgädd….. så mycket mer än så hann vi inte säga innan Jaxen gormade om stor fisk. Dagen till ära var det iof trettielfte gången just Jaxen ropade “Stooor fiiisk”, men denna gång såg vi andra på spöt och Andreas att så faktiskt var fallet. Haha!! *Håvning, sen var tredje metergäddan ett faktum. Riktigt skoj!! Alla fick en varsin.

    108 centimeter stabil gädda i håv. Jaxen säkrar gäddan med en säker hand.
    .
    Obligatoriska posebilden. *

    Mäktigt! 7,5kg-ish.
    .
    En trippel alltså. 3 x metergäddor.

    Steve, 103cm, TPF 113cm och Jaxen 108cm. Fantastico!
    .
    Kvällen led mot sitt slut. Vet inte hur många gäddor vi totalt landade på, ett 30-tal kanske, eller aningens fler. Fick ihop 483 centimeter som topp 5 fiskar. Helt ok. *
    Vi trailade upp båten, och insåg att livet är allt bra underbart ibland.

    Sånna här stunder kan man leva på ett bra tag framöver. Var helt sjukt vackert. Steves båt gjorde inte bilden sämre. *
    .
    Efter den dagens fiskelycka åkte vi till boendet som Jaxen ordnat åt oss, tog med oss varsin hamburgermeny från Lappens i Hedemora och tog några öl var innan vi somnade som små lammungar. (Lammungar somnar snabbt och sover gott). *
    .
    Dag 2, alltså själva tävlingsdagen med SM-kval i Gädda.
    Steve väckte mig med kaffe som kunde fått kaffeskeden o stå upprätt. Det var baske mig det starkaste kaffe jag smakat sedan Dackefejden. Haha!! Även om man bara kunde dricka ett par småklunkar gjorde det susen för o piggna till. Tror mina småklunkar motsvarade drygt 27 vanliga koppar kaffe. *

    Tidig morgon i Hedemora suburbs. * *Vackert!
    .
    Rensbo Bed & Breakfast. Grymt ställe!

    EsoxGear doin Rensbo B&B.
    .
    Sportfish Masters anordnar varje år SM i gädda. Mannen bakom dessa skoj tävlingar som anordnas som 19 SM-kval och en final anordnas av en enda man. Niclas Åhrman heter han. En riktig hjälte i mina ögon. Som jag ser det är hela tävlingen välordnad och gemytligt trevlig.
    Bra information kring tävlingen, enkla regler, bra platser (de två jag varit på). Trevligt efter tävlingen och god stämning.
    Allt gott till dig Niclas! Du gör ett fantastiskt arbete!

    Han ser visserligen väldigt bestämt ut på kortet. Men han är väldigt trevlig! *
    .
    Efter regelgenomgång en sista gång och repetition av*rapporteringstelefonnummer och ledningstelefonnummer om man får problem under tävlingen blev det allvar. Sist förklarades hur mätbrädorna skulle användas och hur foton skulle tas.
    Sen var det bara lycka t…. skitfiske som sas.

    Förväntansfulle fiskare, Niclas*som*drar reglerna och tävlingens arrangör Andreas Jax fotade strax innan tävlingen drar igång.
    .
    Var man sugen kunde man shoppa loss på SportfishMastersprylar. Köpte en svart sån mössa förra året, sjukt skön. Men den blev stulen av någon klåpare. Så verkar vara en bra investering. Köp om ni kan. Bästa var VeroLuresbetena. Dem gillar jag skarpt!!!

    Bra grejer.
    .
    Sen var det bara o hoppa ombord, kasta loss och vänta på startskottet.

