Lite svar på era frågor och jag ställer er en fråga. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite svar på era frågor och jag ställer er en fråga.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lite svar på era frågor och jag ställer er en fråga.

    Jag får väldigt många mejl med frågor kring alla typer av fiske och främst är det kring gäddfisket, många mejl rör sig om något som jag tänker ta upp under nästa inlägg, nämligen hur vi i Sverige behandlar våra gäddor, så det kommer.
    Dagens inlägg handlar om frågor, som har varit med på denna blogg och jag förstår att det kan vara lite tidskrävande att leta bland alla spaltkilometer jag har skrivit, så jag tar en del här och resten så fort jag hinner.

    Fortsätt att ställa frågor, ingen fråga är för dum, tänk på det och ställ hellre en fråga för mycket, än en för lite. Du får effektivare fiske och fiskarna mår förhoppningsvis bättre och alla blir nöjda.
    Säker kvalité.
    Berkley McMahon lekanden och Berkley Crosslok är enligt min mening dem absolut bästa på marknaden, inte det billigaste, men du får vad du betalar för och till just gäddfisket är mitt råd att köra med 60 LB som är storlek 7.
    Kasttafs eller overtrace?
    Drennan Seven Strand är en bra wire och det finns i olika dimensioner och du hittar säkert det som passar dig och jag kör med 28 LB, som både kan tvinnas och låsas med tillhörande wirecrimps.
    Alltid på wiren, aldrig på linan!
    Många kör med bly som glider på linan vid exempelvis flötmete, men ibland krävs det en mera delikat presentation och då använder jag blyhagel. Vid allt bottenmete använder jag uteslutande blyhagel, det ger en bättre presentation än ett stort tungt bly, men det är vad jag tycker.

    Montera aldrig dina blyhagel på huvudlinan, denna kan skadas och det kan kosta gäddan som nyss tog ditt bete livet. Haglen skall alltid monteras på wiren och då är du på den säkra sidan.
    Vad jag använder till mitt gäddfiske.
    Jag använder alltid så mjuka hagel jag kan få tag på och oftast är det hagel i storlek: SSG, AAA och AA, det räcker långt för gäddfisket. Jag använde samma mjuka hagel i andra storlekar/vikter för annat fiske.
    Figure 8 knuten funkar på tunna wirar!
    En del har svårt för att tvinna eller crimpa tunnare wirar, varför vet jag inte, men du kan använda dig av en figure 8 knut som karpfiskaren använder för dem tunnare dimensioner och det blir start och säkert.
    Liten, fin och det håller.
    Den större öglan ger dina spinnbeten stor rörlighet och denna knut låser sig väldigt bra med wirar på 15 och 20 lb. du ser på bilden ovan hur liten knuten blir, den glider inte och allt blir lika starkt som om du tvinnar eller crimpar.
    Bra rörlighet för dina beten.
    Funkar väldigt bra för jiggar mm i vatten var gäddorna står på kö under din jakt på den stora Abborren eller Gös.
    Crimps eller tvinna? Jag tvinnar ofta mina.
    När du ska tvinna din wire är det bäst att med en tändare att värma den biten som ska tvinnas. En Peang sätts fast och sen är det bara att snurra tills Peangen hoppar av wiren och du ... gör dem hemma, inte i båten!
    Titan eller Fluorocarbon för Jerkfiske?
    Här kommer min fråga till er och det efter att jag har sökt svar lite överallt! En del säger Titan, en del säger Fluorocarbontafs för fiske med Jerkbaits?

    Jag tänker på gäddans 700 sylvassa gaddar och då blir det Titan eller vad säger ni som håller på med detta fiske? Titan bör vara det bästa, då gäddans tänder lätt kan penetrera en 0,90 mm lina och försvaga den.

    En del säger att det är lugnt med fluorocarbon, bara man håller tafsen efter varje hugg eller landad fisk och skulle linan vara skadat, så tar man bort den skadade biten och crimpar om det hela. Vad säger ni läsare?
    Väldigt många gäddor skadas av Jerkbaits!
    Gäddan är vår största sportfisk och allt kring gäddfisket har exploderad till en enorm marknad. Men gäddan är på väg mot avgrunden! Vi skapar gäddfabriker, områden var vi skapar yngel som sedan sätts ut. Skitbra!

    Men vi så kallade sportfiskare misshandlar gäddorna, t o m ser vi detta på Youtube! Vi har ingen eller ringa respekt för fisken ... Jo, en 5 kilos sätts fint tillbaka, men gäddan på 1,5 kilo som nappade innan, den kastar vi som den var en soppåse ..... Jag återkommer! Skitfiske på er alla!


    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 166 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
85 svar
5 767 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 229 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
537 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 420 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X