Kort sammanfattning om mitt och Markus ismete från blanka isar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kort sammanfattning om mitt och Markus ismete från blanka isar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kort sammanfattning om mitt och Markus ismete från blanka isar

    Tänkte ge en kortare sammanfattning om mitt och Markus ismete från blanka isar. Vi fiskade från snöfria isar vilket var en lyx man som norrbottning inte är bortskämd med. Totalt blev det fyra fiskepass fördelat på fyra olika platser i Norrbotten.


    Taktiken var att sprida spöna över stora ytor och söka var gäddorna befinner sig. Även testa fiska på olika djup. Känslan vi båda haft är att gäddorna nu är mer utspridda än annars. Man kan säga att den känslan inte ändrades efter detta. Huggen kom väldigt utspritt. Visst några ytor kunde vara hetare än andra men inte alls lika markant som det kan se ut under vintern eller fram emot vårkanten. Vi fick också gäddor över olika djup men hellre grundare än djupare. Ett bra fiskedjup som oftast när det gäller ismete tycker jag är 2-4 meter, detta fastän det kan finnas betydligt djupare områden bara en bit bort. Branter och skarpa kanter är alltid intressanta men inte lika heta nu som senare under säsongen. Man kan tillägga att vi inte fiskar i djupa klarvattensjöar då dessa knappt existerar där vi bor.


    Ni som läste förra rapporten vet ju att det kom upp en kanonfisk, men det kom också fler fina gäddor än denna. Den största kom under det trögaste fiskepasset då vi "bara" fick 4 gäddor under dagen. Det var Markus som fick den och det blev lite spännande för gäddan var rätt lång och skallen mäktig. Tyvärr var resten av fisken inte lika imponerande, men helt klart en fin fisk.
    En riktig solskensgädda som högg mitt på dagen. 9090 g - 112 cm. De andra bättre fiskarna vi fick kom annars i början eller slutet av dagen, just i början av skymningen eller slutet av gryningen.
    Bästa fiskepasset gav totalt 16 gäddor där medelvikten inte gick att klaga på. När jag summerade mina gäddor den dagen så kom jag fram till att fyra av mina fiskar vägde alla runt 6 kilo. Markus fick också flera gäddor i spannet 4-5 kilo men också ett par som var bättre än så. Framför allt den största som vägde närmare 9 kilo.
    8960 g - 107 cm

    Under ett annat fiskpass kom det också upp en fisk över 110 cm men den var liksom Markus mager så vikten blev inte bättre än 7,75 kg. Fångstmannen av denna gädda var Emanuel Swärd, en ny bekantskap för mig men Markus har fiskat en del med honom tidigare. Emanuel är lik Markus en ung, hungrig och oerhört driven sportfiskare. Om vi skulle jämföra fiske med sport så fiskade jag idag förmodligen med Norrbottens två största stjärnor i denna generation. Själv är man ju en gubbe på över fyrtio så lite ungdomlig inspiration är inte helt fel Vi fick skapligt med fisk denna dag och det var en intressant blandning av gäddorna som kom upp. Mest små snipor som terroriserade våra mörtar men bland dessa så kom det upp en och annan bättre fisk. Det skiljde även mycket i konditionen, jag fick en gädda på just under 7 kilo som var riktigt fin i formen medans andra var mer normala och så några som var smala och taniga.


    Totalt sett gav dessa fiskepass rätt bra med gäddor och snittvikten var helt okej eller bra. Vi fick minst en gädda över 7 kilo under alla våra pass liksom en bättre toppfisk. Toppfiskarna varje pass stannade på 7750 g, 8960 g, 9090 g och så mäktiga 13220 g. Men andra ord skall vi inte klaga. Stort tack till Markus och Emanuel för dessa dagar.


    Slutligen några ord om Markus hemsida TEILUS FISHING. Den har funnits länge och han brukar uppdatera den med jämna mellanrum. Däremot har han inte skrivit in några fiskerapporter på ett bra tag men det har han tagit tag i nu. Han har även jobbat med en del annat för att förbättra hemsidan ytterligare. Helt klart värt ett besök! Där finns även ett par inlägg om våra senaste ismetepass.


    Sista en fråga, kommer jag fiskat nått mer nu när vi har full vinter? Tja vi får se men det troliga är att det blir några månaders fiskedvala för att sedan komma tillbaka i full kraft under mars och april. Nästa inlägg dröjer inte länge, det blir som vanligt en årskrönika över året som varit...



    Läs mer på bloggen
    Senast ändrad av Klemiskungen; 2018-12-12, 23:35.

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
2 991 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 211 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
523 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 398 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 026 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X