Statistik! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Statistik!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Statistik!

    Med inspiration från http://www.artjakten.se/ blev jag sugen på att sammanställa lite statistik jag med. Sedan 2016 för jag så kallad fiskedagbok där varje pass noteras. På så vis är tanken att det i framtiden ska bli möjligt att jämföra allt från hur väderförhållanden kan tänkas påverka till vilka beten som fungerar när. Jävligt mycket spekulation och amatörtänkande, som ni förstår.

    2016
    Antal pass: 64


    Antal bompass: 29 (45.31%)

    Antal fiskar: 123

    Antal arter: 29 svenska, 33 totalt


    Antal nya arter: 17 svenska, 21 totalt

    Vanligaste fångst: makrill 19 st. (15.45%)


    2017
    Antal pass: 81


    Antal bompass: 33 (40,74%)

    Antal fiskar: 162

    Antal arter: 34 svenska


    Antal nya arter: 13


    Vanligaste fångst: mört 29 st. (17.90%)


    2018
    Antal pass: 65


    Antal bompass: 19 (29,23%)

    Antal fiskar: 392

    Antal arter: 35 svenska


    Antal nya arter: 7


    Vanligaste fångst: svart smörbult 113 st. (28,83%)


    Läs mer på bloggen
    http://enamatorfiskare.blogspot.se
    Instagram enamatorfiskare

  • #2
    Hej AB .
    Jag hänger på med lite " onödigt vetande " , inkommer med info efter jobbet. Med ditt upplägg som underlag - kör också samma år , kan bli lite magstarkt och börja från första fiskedagboken 2004.
    Kan va att jag kör några variationer på rubrikerna , det får du stå ut med. Fråga : hur definierar du bompass - inget på land eller inga känn what so ever.
    Peter b

    Kommentera


    • #3
      2 fiskar per pass 2016 och 2017. 6 fiskar per pass 2018. Ny inriktning? Nya fiskevatten? Nya metoder? Fler smörbultar?

      Kommentera


      • #4
        Tack för responsen, det uppskattas!

        Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
        Hej AB .
        Jag hänger på med lite " onödigt vetande " , inkommer med info efter jobbet. Med ditt upplägg som underlag - kör också samma år , kan bli lite magstarkt och börja från första fiskedagboken 2004.
        Kan va att jag kör några variationer på rubrikerna , det får du stå ut med. Fråga : hur definierar du bompass - inget på land eller inga känn what so ever.
        Peter b
        Ser fram emot din statistik. Bompass = ingen fisk upp/i håven. Har jag ett hugg som jag missar så är det för mig ett bompass (dock ett roligare bompass än ett utan hugg).


        Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
        2 fiskar per pass 2016 och 2017. 6 fiskar per pass 2018. Ny inriktning? Nya fiskevatten? Nya metoder? Fler smörbultar?
        Mycket bra frågor! Jag återkommer någon gång ikväll (är på jobbet).
        http://enamatorfiskare.blogspot.se
        Instagram enamatorfiskare

        Kommentera


        • #5
          Statistiknörderi - va gött.
          Kunde inte hålla mig längre , va tvungen och gå igenom böckerna. Merparten av fiskedagarna är mot öring men även en del mot makrill , plattfisk och andra arter. Har inte koll på totalt antal fiskar.

          2016
          Fiskedagar : 173 ( rekord )
          Bompass : 37
          Antal godkända blanköringar : 38
          Störst : 71 cm - 4.515 kg
          Makrill på flöte o dobb : 78

          2017
          Fiskedagar : 160
          Bompass : 38
          Antal godkända blanköringar : 34
          Störst : 63 cm - 2,800
          Makrill på flöte o dobb : 88

          2018
          Fiskedagar : 149
          Bompass : 30
          Antal godkända blanköringar : 18 + en steelhead 50cm - 2.25 kg
          Störst : 68 cm - 3.880
          Makrill på flöte o dobb : 64

          Det "avslutar röstningen" från Halmstadjuryn
          Var god om nån bryr sig - Peter b

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
            2 fiskar per pass 2016 och 2017. 6 fiskar per pass 2018. Ny inriktning? Nya fiskevatten? Nya metoder? Fler smörbultar?
            Jag tror att svaret ligger i en kombination av delvis ny inriktning/ny metod och nya fiskevatten. Under föregående år fiskade jag ganska många pass med väldigt lätt utrustning och små beten vilket ger fler napp. Eftersom det är svårt att komma i kontakt med större fisk vid kusten har jag anpassat fisket därefter. Majoriteten av mina fiskepass är mete men det har blivit en hel del pass med "light rock fishing", lätt utrustning och artificiellt bete som doftar. Detta är alltså spinnfiske och oftast kör jag en dropshot-rigg fast med betydligt mindre krok än vad gemene man kör vid dropshot efter abborre. Nya fiskevatten innebär att de senaste åren har tendensen varit att jag mer och mer ökat antalet pass i havet. Det innebär också att man prövar sig fram med nya ställen och besöker gamla favoritställen. I havet går det att året runt komma i kontakt med fisk, bara man har en repertoar av ställen som erbjuder olika djup, typ av botten med mera. Att föra fiskedagbok gör också att man drar lärdomar av passen och blir en bättre fiskare.



            Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
            Statistiknörderi - va gött.
            Kunde inte hålla mig längre , va tvungen och gå igenom böckerna. Merparten av fiskedagarna är mot öring men även en del mot makrill , plattfisk och andra arter. Har inte koll på totalt antal fiskar.

            2016
            Fiskedagar : 173 ( rekord )
            Bompass : 37
            Antal godkända blanköringar : 38
            Störst : 71 cm - 4.515 kg
            Makrill på flöte o dobb : 78

            2017
            Fiskedagar : 160
            Bompass : 38
            Antal godkända blanköringar : 34
            Störst : 63 cm - 2,800
            Makrill på flöte o dobb : 88

            2018
            Fiskedagar : 149
            Bompass : 30
            Antal godkända blanköringar : 18 + en steelhead 50cm - 2.25 kg
            Störst : 68 cm - 3.880
            Makrill på flöte o dobb : 64

            Det "avslutar röstningen" från Halmstadjuryn
            Var god om nån bryr sig - Peter b
            Jag är mäkta imponerad av antalet pass du får till. Där ligger jag skapligt i lä. Tråkig tendens vad gäller antal godkända öringar som vi får hoppas vänder i år.
            http://enamatorfiskare.blogspot.se
            Instagram enamatorfiskare

            Kommentera


            • #7
              Spännande och Intressant! Jag och mina fiskekompisar (3, 6 och 8år gamla) har upplevt en liknande utveckling under förra året även om vi fiskat mycket mindre än du har gjort. Genom att komplettera haspelfisket efter gädda och abborre med rena metpass i Tidan med mask har vi fått mycket fler fiskar och arter. Det är en liten sorg att vi inte bor närmare havet. LRF skulle vara väldigt kul att lägga till. Skulle ge ännu fler nya arter än metet i Tidan. Det gäller att hitta spänningen i utforskandet och inte bara av vana gå efter de stora firrarna.

              Samtidigt är jag grymt imponerad även av Peters fiske. Hatten av. Att ägna sin tid åt, och så mycket tid, åt det roligaste fisket. Att se att detta belönas med otroligt fina firrar. Om jag hade så många fiskedagar och bodde närmare kusten skulle nog hälften av dagarna gå till havsöring.

              Nu blir det kanske 20 pass om året. Vi kan ha haft ett bompass, men mins inte säkert. Hinner inte föra statistik men har säkert tillsammans fått 200-300 firrar under året. Av dessa har uppskattningsvis 80-85% varit på mete. Mete har även gett alla arter under året utom gädda. Vi hade dock ett par tre gäddor över ytan på mete.

              Vi fick bara 10 arter under 2018. Plus två hugg av havsöringar som klev av. Jag tycker personligen bättre om ett pass med 5 hugg och noll landade firrar än ett pass med bara 1 hugg som gav landad fisk. Bästa passet är när alla i sällskapet landat minst en firre.
              Senast ändrad av Kulfisk; 2019-01-18, 18:54.

              Kommentera


              • #8
                Kul! Min son fyller 2 i år så vi avvaktar lite till innan fisket introduceras men jag hoppas verkligen att han ska fatta tycke för det.

                Om du blir sugen på att ta dig en tur till västkusten så får du gärna PM:a så kan jag ge dig lite förslag på bra platser att utgå från där nappgaranti kan utlovas under sommarhalvåret. Oftast bra variation på arter med.
                http://enamatorfiskare.blogspot.se
                Instagram enamatorfiskare

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Abramis Brama Visa inlägg
                  Kul! Min son fyller 2 i år så vi avvaktar lite till innan fisket introduceras men jag hoppas verkligen att han ska fatta tycke för det.

                  Om du blir sugen på att ta dig en tur till västkusten så får du gärna PM:a så kan jag ge dig lite förslag på bra platser att utgå från där nappgaranti kan utlovas under sommarhalvåret. Oftast bra variation på arter med.
                  Tack för erbjudandet. Jag pm:ar senare i vår. Vi testade en kort tur i somras. Blåste dock så mycket att vi bara kunde fiska på ett ställe inne i en vik där det var hyfsat lä. Där saknades dock tång och spännande undervattensstrukturer. Metade på räka vilket funkade dåligt. Fisken nopprade ideligen bort betet utan att nappa riktigt. Ska testa mask eller artificiella beten nästa gång.

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag skulle säga att räka är ett fantastiskt bete. Nopprandet du beskriver låter som stensnultror, typiska betestjuvar. Tycker att du ska köra räka som bete men klipp bitar, kör inte hel. Sedan är krok i max storlek 8 att rekommendera. Är stället fullt av stensnultror som stjäl betet brukar jag byta ställe.
                    http://enamatorfiskare.blogspot.se
                    Instagram enamatorfiskare

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
                    11 svar
                    3 153 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
                    85 svar
                    5 723 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
                    26 svar
                    2 227 visningar
                    15 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
                    12 svar
                    537 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
                    15 svar
                    1 420 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Kolnej
                    av Kolnej
                     
                    Arbetar...
                    X