Sammanfattning av året 2018 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sammanfattning av året 2018

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Sammanfattning av året 2018

    Nu var det väldigt länge sedan jag skrev något här, men tanken är att den här sammanfattningen ska ge lite klarhet i det hela.

    Året började sådär, temperaturer som gick upp och ned gjorde isarna osäkra. Sen kom det en vårflod med översvämningar så fisket i rinnande vatten blev inte heller det särskilt lätt. Men jag hann med något ismetepass, men tyvärr gav det magert resultat.

    Men i slutet av mars påbörjades mitt färnamete, och jag fokuserade uteslutande på det fram till slutet av maj. Fisket gick bra, jag fick flera fina färnor och toppfisken vägde in på 2830 gram. Just färnan är en art jag håller absolut högst, ett fiske som är så otroligt mångsidigt och man får spendera tid i vackra miljöer och lyssna på det porlande ljudet från rinnande vatten. Otroligt rofyllt men ändå pulshöjande utan dess like! 

    Jag och Henrik Stale gjorde ett par turer ihop till vackra Emån. En 2 dagars-satsning på våren som gav Henrik en riktigt bra toppfisk! Och så gjorde vi en dagstur ihop under hösten som bjöd på frustration och glädje där vi båda lyckades lura upp ett par bättre färnor, men de riktigt stora höll sig undan. Men nya tag är redan inplanerade!

    Henrik har precis krokat en färna på kort distans.


    När vi gick över till juni månad så fick jag möjligheten att meta gräskarp i en privat damm vilket gav många nervösa, frustrerande och fantastiska timmar. Jag lyckades lura några av invånarna i dammen som även resulterade i en artikel i Magazine Fisheco.

    En fin fisk på strax över 9 kilo


    Det blev några turer efter dessa fantastiska fiskar, men sommaren bjöd även på en del mete efter i första hand ruda. Då jag fick reda på att det skulle finnas ruda i en sjö inte långt ifrån mig spenderade jag en del tid där. Men tyvärr blev jag utan ruda, fast jag lyckades kroka en hel del sutare vilket är riktigt roligt.

    Flötmete på nära håll är så sjukt roligt och spännande!

    Vill man läsa mer om flötmete efter sutare så kan man kolla in min artikel i Magazine Fisheco nr 2 från 2018. 



    I början av juli styrde jag bilen mot Västmanland och Ursjön för att i ett par dagar fiska ruda ihop med ett gäng andra metare. Det blev en riktigt roligt helg med många skratt, diskussioner och fina rudor!



    Efter Ursjön blev det fler turer efter gräskarpar och färnor. Men i september var det återigen dags för en meteträff. Den här gången besöktes Karsgöl och karp stod på schemat för helgen. Vi (Swedish Anglers) hade anordnat en liten tävling tillsammans med Palle Sköldblom som ansvarar för sjön. Det bjöds på äventyr då stormen Knud (Knut) besökte oss. Det blev en blåsig helg, men det blev många skratt, god mat och ett riktigt roligt event. Man kan läsa mer om helgen då Joacim Bertilsson skrev en riktigt bra artikel om resan som vi publicerade på Swedish Anglers.

    I oktober fick jag återigen möjligheten att få vara gästlärare på Blekinge folkhögskolas Fiskevårdslinjen. Eleverna fick prova på att meta färna, både bottenmete och ytmete, och vi fick en kanondag med fint väder och många napp.

    En härlig morgon i höstfärger


    Efter den turen med eleverna har jag inte hunnit fiska en gång… Mitt längsta uppehåll på många år. Vissa dagar är abstinensen på max, det skriker i hela kroppen. Men tyvärr har det inte funnits någon tid, ibland får man prioritera annat och just nu är det en övervåning på huset som ska bli klar.

    Sen har jag även spenderat en hel del tid på Swedish Anglers och att bygga en ny hemsida!

    Vi kommer lansera sidan den 6 januari 2019 och mycket av min tid framöver kommer läggas där. Vi kommer t.ex. ha fler och bättre tävlingar på hemsidan, det kommer bli recensioner, artiklar, poddar och mycket mer.

    Tanken är att ta Swedish Anglers ännu ett steg framåt.

    Här kan man läsa lite mer om det.

    Här kan man även läsa en sammanfattning av året från Swedish Anglers.

    Sammanfattning av året 2018

    Fast mitt år har varit riktigt bra med många fina fiskar, galet roliga fiskeresor och fiskepass ihop med goa människor! Så tack allihop för 2018.

    Nu ser jag verkligen fram emot 2019 och vill avsluta med att önska er alla ett

    RIKTIGT GOTT NYTT ÅR!



    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 151 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
85 svar
5 720 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 227 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
537 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 420 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X