Streetfiske en växande trend – Hur funkar det med Sonja Forss - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Streetfiske en växande trend – Hur funkar det med Sonja Forss

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Streetfiske en växande trend – Hur funkar det med Sonja Forss

    Streetfiske vad är det? Vi fiskar ju nästan uteslutande från båt och har lyckan att kunna traila när vi vill prova något nytt. Jag provade på streetfiske efter jobbet efter semestern förra året. Direkt från jobbet till Strandvägen i Stockholm. En klart häftig känsla att i Kavaj och skjorta bära runt på borrespöt och en liten midjeväska i tunnelbanan klockan 07.30 i värsta morgonrusningen, travel light helt enkelt.
    Men känslan…WOW att kunna kombinera fiskesuget och vardagen och inte behöva stilla hungern till helgen för att få njuta av ett avslappnat cityfiske. Är man dessutom lite social som jag är så gör det ju inget med lite glada kommentarer från förbipasserande. Att få fiska i uppkavlad skjorta, i kvällssolens värmande strålar och efter en stressig dag på jobbet, det är fantastiskt och något fler borde prova!
    Så nu tänkte jag ta chansen att prata med en yngre och mer erfaren streetfiskare och få ännu mer kunskap och inspiration inför årets säsong. Helt underbart att gå direkt från utlämningen av senaste nätköpet (fiskehumor) från webshopen och samma dag prova om det som utlovades stämde, med dagens snabba leveranser så spelar det ingen roll var du bor, du har idag möjlighet att prova vad du vill när du vill.
    Rutinerade streetfiskaren Sonja Forss är vår gäst idag

    Jag träffade Sonja Forss första gången på kajen under en av höstens turer i Stockholm och nu har vi äntligen fått till den där pratstunden om Streetfiske som vi kom överens om då. Så varför inte dela med sig av hennes kunskaper till fler och förhoppningsvis inspirera några av våra läsare att hänga på en växande trend inom sportfisket, så nu kör vi en klassisk: jag frågar och Sonja svarar.
    Sonja Forss med en finare Asp fångad från kajkanten, unika lätttillgängliga fiskeupplevelser behöver inte vara så långt bort, streetfiske när det är som bästBerätta för oss, vem är du Sonja Forss?
    – Jag är 24 år och jobbar som sjuksköterska och bor i Farsta i Stockholm. Jag brinner för fisket och mina hemmavatten är egentligen i Vasa i Finland där jag är uppväxt. Fisket var något som jag valde själv när jag var yngre, mycket är självlärt genom åren. Sen har jag fiskat med många olika personer genom åren som lärt mig mycket och jag tycker om att fortsätta utvecklas. Jag tycker om att fiska med duktiga personer för då lär man sig alltid nya saker, men samtidigt har jag inga problem att fiska helt ensam och då passar streetfisket väldigt bra.
    Hur kommer det sig att du började med Streetfiske?
    – Det som lockar mig är enkelt eftersom man tar ett spö och ett par lådor i ryggan och sen är det bara tunnelbana in och sen nån minuts promenad eller så fram till närmaste hotspot. Det är väldigt enkelt att få någon timme eller en hel dags fiske om man vill. Vattnet tar ju inte slut om man säger så, det finns ju hur mycket att fiska på.*
    Mina hemmavatten är nu främst Stockholm City och Mälaren och även Saltsjön, båda sidor om slussen kan man säga. Eftersom jag inte har möjlighet att ha en egen båt så är det helt perfekt att kunna ge sig ut när andan faller på. Jag fiskar abborre primärt men också gädda och gös. Men även fått en stor fin Asp som bonusfisk, allt kan hända vid jiggfiske i stadsmiljö.
    Jag upplevde själv att enkelheten med cityfisket gav en ny dimension till mitt fiske, lättillgängligheten till nya platser och att det är ganska okomplicerat.
    – Precis, det handlar om att det ska vara enkelt. Allt ska få plats i*max en väska och ett eller två spön, en gummerad håv som ska vara hoppfällbar. Man ska tänka enkelt, du ska kunna ta det på bussen eller tunnelbanan eller på cykeln eller under promenaden. Så visst måste man tänka efter lite innan man drar ut. Jag tar alltid med mig vatten och ett par mackor, för det kan bli långa promenader och speciellt på sommaren med varma långa dagar. Det gäller att ha energin och kunna ta en paus då det kan vara lite fysiskt med klättrande för komma till rätt vinkel mot en exempelvis en hotspot.
    Sen är en annan fördel att det är ett ganska billigt fiskeintresse. Du behöver inte investera i en båt, elmotor och alla andra omkostnader. Här går det bra med ett enkelt kit och ändå få magiska oväntade tillfällen med riktigt kul fiske inför en förvånad omgivning.
    Vad skulle du säga är en lämplig utrustning om jag skulle vilja ge mig ut på närmaste kaj eller kanal?

