Fiske efter sen sommar Abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske efter sen sommar Abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske efter sen sommar Abborre

Vi gav oss iväg jag med mina söner Rasmus och Adam två fiskare som har många timmar med spöt i händerna sedan unga unga år..
    Resans mål, mängd fiske med bra snitt vikt med chansen på pb… Abborre i fokus men även*gädda, om barometer trycket skulle falla denna*kunskap skulle vi få användning av.
    Så iväg bar det tidig morgon och örnarna svävar över oss och liksom hälsar oss godmorgon*när båten far fram på en guppig sjö mäktigt.
    Efter en ganska lång båt tur så var det äntligen dags att doppa dragen i vattnet vi börjar med gäddfisket för att se om några givna platser skulle leverera och jodå.
    Ett tips när man söker yta efter gädda är att fiska med spinnerbait gärna med en liten jigg på på kroken detta väcker fisken med ljud och täcker mycket yta.
    Även om fisken inte hugger så kan man se var fisken står samlad. Denna gång högg dom hårt

Efter flera fina hugg på gädda dör det ut och medan Adam och Rasmus söker efter gädda i kanterna har jag min fokus på Abborre, Jag har stenkoll på min sideimage efter hårda strukturer och kuperingar. Jag hittar en ås/nacke med hård struktur.
    Ett kast senare med en xtra tung skalle i detta fall 20 gram med tanke på djupet 3,5 meter. Detta för att väcka borren med ljud när den tunga skallen ”klickar”*och ger ljud mot den hårda bergsbotten.Jag använder Illex super heta glossy shad som liknar ett fisk yngel som har starka*vibrationer från tailen som fisken känner av. Så kommer hugget smack, jag tvärstannar med båten och anar att det står mer fisk samlad här.
    Vi får ett 30 tal abborrar i storleken ca 500 – 650 gram, men plötsligt lyfter Rasmus sitt spö och han blir rädd det hugger hårt. En stor borre har följt hans*drag och hugger. Fajten blir stenhård då man är rädd att tappa en sådan dröm borre. Rasmus har aldrig förut fått en abborre på spinn men han är en rutinerad gäddfiskare. Adam håvar fisken och Rasmus drar till med ett pb på prick kilot grattis Rasmus!

Efter denna dag så beger vi oss hemåt och ser fram emot nästa dag …..
    Vi vaknar till en dag med bra pascal för borre och vi bestämmer oss för att lämna gäddspöna hemma.
    Efter en noga genomtänkt rutt efter hur vinden legat på sista dagarna så följer vi våran plan. Och den funkar…
    Vi söker av områden efter botten strukturer och hur gräset växer i anslutning till vinden och berghällar med rätt struktur.

Vi har en oförglömlig dag och med mitt Pepper s 230 L Finesse symphony*spö från illex känner jag minsta vibration och hur jiggen dansar fram över botten och vatten lagren, detta hjälper mig verkligen att kroka och känna minsta kontakt med fisken. Rätt spö gör skillnad!

För att göra en lång historia kort så sammanfattar vi denna dag med rimligtvis upp mot 150 abborrar med en grym snitt vikt förmodligen en bit över 500 gram.

Rasmus drar 2 fina på raken med illex Delivarance S 198 MH Shaking rig special 2 spö så kan han få på ännu mer vikt på jigg skallen*och detta utnyttjas för få längre kast, då man täcker mer yta vatten och får mer info från botten så som. Var finns gräset och med tyngre skalle känner man*bättre bottens hårdhet vilket är bra om man inte har råd med dyra ekolod etc… Och man väcker Aborre stimmens nyfikenhet det råder ingen tvekan om.I flera timmar har vi hugg i varje kast super kul fiske med många dubbel drillningar med rejäla randiga krigare

Vi fyller håven med Abborre emellan drillningar för att inte tappa kontakt med stimmet alla fiskar simmade vidare i gott skick.
    Senare bestämmer vi oss för att testa ett riktigt stor fisk ställe i förhoppning om att bräcka en bit över kilot och förvisso gör vi det*men av en annan art pascalen gick ner från 1015 till 10014 under några timmar gäddorna blev tokiga!
    På borre spöna så blev det hårda fighter och en del avbitna tafsar men Adam …. Som vanligt tar han största gädda för resan …*Adam använder en favorit en crank bait från Gunki Dogora 65 F denna funkar otroligt bra på grunt vatten där wobblern ger kraftiga vibrationer strax*över gräs topparna som abborren och även gäddor älskar!
    Adam drar till med 6,2 kg och det blir en hård hård strid!

Även Rasmus drar till med en fin gädda på sitt tidigare nämnda illex deliverance spö

Efter ett tio tal gäddor så bestämmer jag mig för att vi nöter med crankbait nu när pascalen droppat lite nu ska vi jaga stor borre.
    Efter 4 timmars ihärdigt nötande ger planen utdelning Adam får napp och jag anar det står fler här jag lägger snabbt ett kast där han fått sin på 0,76 kg.

Och jag hinner ta ett par vevtag och smack!
    Det är tungt tungt tungt vilken rygg! Denna madame har muskler som kämpar mitt pepper spö svarar direkt i en djup böj med
    grymt tryck i ryggen har jag inga problem att hantera denna best!*Betet som jag lyckades lura henne på var Tn slim 8 illex med spötoppen höjd kan jag fiska detta bete riktigt grunt.
    Nytt pb 1,15 kg

Resan kommer till en ända och vi kan sammanfatta en otroligt fångst rik resa med en bit över 300 abborrar*men en grym snitt vikt!
    Såklart kommer bara en bråkdel med på kort men viktigare med c&r och friska borrar som får växa.
    Avslutande ord
    Att fiska med sina söner är en ära och en ynnest att se deras utveckling med topp of the line*produkter, är en dröm som jag knappt kan förstå är sann.
    Vill rikta ett stort tack till M&M Alltså Manuel & Martin med sina ovärderliga tips och kunskap ni är grymma tack grabbar!
    Tack Marie för den underbara matsäcken

Med toppar på 1,15 kg *(1,1 kg Manuels fisk)1.0 kg*0,96 0,94 0,93 0,83 0,76 sen massor strax under. Mina söner och jag har otroligt roligt
    Till alla där ute ta vara på er och lägg tiden**på sjön så kommer resultaten och kunskapendet finns inga genvägar.
    /Jonas *Team Illex Sverige
    För mer in besök :*http://www.splashfishing.com/

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
1 svar
982 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Marfal
av Marfal

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
6 816 visningar