Är det vår eller? Abborren börjar röra på sig. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är det vår eller? Abborren börjar röra på sig.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Är det vår eller? Abborren börjar röra på sig.

    Ja, rubriken är en bra fråga eller hur? Det känns som att våren är här, lite kalla nätter kommer och jag känner en viss dold tveksamhet, för vi vet jo alla att om en vecka är det en ny snöstorm på gång eller varför inte 15 minus.
    Hur eller hur, så kan vi inte påverka detta, men vi kan ta tillvara på dem fina dagarna och det är vad jag gör och jag gjorde det igår, med det lilla UL-spöt i hand och ett par askar med jiggar. Kanske skulle något kunna luras med dessa små beten och det blev faktisk en fisk, en Abborre!
    Våren i antågande.
    Soliga dagar med klarblå himmel är entydigt med en kall natt och det får vi utgå ifrån. Så det där med tidigt morgonfiske, det hoppar jag och igår gav jag mig iväg ner till gölen under eftermiddagen, var det var lite skönare ute.
    Glöm aldrig gummi killar!
    Sorry för den piken grabbar, men så är det och jag menar nog gummi jiggar, shads mm ... Eh tror jag? Jo, jiggar och andra små gummi beten kan och är effektiva i kalla vatten, men oftast gäller det mindre beten och att man fiskar dem så sakta man kan, det kan ge fisk.
    Vad jag lekte med under gårdagens fiske.
    Jag hade med mig Jigg skallar på 3, 5 och 7 gram och lite blandade färger och kroppar. En massa byten av allt möjligt, gav inget tills jag hade ett vit 3 grams huvud och en vit liten Twintail kropp.

    Ett par kast mot en liten vassrugge, var solen låg på och en större Abborre rusade efter min vita jigg och jag trodde att nu skulle den hugga, men icke sa Nicke. 2 cm från jiggen stannade den och sen var det över trodde jag.
    Dagens ända, men en fin firre var det.
    Jag kastade igen och igen, men inget och bytte till en liten gummi jigg i svart/silver, som hade lite glitter i kroppen och efter 3-4 kast kom hugget och Abborren kunde landas, men ack vad den satt dåligt och jiggen hoppade ur flabben i håven.
    Betet min Abborre gillade.
    En bild och ut med fisken och sen flera kast, men det var över, det fanns inga flera som ville återskapa broderns misstag och det räckte för mig denna soliga februaridag.
    Abborren stod i vasskanten.
    Isen finns på en del ställen, men mot denna vass, hade solen legat på ett tag och det räckte för att fisken skulle ställa sig där och det blev min lilla lycka.
    Så roligt på UL-grejer.
    Det är rent ut sagt skitkul att ta fisk på klena grejer som detta lilla spö med sin rekommenderade kastvikt mellan 3-12 gram och fighten kändes verkligen rolig och i hela kroppen.
    Nästa gång ska jag testa små wobblare.
    Nästa gång jag sticker ner ska jag testa med lite små wobblare och även med en av Caroliner-riggarna som jag knöt igår kväll.

    Jag tror det kan ge fisk och kanske flera, men vi får se. Jag tänker visa er hur jag gör mina Caroliner- riggar och om det är rätt eller fel ... Ja, det får ni som är experter på området bedöma.
    Visst är det vår eller?
    Jag hoppas att ni är ute med spöna och njuter av vädret, någonstans i det hela känns det som att våren är här för att stanna och jag hoppas verkligen att jag har rätt. Och till `` han däruppe`` kan jag bara säga: - Snälla du, inga fler bakslag nu, det räcker! Skitfiske på er!


    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 166 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
85 svar
5 770 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 229 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
537 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 420 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X