    – Jämfört med båtfiske så är bra skor dina bästa vänner, bra bekväma kläder och det utnötta ordspråket, Klä sig efter väder. Sen gäller max två spön om jag får välja. Haspel Spön i runt 7 till 8 fot och medium aktion. Rullen jag kör med är en Shimano Ci4 2500 och ett Deamon 7 ft M action med en 0.13 lina. Delat spö kan ju vara smidigt i lokaltrafiken.

    En axelväska eller ryggsäck med några lådor för tafsmaterial och för beten i alla sorter och tekniker. Som vid allt fiske är det en avkrokare, vågsäck och måttband för ett smidigt hanterande.

    Sen skulle jag vilja gå in lite extra på hur viktigt det är att ha en riktigt bra anpassad gummerad håv. Den jag har är en håv med långt teleskopskaft och som man lätt kan vika ihop.*Man ska kunna göra allt med en enhandsfattning, för ibland är du ensam och fisken* krokad i ena handen och håven i andra. Då ska det gå undan om det är en finare fisk så ska man lätt kunna håva fisken och lyfta upp den.


    Finns det några nackdelar skulle du vilja säga att fiska i stadsmiljö?
    -Vissa delar i stan är det väldigt högt upp man fiskar, eller det är alltså långt ner till vattnet så att ta den med handen som man gör från en båt är helt uteslutande. En bättre fisk är dessutom svår att flippa upp då då är risken stor att den kommer falla av. Är det en gädda eller en fin gös är det helt uteslutande. Så en bra håv kommer vara din bästa vän när du gjort allt rätt och fisken sprattlar 2 meter ner från dig.

    Jag kör alltid med Flourcarbon 0.40 eller 0.45 som tafs vid Streetfiske efter abborre. Då det är mycket gädda som bifångst, och många små som sliter sönder allt.*Man kan ju ha med vad som helst, i slutändan ta med vad du vill och tror på.

    Vad använder du för beten och färger och tekniker, skiljer det sig mot annat fiske med tanke på bottenstrukturer etc?-Naturliga färger som efterliknar betesfisken. Men sen kan jag ta några helt andra färger, rosa är en bra färg som sticker ut. Jag tog aspen på en rosa jigg så visst kan andra färger verkligen trigga fisken.*Bottenstrukturen, Ja det är ju inte som sjöfiske eller annat fiske, det är ju så mycket saker på botten. Man kan ju tänka att det är väl flera hundra år med skit som samlats som gör att man fastnar, men efter tiden lär man sig vart man ska fiska och vart det är omöjligt.

    Det kostar en och annan jigg att skaffa sig kunskap om sina vatten vid streetfiske.*Sen är det klassiskt jiggfiske som Carolina- Texas- och Crankbaits och små jerkbaits och även drop-shot.

    Streetfiske – Tips på vägen!

    Vad skulle du vilja framföra till fiskare som har en eller kanske ingen säsong streetfiske bakom sig, vad ska de tänka på?– Som allt fiske när man lär sig är att ha Tålamod!

