AutoChart LiveShare - første norske data er lastet opp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

AutoChart LiveShare - første norske data er lastet opp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • AutoChart LiveShare - første norske data er lastet opp

    LiveShare er en stor nyhet for Humminbird-fansen, og her ser vi litt nærmere på hvordan den fungerer for en norsk bruker.
    Hva LiveShare er kan du lese om i forrige artikkel, den finner du HER. Men kort oppsummert er det en gratis karttjeneste for Humminbird, basert på brukerdata.

    Jeg konvertere noen av mine ekkoloddlogger tatt opp med mine Lowrance HDS, konverteringen ble gjort med Reefmaster. Poenget var å få de over til HT-filformatet som LiveShare godtar for opplasting. Jeg konverterte en håndfull logger for Oslofjorden (saltvann) og Tyrifjorden (ferskvann) og startet opplastingen med logger fra Oslofjorden. Poenget mitt var å teste om LiveShare tar hensyn til vårt særnorske regelverk som begrenser deling av dybdedata i saltvann.
    LiveShare prosesserer mine loggfiler imponerende hurtig.
    Etter at LiveShare hadde prosessert mine logger, noe som tok cirka 10 minutter, kom denne feilmeldingen:

    LiveShare godtar IKKE data fra saltvann i Norge.
    LiveShare er med andre ord sperret for bruk i norsk saltvann, skikkelig trist men juridisk helt riktig.

    Så forsøkte jeg å laste opp logger fra Tyrifjorden, noe som gikk mye bedre enn for Oslofjorden.
    Tyrifjorden via LiveShare.
    Bildet over er zoomet langt ut, men du ser tydelig mine loggspor. Zoomer jeg helt inn kommer også konturene frem, og morsomt nok med dybde i meter.
    Nord for Utøya på LiveShare.
    Jeg har en Humminbird Helix G2 liggende, så hvis jeg får tid skal jeg følge opp med noen skjermbilder fra den som viser hvordan dette ser ut på plotteren også. Men hvis akkurat DU er Humminbirdbruker og fisker på Tyri- og Steinsfjorden, så kan det være verdt å huske på at mine logger er justert til vannstand lik 63 meter. Gør DU det samme før du laster opp dine logger blir kartet bra, laster du opp data som ikke er justert for vannstand blir kartet elendig. Her er utfordringen med dybdekart basert på brukerdata, det er brukerne som bestemmer kvaliteten.

    Så må jeg nesten få lov til å komme med et liiiite spark til den norske importøren av Humminbird, Flak AS. Nå må dere våkne fra dvalen og gjøre noe aktivt med Humminbird i Norge. Det er rett og slett for dumt at Flak enda ikke har publisert noe som helst rundt LiveShare, og at de første norske loggene på LiveShare er tatt opp med utstyr fra hovedkonkurrenten Lowrance. Hvor har de norske prostafferne blitt av? Jada, de finnes men med ett unntak (Technotroll) er det nesten umulig å se at de er prostaff for Humminbird. Hvorfor har ikke Flak kjørt på med LiveShare på Facebooksiden sin? Jeg vet ikke hva Flaks markedsføringsstrategi for Humminbird er, men den feiler så det synger etter.



    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 166 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
85 svar
5 770 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 229 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
537 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 420 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X