Fortid, og litt mulig fremtid - hva med 2019? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fortid, og litt mulig fremtid - hva med 2019?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fortid, og litt mulig fremtid - hva med 2019?

    Det har blitt en tradisjon at jeg (Erik) skriver en liten årskavalkade og fremtidsvisjon for bloggens del. Tradisjoner er til for å holdes, så her kommer årets variant.



    God Jul og Godt Nytt År fra Team Colibri!
    Fjorårets versjon av dette kan du lese HER, om ikke annet så for å se om fremtidsvisjonen min stemte nogenlunde. I all ærlighets navn har jeg aldri vært særlig god med spådommer, krystallkuler eller visjoner.

    Bloggen

    Er bloggkonseptet dødt? En kan nesten forledes til å tro det, men jeg sier forledes fordi lesertallene våre er ganske stabile i forhold til i fjor. For 2018 har vi egentlig bare gjort en endring kontra tidligere år, og det er mer film enn før, noe som kanskje burde gitt færre lesere men desto mer seere på YouTube og Facebook. Vi har utvilsomt fått endel seere, men gledelig nok ser det ikke ut til at lesertallene har sunket av den grunn. Bloggen rundet nylig 700.000 sidevisninger som er 200.000 opp kontra november 2017. Vi har faktisk økt litt i antall sidevisninger per måned siden 2017, til tross for at Facebook igjen har snevret inn sin algoritme for hvem som får se oss. (De gjorde en endring for brukere på mobile enheter nå i høst.)
    Totale tall for sidevisninger.

    Inkludert denne artikkelen har vi 841 publiserte artikler på bloggen, en økning på 71 fra samme tid i fjor, og en nedgang på 29 publiseringer kontra 2017 hvor vi publiserte cirka 100 saker.


    Ikke overraskende ble artikkelen om forskjeller mellom Lowrance HDS Carbon og nykommeren HDS Live årets nest mest leste sak med 4.637 sidevisninger per i dag. Litt mer overraskende var at artikkelen der jeg selger gamlebåten min ble årets mest leste sak med 7.453 sidevisninger. Men i motsetningen til salgsartikkelen vil sammenlikningen av HDS Carbon og HDS Live fortsette å trekke lesere via Google i lang tid fremover.


    En ting som har endret seg kontra tidligere år, er hvilket land vi henter nest flest lesere fra,
    Sidevisniger etter leserens land
    Sverige har pleid å være vår nest største kilde til lesere, men det er endret i år hvor USA har tatt den plassen. Vi har "alltid" hatt endel amerikanske lesere på grunn av mine engelskspråklige artikler som fra tid til annen blir linket til i diverse sportsfiskeforumer i USA, men svenskene er tross alt nærmere oss i det språket vi publiserer desidert mest med. Jeg mistenker at årssaken til dette er at jeg meldte meg ut av en viss Facebookgruppe tidligere i år. Gruppen "Svenska ekolodsgruppen" har ellers stått for mye trafikk. Jeg meldte meg forøvrig ut etter å ha fått kjeft fra en drøss personer da jeg skrev at en person burde lese bruksanvisningen. Svaret står jeg for, spørsmålet som ble stilt var på et nivå som viste at brukeren bak spørsmålet aldri hadde sett i bruksanvisningen, og i min verden er det direkte idiotisk å bruke tusenvis (eller titusenvis) av kroner på noe og så la være å lese bruksanvisningen. Men den oppfordringen var tydeligvis for drøy kost for endel lettkrenkede svensker. Pytt sann.


    Oppsummert er bloggformatet absolutt ikke dødt for Team Colibri, selv om vi har fornyet oss endel både ved bruken av Facebook og ikke minst film (sistnevnte er i praksis Dag Rs fortjeneste). Team Colibri er like smale og sære som vi har vært, og selv om vi nå er fire stykker som skriver under den samme logoen ser det ut til at vi fortsetter med vår litt nerdete greie også i 2019.


    Fisket

    Igjen et svakt år fiskemessig for min egen del. Kjøp av ny båt (mer om det lengre ned) og mye tid brukt på jobb, hus, familie etc førte til at 2018 går inn i historiebøkene som et år med ingen nye perser, og egentlig ingen skikkelig bra enkeltfisk i det hele tatt. Det er et faktum at man må legge ned timene for å lykkes med sportsfiske, og det er her jeg har feilet. Jeg forbigår derfor store deler av 2018 i stillhet fiskemessig, og håper å komme sterkere tilbake i 2019. Det eneste jeg ser verdt å nevne er abbor-NM, røyetreff med Norges Trollingforbund og havabbor. Ikke fordi jeg fikk så mye fisk, men fordi det var himla trivelig alt sammen.


    Abbor-NM på Hurdalsjøen startet med hinsides regnvær men etterhvert ble været brukbart, fisket helt greit til Hurdalsjøen å være og det hele ble en enda mer positiv opplevelse enn i fjor.
    Anders ratter Starweld på Hurdalsjøen.
    Røyetreffet med Norges Trollingforbund begynte også med hinsides vær, men denne gangen var det vind som skapte utfordringer. Heldigvis ga den seg på lørdagen og det hele ble riktig trivelig.
    Håvard ratter Starweld på Randsfjorden
    Fisket etter havabbor har vært en lidenskap for meg siden slutten på 90-tallet, men de siste årene har lidenskapen ligget like brakk som bestanden i Oslofjorden. Dog ble det noen turer etter den på sensommeren i år. Dette resulterte både i havabbor og film. (Hvis du ikke ser filmen under, prøv DENNE direktelinken.)




    2019 kommer til å bli et spennende år fiskemessig, mye fordi min livssituasjon vil endres i 2019, men mer om det senere. Per nå gjenstår det mange avklaringer før jeg tør å begynne å planlegge for 2019.


    Utstyret

    Ny båt. Kjenn på de to ordene, la de rulle rundt i tankene mens du drømmer deg bort litt.


    Det sies at man ikke kan kjøpe seg lykke, men det er ren løgn. Føler jeg meg litt nedfor er det bare å sette seg i den nye båten og la den gode følelsen sige innpå. Jeg oppsummerte første sesong med Starweld Fusion 16DC i DENNE artikkelen. Artikkelen kan igjen oppsummeres med at jeg stortrives i båten, jeg stortrives med amerikaneren på akterspeilet og gleder meg voldsomt til isen går.
    Fra aller første prøvetur.

    Ellers ble det endel lek med Lowrance HDS Live i høst, noe som resulterte i både et par artikler og ikke minst to filmer fra Dag R.
    HDS Carbon og HDS Live i Dags Pioner.
    Vi skal følge opp HDS Live når bare LiveSight blir tilgjengelig for oss, sannsynligvis litt utpå sen-våren 2019. Ellers har jeg veldig lyst til å prøve Motorguides lillebror til min Xi5, etter lanseringen av Motorguide Xi3 har vi sett lite til den av informasjon og brukererfaringer, så jeg kunne godt tenkt meg å skaffet meg mine egne erfaringer. Min nye ekkoloddgiver Airmar TM185HW skal også få kjørt seg, jeg er veldig fornøyd med den så langt men må få testet den på dypere vann også.


    God Jul og riktig Godt Nytt År!


    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 089 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
77 svar
4 904 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 215 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
525 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 411 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X