    Så mina tips till den som vill prova cityfiske, och förmodligen har fiskekunskap så kommer lite andra tips än vid exempelvis båtfiske.
    – Tålamod och ännu mera tålamod.
    – Inget kommer gratis.
    – Låt inte väder och vind styra.
    – Att vara ute oavsett om man får sällskap eller ej, du kommer inte vara ensam på gatorna.
    – Planera och använd lokaltrafiken för att undvika lägga för mycket tid på transport.
    – Minimera utrustningen, det är kul med prylar men ju mindre desto bättre.
    – Njut, ta en glass mellan stoppen – prata med förbipasserande som undrar vad du gör.
    Kan bara instämma, efter att* ha tillbringat 3 timmar efter jobbet med cityfiske och sedan summera kvällen över en bit mat på ett lokalt café är superhäftigt. Lite hipstervarning kanske att komma in med fiskespö och låna toan för att tvätta av sig lite abborrlukt, men håll med om att det ändå är ganska exotiskt. Dessutom blir det garanterat en snackis på jobbet när du stoplar in med axelväskan i ena handen och ett spö i andra handen.
    Det har gått ganska bra för dig och har rätt nyligen inlett ett samarbete med en nätbutik inom sportfiske, Ribatex – berätta vad går det ut på?
    – Jag blev kontaktad av dem runt december efter att de följt mig i sociala medier och de ville ha en person som fiskar i city som kan testa deras olika produkter. Så för mig kändes det superspännade och få uppbackning och hjälp på vägen i mitt sportfiske.
    De var enkla och ödmjuka och ställde inga stora motkrav utan det var mer:
    “Gör det du gör och ha sjukt kul, Vi ska ha kul tillsammans och vi vill ha feedback från dig vad som är skillnaderna mellan våra nya och för många okända produkter i vårt sortiment och de välkända varumärkena ”.
    Samarbetet är väldigt nytt och som jag förstår är Ribatex en sportfiskehandlare som fått sig en nystart och vill nå ut till sportfiskare, men numera bara på nätet.*Det är kul att få prova välkända produkter från övriga Europa och inte bara det gamla vanliga, om inte jag sett det så har garanterat inte borrarna heller sett det. Men jag kan inte alla detaljer utan jag är glad att få hjälp och stöttning och dela med mig av min kunskap och kanske framförallt inspirera fler tjejer att prova på streetfisket.

    Stort tack Sonja för inspirationen och att du delar med dig till oss och våra läsare. Det kommer absolut bli en hel del streetfiske för mig under året, och det vore kul att få se en mer blandad publik på gator och torg inom sportfisket så tills dess skitfiske på dig
    /Peter
    https://www.fiskefuralle.se/category...ke-intervjuer/
    Ps. Som vanligt – kom ihåg att följa oss på sociala medier så får du den fulla*“FiskeFürAlle”-upplevelsen. Vi finns på*Facebook,*Youtube*&*Instagram*Ds.
    Inlägget Streetfiske en växande trend – Hur funkar det med Sonja Forss dök först upp på FiskeFürAlle.


    Läs mer på bloggen
    www.fiskefuralle.se

    Välkommen in på en titt!

  • #2
    Bra läsning.

    Det är ingen som reagerar när jag drar ut på lunchen och fiskar. Kajak på taket eller båten bakom, alla är så vana nu.
    Möten efter lunch brukar inledas med frågan om det blev någon fisk

    Inte allt för sällan kollegor följer med.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

    Kommentera


    • #3
      En bra artikel tycker jag. Visar att man kan lyckas med streetfisket som många gånger uppfattas som svår och stressig.

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
      11 svar
      3 151 visningar
      2 gillar
      Senaste inlägg Henke E
      av Henke E
       
      Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
      85 svar
      5 720 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Xerup
      av Xerup
       
      Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
      26 svar
      2 227 visningar
      15 gillar
      Senaste inlägg anteman
      av anteman
       
      Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
      12 svar
      537 visningar
      2 gillar
      Senaste inlägg Flex
      av Flex
       
      Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
      15 svar
      1 420 visningar
      1 gilla
      Senaste inlägg Kolnej
      av Kolnej
       
      Arbetar...
      X