Lite tillägg och lite tips! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite tillägg och lite tips!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lite tillägg och lite tips!

    Det var isfritt såpas att jag kunde smyga ner en stund och testa Jerkfiske kittet jag skrev om för ett tag sedan och det fungerade bra, fast det hela började med ett skatbo!
    Magnetbromsen var nollställd och det blev inte bra, men sen gick det bättre och jag provade med vikter mellan 20 - 150 gram utan några problem.
    Testad och jag är nöjd!
    Ja, nog var det en speciell känsla att stå och trixa med denna korta påk, men jag vänjer mig nog med tiden och jag hade faktiskt en följare, så snart så .....
    SvartZonker Tailbait.
    Häng mig inte, men jag tror att detta Tailbait från SvartZonker heter McTail? Hur eller hur, så kom det med i jerkfiske kittet och gången var bra och lockande, dock ingen firre denna gången.
    Ful, men gången är bra.
    Nu till en spännande sak, jag har sedan jag var 9-10 år gjord dessa fula saker och det efter ABU´s berömda Hi-Lo wobblar. Det handlar om kvastskaft, mässing öglor/ringar, färg och en helvetes massa båtlack.

    Dessa fulingar gav fisk i Danmark och så även på denna sida av sundet och jag hade 5 med mig igår för test och dem hade alla samma fina gång som dem första jag gjorde 1969, nu har dem en liten jiggtail, som lockar lite extra.
    Attraktion för en billig peng.
    Många har frågat mig om Laxolja och vart man hittar den, detta helrör på 300 ml hittar du på Willys för 99 kronor och det räcker gott och väl till 120-150 betesfiskar!

    2 ml per betesfisk och du har ett en superdoft som ingen gädda missar, in under skinnet lite här och där på betesfisken eller varför inte pensla på oljan med en liten leksakspensel. Lägg ut betet på rätt ställe och rovdjuret ordnar resten och allt du behöver göra är att drilla.
    Enkelt att byta flöte.
    Här ett gammalt tips från coachen! Ha en hake på din huvudlina som visat ovan och så är det enkelt att byta flöte! Nu säger en del att det behövs inte, men du kanske behöver minska flötet eller ha ett större, allt efter betets storlek?

    Strömmen kanske ökar eller du vill ha ett pencilfloat och betet på bottnen o s v. Det finns många situationer, var man kan tänkas att byta flötet, t ex när du ska hem, eller ska du krossa dina flöten under transporten?
    Kebab - länkar.
    Ett litet tips här! Vi ser ofta dessa ståltafsar som är 15 cm långa och dem är för korta för spinnfiske och varje år bits linor av på grund av denna ringa längd.

    Helt odugliga för spinnfiske! Ja det är dem, du måste ha 30 cm eller längre för att vara på den säkra sidan. Men för fiske med Kebab - rigg är dessa suveräna, klipp bort lekandet och haken och du har nu en bit wire med två öglor.,

    Trä ena öglan genom trekrokens ögla och lägg öglan runt en av krokarna och dra år, så det låsas fast. Trä sedan en hooksleeve på wiren och dra ner sleeven över kroken, som visad och nu har du en fin länk av wire för din Kebab-rigg.

    Jag har en overtrace, som ligger längs med bottnen och den kopplas till denna korta wire med ett Berkley Mchon beteslås och jag poppar upp Kebabben, så den står 15 cm över bottnen. Allt är wire och du är på den säkra sidan och dessa korta wirar kan du hitta väldigt billigt.
    Gäddan är kannibal av stora mått.
    Vi råkar ibland ut för en liten gädda som sväljer betet och tyvärr ej kan räddas, spara dessa superbeten till ditt mete.

    Det är något av det bästa du kan presentera för en stor gädda, då kannibalismen råder och framför allt placera en gädda som bete på en plats var en stor hona lekar, det ger resultat utan minsta tvekan.
    Sardinen.
    Seabaits eller havsfiskar är suveräna beten för gäddan, många säger emot, men jag har under alla år inte påträffat något vatten än, var dessa beten inte har fungerat och jag började min karriär vid 8 års ålder och fyller snart 60!

    Sardiner, Sill och Makrill har alltid varit mina favoriter och kommer så att förbli! Visst dem kan vara lite svåra att få tag på, men prova dem, du kommer att bli förvånad över resultaten.
    Tidsfördriv i väntan på napp.
    Gäddfisket av alla typer, kan vara fullt ös och även trögt, de vet vi alla. Mitt eget fiske består av 90 % mete med flöten av olika slag, fast jag bottenmetar, det kan vara trögt och under tiden och om jag inte planera nästa steg i jakten på en fisk, så skissar jag lite ibland.

    Här säger många: - Jag kan inte rita! Prova, testa, övning skadar väl inte och vem vet, du kanske har talang för detta? Det tar tid att lära sig, men prova om du har lite tid över mellan nappen.
    Snipa i vårsolen.
    Det är 9 grader varmt i Nybro när detta skrivs, visst är det vår eller hur? I morgon ska det bli 10 grader! Jag var nere runt gölen med följeslagaren Kasper och lade ut lite fiskbitar på ett par ställen.

    Under morgondagen ska det ut ett par spö och så får vi se om någon gädda, har lockats fram och kommer fram efter ytterliga en godbit. Jag hoppas det, annars kanske jag lyckas med ett jerkbait, vi får se hur det går.
    Njut av vårens intåg!
    Kanske lite tidigt att säga det är vår, vi är i februari och mycket kan hända med vädret, men jag ska passa på att fiska och njuta lite i solen och jag hoppas ni gör desamma och med dessa ord önskar jag er alla skitfiske.


    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 151 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
85 svar
5 719 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 226 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
537 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 420 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X