    Fotograf: Niclas Åhrman.
    .
    Meeep-meeep, startskottet gick. Alla brassade på. Jag och Steve tog rygg på olika båtar. I avsaknad av bra sjökort, eller bra och bra. I avsaknad av sjökort generellt tog vi det säkra före det osäkra och gjorde upp rutter som var “safe”. *
    Vi hade studerat, eller vi och vi.. haha.. Steve får all ära här. Han hade studerat den information som finns om Hovran, satellitbilder och motsvarande för att hitta små guldkorn till platser vi kunde fiska. Första spoten blev vi inte ensamma om, vi tråcklade med två andra båtar. Hovran som tävlingsvattnet hette hade sjukt hög vattennivå, 80-85cm högre vattennivå än normalt. Så under dagen fiskade jag och Steve på ängar, åkermark och i skog. Haha.. kändes aningens speciellt.

    Hade det varit klarare i vattnet hade man säkert sett stigar och sånt på marken (botten). *
    .
    SportfishMasters kör med liverapportering under tävlingen. (Tror sista två timmarna av varje tävling är hemliga för o behålla spänningen och att alla lag kör in i kaklet) så vi såg under tävlingens första timmar att det var fler än vi som hade det segt. Steve hade haft en följare och jag hade en hyffsad gädda som skvätte vatten för oss. Jag måste ha landat på den, den missade iaf mina krokar. Men det var också den enda kontakten vi hade med gäddor.
    Vi nötte även här. Betesfisk och bananer på lodet hittade vi. Men inga verkade vara intresserade av den buffe av beten vi presenterade.
    Vi hittade en udde där två strömmande vatten möttes. Såg en djuphåla i anslutning till denna punkt och några trevliga ekon vi tänkte vi skulle fiska på. Vi la ankare och Steve ropade nästan direkt “-Fiiiiisk”… Håven snabbt fram och landade fisken. Jag frågade om jag kunde fiska vidare, fick klartecken för det. Slängde två-tre kast och sen hade jag en liten gädda på krokarna också. Steve som inte var klar o kroka loss fick lyfta håven till andra sidan båten och håva in gädda nummer två i samma håv. Två godkända fiskar på samma spot som rapporterades in. Det gav oss i denna stund en tredje plats. Haha.. En 60 centimeters och en 73:a. Segt var ordet. *

    Sjukt kass bild, men bilden är om man tittar väääldigt noga på två händer, två gäddor och en håv. *
    .

    Steves 60. Som blev en 61:a när tävlingsledningen kontrollkollade tror jag.
    .

    Bra regelupplägg, 2 bilder av gädda mot mätbräda och en posebild mot bakgrund där man är.
    .

    TPF´s 73:a.
    .

    Min ena posebild, ser ut som en oärlig fiskförsäljare. *Haha.. *
    .
    Vi trodde där i detta då att vi hittat en spot som bjuckade på fler än dessa två. Men efter att ha lagt aningens för mycket tid på denna plats kunde vi konstatera att så inte var fallet. Eller i varje fall ville gäddorna inte leka med mig och Steve. *

    Fiska fiska fiska….
    .
    Vi harvade vidare, helt dött. Vi hade dock bestämt oss för att köra tills tiden var slut (16:00).
    Vi hade en spot som vi fiskat tidigt på förmiddagen som vi trodde på, vi begav oss tillbaka dit som sista yta o fiska.
    Vi la märke till att alla andra båtar fiskade på motsatta sidan. På ett ställe fiskade tre båtar mot ett grund. Två av dem stack, vi åkte mot andra sidan men fällde elmotorn sista 200metrarna och gick för elmotor mot grundet.
    15:52 typ med åtta minuter kvar av tävlingen får Steve hugg, och lyckas landa en lite gäddis. Snabba ryck, landa, håva, fota, sms:a tävlingsrapportsnumret. Med minsta möjliga marginal fick vi en tredje gädda som faktiskt gav oss en 6:e plats. Var egentligen bara ett lag som verkligen levererade med bra siffror. Vi andra hade rätt trögt fiske. *
    .
    Med den tredje landade fisken körde vi ett par sista kast, sen slog klockan 16:00 och vi åkte tillbaka till starten som nu blivit “målet” eller vad man ska säga. *
    .
    Prisutdelning. 10 bästa lagen gick till final i Karlskrona nu i höst. 24 oktober smäller finalen av för att vara exakt. Jag älskar Karlskrona skärgård, riktigt het. Kommer bli galet skoj. Jag och Micke “CaesarLures” Hedsén besökte dessa vatten för några somrar sedan.

