Inför 2019... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Inför 2019...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Inför 2019...


    Det börjar så bli dags att titta i kristall kulan och se hur mitt fiskeår kan se ut. Detta inlägg brukar vissa år vara väldigt lätt att skriva medans det andra år kan vara lite knepigt eller nått år näst intill omöjligt. Ibland finns den där känslan, övertygelsen och målmedvetenheten då man verkligen vet vad man vill med sitt fiske. Förra året var just ett sådant år, i år känns det inte fullt lika lätt.


    Sedan så brukar jag ibland vilja vara mer öppen om mina mål och skriva exakt hur jag tänker och resonerar, andra gånger kan jag vilja släppa delar av mina planer och nån gång känner jag mig för att vara lite mer hemlig. Men ju mer övertygad jag känner mig ju tydligare brukar jag vilja vara. Så skall försöka vara så pass tydlig som det går.


    En fråga man kan ställa sig, "är det verkligen nödvändigt att sätta upp tydliga mål med sitt fiske"? Det beror på skulle jag säga, för vissa är det förmodligen bortkastat tid då man hellre kör mer på instinkt och lust och styr sitt fiske därefter. Att sätta upp en massa mål och planer kan då bli hinder på vägen. För mig är det lite tvärtom, målen och planerna är min väg till framgång. Min övertygelse är att det fungerar bra för mig och det är just det som är det viktigaste. Att man skall göra det som känns bäst för en själv.


    Nu är det faktiskt inte alltid jag är så målinriktad i mitt fiske utan ibland när man vet vad man vill och har drivet och fiskesuget ja då kanske inte målen behövs? Målen kan för mig bli lite av en "trigger" att man blir mer motiverad, fokuserad och då vet jag att resultatet i princip alltid blir bättre. Sen tycker jag man inte skall bestämma sitt fiske till 100% i förväg utan ett viss mått av flexibilitet är alltid bra att ha. En grundplan, några tydliga mål och en del möjliga mål kan ofta vara en bra ingång i en ny säsong men som jag skrivit så kan detta variera rätt rejält från år till år för mig.


    April är en månad som jag verkligen uppskattar. Speciellt då solen är framme och när snön börjar vara borta från isen. Här Martin med sitt nuvarande pers, kanske dags för uppgradering i år?
    För 2019 kastar jag alla mål åt sidan, visst drömmålen finns kvar hela tiden men just specifika mål för året kommer saknas. En total kontrast mot i fjol, frågan är hur detta kommer påverka resultatet? Däremot har jag fiskeplaner så det räcker och blir över, likaså känns fiskesuget hyfsat stort så med detta hoppas jag komma rätt långt.


    Det troliga är att gäddfisket åter blir prioriterat men känner jag plötsligt att suget för nått annat finns så är jag inte främmande att ändra mig. Gäddfisket känns fortfarande lika roligt men samtidigt finns det mer att hämta när det gäller andra arter, där har jag större förbättringspotential helt enkelt. I år känns inte resultatet så viktigt utan det viktigaste är att det skall vara roligt att fiska. Skall jag gissa så kommer jag fortsätta mitt spinnfiske från land, testa nya platser, vatten och förhoppningsvis hitta nån finare gädda. Sedan lär man även fiska gädda från båt en del och då är det främst spinnfiske och vertikalfiske som lockar. Men i bakhuvudet finns även två, tre helt andra satsningar men dom håller jag än så länge hemliga.


    Det som lockar mest just nu är bara att få vara ute och fiska. Slippa minusgrader, snö och mörker. Jag har skrivit det förr men tåls att upprepa, älskar sommaren lika mycket som jag avskyr vintern. Fiska gädda med popper är något jag skulle vilja utveckla och lära mig mer om. Tror att det kan vara effektivt i rätt vatten och framför allt roligt.
    Först ut blir givetvis isfisket. Hoppas bara att väder, snöläget eller nått annat inte ställer till det allt för mycket, i så fall kan jag lova att det blir klart fler fiskepass i år än jag mäktade med förra året. Med detta tar jag mig an 2019 och hoppas på flertalet goda stunder tillsammans med likasinnade vänner. Och märk väl så har jag inte yppat ett enda ord om "att jaga stora fiskar" eller pratat om rekord.


    Nu kom jag faktiskt på ett mål i sista sekunden. Det är att jag skall fiska fler dagar i år mot fjolårets 54 stycken. Känns minst sagt enklare än alla de mål som jag fixade under 2018



    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 162 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
85 svar
5 767 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 229 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
537 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 420 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X