Spinnfiske i grunt vatten = Hög underhållningsfaktor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnfiske i grunt vatten = Hög underhållningsfaktor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Spinnfiske i grunt vatten = Hög underhållningsfaktor

    Med en svag ljummen bris i ryggen glider jag fram med min lilla båt och elmotor. Värmen är påtaglig och att redan i maj stå och fiska i bar överkropp känns smått overkligt. Jag spinnfiskar i ett grundare vatten där jag fått en del finare gäddor genom åren. Gäddorna är inte lätta att hitta men har funnit några mer eller mindre säkra hotspots, speciellt ett ställe där det oftast brukar stå några finare bitar. Blir utanför en liten vassrugge en bit ut i sjön.


    Efter att ha kastat med ett större skeddrag några kast utan resultat byter jag bort mitt "sökarbete" till min favorit i sådana här förhållanden, en 20 cm Gigant Flapper jigg i gult med ett shallow tackel. Betet hinner inte mer än landa så ser jag hur det slukas av en rejälare virvel. Ingen jätte men på meterdjupt vatten och näst intill vindstilla blir ändå en 5 kilos gädda en upplevelse.



    Kvällens första gädda på väg in...

    Jag fortsätter längst vassen och krokar strax en mindre gädda. Efter kanske tiotalet kast utan känning flyttar jag mig ett 50 tal meter och det är nu det börjar. I Kast efter kast händer samma sak, rejäla plogar kommer farande mot betet för att sedan sluka det med hull och hår. De flesta gäddorna är dessutom fina, från 5 kilo och uppåt. Väger de tre största till 7,16 kg, 7,04 kg samt 6,5 kg.


    Känns som att jag hittat helt rätt vad det gäller bete. Testar sedan lite andra beten för att se om det finns någon gädda som föredrar en större spinnare eller wobbler men icke det. Avslutar några kast med "Flappern" och då har jag en följare som får pulsen att stiga rejält, den såg helt klart att vara en dimension större än mina 7 kilosar. Men man kan inte få allt och i detta fall går jag bet.


    Gigant Flapper i gult var betet för dagen...

    Ser man till själva underhållningsvärdet så ligger sådana här fiskepass högt upp på min lista även om det inte handlar om de största gäddorna. Men jag lovar att en arg 7 kilos efterlekgädda på grunt vatten kämpar betydligt mera än vad en köldstel 12 kilos höstgädda oftast gör. Det är just sådana här saker som jag gillar, alla kontrasterna som gäddfisket kan ge. Skulle bara vilja att fler vågar ge sig i kast och prova på olika metoder, fisketekniker, fiska grunt, djupt, olika årstider m.m. Hade fler gjort detta hade man sluppit se en massa onödiga trådar ute på sociala medier där man ser ner på andras fiske och framhäver sitt egna fiske som det enda rätta. I 99 av 100 fall är dessa de som inte själva provat på och lärt sig behärska alla de olika metoderna och fisketeknikerna.

    Själv har jag dock en sak kvar på min "måste göra lista" och det är att testa på flugfiske efter gädda. Det ser riktigt kul ut och det känns även som att jag har några lämpliga fiskevatten för detta. Något för framtiden kanske?!



    * NÅGRA TIPS NÄR DET GÄLLER BRA BETEN I GRUNT VATTEN EFTER GÄDDA

    - SPINNFLUGOR - kan vara grymt heta tidigt på säsongen främst innan lek när man fiskar långsamt och då vattnet fortfarande är kallt.

    - SPINNARE - En större spinnare gör bra reklam och skapar vibrationer. Kan vara överlägset vissa gånger, är som att gäddorna triggas lite extra av dessa beten.

    - SKEDDRAG - Några skeddrag olika storlekar är något som man bör ha i beteslådan. Vissa dagar fiskar ett skeddrag ut allt annat i betesväg och kan även vara ett ess i rockärmen att slänga på när man testat allt annat utan resultat.

    - JIGG - En jigg med lätt skalle eller riggad helt utan tyngd är ofta det rätta när det gäller stor fisk. Har man lokaliserat fisken och vill nöta på platsen är en jigg ofta rätt val för framgång.

    - WOBBLER/ JERK - Kan vara grymt effektiv vissa dagar då gäddorna är i gång. Men kan även trigga en och annan inaktiv gädda som står och sover.

    - YTBETEN - Idag finns det ett allt större utbud av dessa beten. Poppers, råttor och ankor m.m. Själv har jag än så länge inte fiska så mycket med ytbeten för att ge någon klarare bild men kan tänka mig att i rätt vatten kan de vara nyckeln till framgång. Tänker främst då på grunda vegetationsrika vatten.




    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 081 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
77 svar
4 904 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 215 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
525 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 410 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X