    Ok, Team Dragon/GTC hade bra fiske också.
    .
    Inte nog med att Team JO-Tho vann, de vann även klassen som var utom tävlan som jag anordnade. TPF´s tävling bästa skegg vanns av mannen i Söderströja, Jonas Kastberg. Grattis till skeggvinsten och även seger i SM-kvalet i Hedemora. Grattis också till Thomas Norman för vinsten i SM-kvalet.

    Med på bild även Andreas Jax som stod som värd för tävlingen och SportfishMasters Niclas.
    .

    Alla*10 lagtävlande som gick till finalen på kort.
    .
    Just ja, glömde skriva om en sjukt skoj grej. Pojkarna i Team Masdjävul la innan tävlingen till mig och Steve i en Facebookgrupp där vi snackat en massa goja innan tävlingen om allt mellan himmel och jord. Grabbarna tyckte de skulle jävlas med mig och Steve genom att stoppa en bananjäuvfel i vår båt. Efter tävlingen förklarar de för oss att de glömt bort bananen och själva cruisat runt med den ombord. Hahaha.. sjukt skoj iaf och glatt att smådalmasarna bjöd på en skoj grej. Som straff fick de komma 7:a, platsen efter oss. *

    En Erikssonbanan. Ludvig, Fredrik och Emil föll i sin egen bananfälla.
    .
    Jaxen hade som värd fixat världens bästa avslutning innan prisutdelningen, smörgåstårta, lite dryck och bullar. Välsmakande och uppskattat efter en dag på vattnet.

    Sjukt god, precis som mackorna man fick med sig ut till sjöss, eller älvs eller vad man säger?! *
    .
    Bland bilarna som trailade upp kunde man se en skoj grej. Bland annat en lite rödhake som försökte o grilla på fel sätt. (Trist ordvits).

    Rödhake – Chevrolet, 0-1.
    .
    Jag och Steve tackade för oss, hängde kvar lite med Jaxen, snackade lite om tävlingen och den fantastiskt trevliga helgen vi fick spendera kring Dalarnas gräddhylla Hedemora. Men alla trevliga helger har ett slut. Jag och Steve trailade upp som sista ekipage och begav oss hemåt mot Stockholm igen. När vi kommit säg 50 meter så kom regnet. *

    Sista båt upp för dagen.
    .
    Två nya saker fick jag och Steve med oss hem, dels en varsin WillyWonkabiljett till finalen, och dels en ny fin bekantskap i herr Andreas Jax. Glädjer mig!

    Guuuuuld.
    .
    Ses i Karlskrona alla finalister, tack till alla närvarande av tävlingen och hoppas du som läst fått en liten liten inblick i hur SM-kvalen funkar.
    .
    Allt gott!
    //TPF.



    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)
    http://thepikefather.wordpress.com/

    Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

  • #2
    Vad köpte ni den mätbrädan

    Kommentera

    Foton

    Collapse

    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

    Relaterat

    Collapse

    Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
    11 svar
    3 166 visningar
    2 gillar
    Senaste inlägg Henke E
    av Henke E
     
    Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
    85 svar
    5 770 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Xerup
    av Xerup
     
    Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
    26 svar
    2 229 visningar
    15 gillar
    Senaste inlägg anteman
    av anteman
     
    Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
    12 svar
    537 visningar
    2 gillar
    Senaste inlägg Flex
    av Flex
     
    Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
    15 svar
    1 420 visningar
    1 gilla
    Senaste inlägg Kolnej
    av Kolnej
     
    Arbetar...
    X