Oslofjorden 11.11.18 - Bøttregn, problemer og fisk. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oslofjorden 11.11.18 - Bøttregn, problemer og fisk.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Oslofjorden 11.11.18 - Bøttregn, problemer og fisk.

    Som overskriften antyder ble det en fisketur med varierende utbytte. Noen dager føler man at man bare burde holdt seg i sengen.

    Starten på denne dagen var nettopp en slik start, du vet en slik dag da alt bare går lukt åt helv... Alt er stang ut, og du angrer på at du ikke tok fornuften fatt og ga beng i hele fisketuren. Når YR melder om 10-15 mm nedbør i timen og flomvarselet lyser mot deg, da er det nettopp en slik fornuftig stemme i bakhodet mitt som sier at det kanskje ikke er i dag du skal holde på utendørs, langt mindre dra på fisketur. Men siden Dag R og jeg hadde planlagt denne turen i flere uker, og jeg hadde en Lowrance HDS Live liggende som bare skrek etter å bli testet, ble det tur. Vekkerklokken ble satt til 05.30 så jeg skulle være på vannet og klar til 07.00. Faktisk var ikke været så helt galt 05.30 heller, helt vindstille og bare litt lett regnvær. Men det skulle fort endre seg.

    Vi satte ut på Holmen, og bortsett fra at en politipatrulje svingte bortom for å ta galskapen i nærmere øyesyn, kom Starwelden min på vannet uten dramatikk. Men for et regnvær, det bøttet ned og lensepumpen på Starwelden gikk mer eller mindre kontinuerlig fra jeg bakket ned på rampen på morgenkvisten, og til vi kom hjem igjen. Selv svanen ved rampa så ut til å drømme om tak over hodet og varmere tider.
    Fornuftig svane.
    På vei utover skal vi så slå på elektronikken, men NMEA-nettverket og modulene mine er livløse, ikke antydning til funksjon. Siden jeg har todelt strømforsyning til elektronikken ombord er det ikke noen krise, jeg må bare koble min Airmar TM185HW direkte i en HDS istedenfor i Sonarhub-modulen og så får vi leve uten StructureScan. Men litt irriterende var det, ikke minst fordi halve poenget med turen nettopp var å få testet HDS Live mer mot StructureScan 3D. Så da ble det å pakke ned Liven også, og klare oss med min HDS Gen 3 ved førerplass og Dags HDS Carbon i front. Med en ekstra ethernetkabel mellom de to fikk vi et provisorisk nettverk på plass også, siden alt av ethernet ellers går vis modulene bak.
    Lowrance HDS 12 Carbon i front i dag.
    Vi får ofte spørsmål om hvordan touchskjermene fungerer i regnvær, og som du ser på bildet ble unektelig HDSen i front rimelig våt i dag. Touch (og alt annet) fungerer dog akkurat som det skal, helt uproblematisk. Vi kan derimot ikke si det samme om Dags Iphone, selv om den tåler vann fungerer touch svært dårlig når skjermen på smarttelefonen blir skikkelig våt.

    HDSen står forresten på et stativ fra Cisco som heter Sure-Lok. Dette virker som det er i en helt annen klasse enn for eksempel RAM-mounts og oser virkelig av kvalitet. Selv da vi fikk løft over hekkbølgene til danskebåten og bedrev lavtflyging i greie 30 knop, var det ikke antydning til bevegelse i festet. For øyeblikket står det ett slikt feste i båten min og ett i båten til Dag R, så vi får komme tilbake til slitestyrken etter at vi får litt mer erfaring med festet.

    Første stopp var på utsiden av Langåra. Her var det spinnfiske etter sjøørret som stod på agaendaen, og vi la de første kastene inn mot land akkurat i det det ble en antydning til første dagslys så timingen var bortimot perfekt.
    Grålysningen er tingen.
    Det tok heller ikke veldig lang tid før Dag meldte om at han var borti fisk, men det var jeg som endte opp med å være den første til å banne over at håven ikke var gjort klar.
    Sjøørret - type tynn og utgytt (Foto; Dag Røberg)
    Det er utrolig hva ett utgytt slips av en sjøørret, som i tillegg var feilkroket, kan gjøre med humøret på en dag som ellers var preget av mer motbakker enn godt er. Ørreten ble befridd fra kroken på min IMA Komomo II 90 og sluppet pent tilbake. Håper vi sees igjen etter at du har fått i deg noen kilo av all byttefisken vi ser på ekkoloddet i dette området.

    Vi fortsatt å fiske av området vi hadde blinket ut for dagens sjøørretøkt, men til tross for både smånapping og følgere ble det ikke flere ørret i båten. Vi satte derfor kursen tvers over fjorden mot Steilene, og det var under den overfarten vi endte med et ganske greit svev da jeg ikke fulgte godt nok med i timen da vi passerte bak danskebåten. Heldigvis landet Starwelden forbausende mykt i sjøen med tanke på at den tross alt ikke har all verdens V-bunn. Alt ombord fløy veggimellom dog så jeg får prøve å ikke gjøre dette til en vane. Men litt artig var det også.....

    Steilene leverte ikke, og ekkoloddet viste heller ikke særlig mye agnfisk så vi rigget om til lyr og kjørte til en lyr-plass rett på innsiden av Steilene. Under ser du delvis kartbildet fra C-Map sin Max N+ kartbrikke med dekningsområde EN-Y-300-41 (Norge og ned til Danmark) og delvis jagende lyr. Kartbrikken kommer vi tilbake til, men dette er C-Maps beste kartbrikke for Lowrance og Simrad og en knallhard konkurrent til Navionics.
    Lyr.
    Her var det både godt med agnfisk og ikke minst jagende rovfisk. Vi fikk flere lyr i området og Dag fikk også et par små torsk. Jeg har fått så lite torsk i Indre Oslofjord de siste årene at det er gledelig å se at de fortsatt finnes her, selv om de er små og settes ut igjen.
    Torsk - en sjelden gjest i båten min om dagen
    Lyr fikk vi flere av begge to, ikke det helt store størrelsesmessig men greit med litt action.
    Dag med liten lyr
    Undertegnede med litt større lyr (Foto; Dag Røberg)
    Fiskemessig ble dagen definitivt en opptur, selv om været bare var utrivelig og elektronikken ikke ville leke med meg. Vel hjemme fant jeg feilen, og det er mye som tyder på at problemet er brukerfeil. Lithiumsbatteriet jeg bruker som forbruksbatteri var helt tomt, så enten har jeg krypstrøm så det holder (brukerfeil, for det er jeg som har koblet alt) eller så har jeg glemt å slå av hovedstrømsbryteren. Nå er båten tømt for alt av utstyr, og jeg regner med at dette i praksis var årets siste tur med (min) båt. .

    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 089 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
77 svar
4 904 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 215 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
525 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 411 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X